Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
anuba

Hitta tömningsnipplarna på färskvattensystemet VP D4

Rekommendera Poster

Jag håller på att byta ut kylarvätskan på min VP D4-260A-B 2006 men jag har problem att hitta en tömningsnipplarna. Det finns en manual som beskriver hur man skall göra.

https://www.eurofritid.no/file/standardmappe-uni/d4_d6.pdf

Jag hittar nr 1 men det är helt omöjligt att hitta nummer 2. Men det finns en pluggad slang nedanför remskivan till vänster på bilden. Den har jag försökt tömma men det kommer bara ut mycket lite rostig vätska. Svårt att säga om det är glykol men rätt sannolikt. Denna slang har jag försökt att rensa med olika smala föremål utan att få ut mer vätska.

 

När jag bara tömmer systemet genom nr 1 får jag nästan ut 10 L. Systemet rymmer 12 L.

 

Har någon lyckats hitta och tömma kylarvätska genom nr 2?

image.png.69d355c7474361918d55d871b2e7c3b5.png

Redigerad av anuba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag bytte glykolen på sötvattensidan i våras men jag pumpade ur påfyllningslocket i stället.

Även om jag hittade dessa nipplar så innebär det att geggan rinner utefter motorn och ned i

kölsvinet.

Kan inte tro att det spelar någon roll om det blir kvar några liter av gamla glykolen?

Beror givetvis på vadutgångsläget är?

Om det mot förmodan skulle vara rent vatten i motorn måste ju allt ut.

Om det bara är gammal glykol blir den ju utspädd med färskare lösning för varje byte.

 

// Mats W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wergis:

Hej, jag bytte glykolen på sötvattensidan i våras men jag pumpade ur påfyllningslocket i stället.

Även om jag hittade dessa nipplar så innebär det att geggan rinner utefter motorn och ned i

kölsvinet.

Kan inte tro att det spelar någon roll om det blir kvar några liter av gamla glykolen?

Beror givetvis på vadutgångsläget är?

Om det mot förmodan skulle vara rent vatten i motorn måste ju allt ut.

Om det bara är gammal glykol blir den ju utspädd med färskare lösning för varje byte.

 

// Mats W

 

Det var lite så jag tänkte. Jag hällde i rent vatten några gånger och körde motorn. När jag tömde genom 1 så fick ut en del röd vätska. 
Sedan fyllde jag på med 6l koncentrerad glykol och toppade upp med resten vatten    Då borde jag få ca 50% blandning. 
 

Med det har varit intressant att få bort proppen i 2. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev anuba:

Det var lite så jag tänkte. Jag hällde i rent vatten några gånger och körde motorn. När jag tömde genom 1 så fick ut en del röd vätska. 
Sedan fyllde jag på med 6l koncentrerad glykol och toppade upp med resten vatten    Då borde jag få ca 50% blandning. 
 

Med det har varit intressant att få bort proppen i 2. 

Hoppas du blandade glykolen med vatten innan du slog i det i systemet?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wergis:

Hej, jag bytte glykolen på sötvattensidan i våras men jag pumpade ur påfyllningslocket i stället.

Även om jag hittade dessa nipplar så innebär det att geggan rinner utefter motorn och ned i

kölsvinet.

Kan inte tro att det spelar någon roll om det blir kvar några liter av gamla glykolen?

- - -

Nej, det spelar ingen roll om det blir kvar en skvätt gammal glykol. Men ett av syftena med att byta är ju att bli av med gammal gegga som lagt sig i botten av motorblocket. Därför är det nog bäst att tömma genom bottenventilerna. Om du pumpar genom påfyllningslocket så blir mycket av denna gegga kvar i motorn. Att glykolen har svårt att rinna ut beror oftast på att det ligger gammal gegga o rostflagor i botten av motorn. Då är det bara att peta o spola med vatten så att det sköljs ur.

 

När jag bytte glykol i våras så tömde jag först genom bottenventilen, sedan fyllde jag med vanligt vatten o varmkörde innan även detta tappades ur o så fyllning med ny glykolblandning.

 

@anuba Jag har inte samma motor som dig så jag har inga tips om placeringen av avtappningsställena. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en D4-260 I-B och har hittat båda avtappningarna och även en slang som sitter på bb sida där msn kan tömma glykolen. Slangen ser ut som den man suger ut oljan med på SB

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev kossor:

Hoppas du blandade glykolen med vatten innan du slog i det i systemet?

Gjorde också denna "miss" i somras på min tamd41. Nu nojar jag över att det står rent vatten någonstans trots att jag körde 30 distans efter bytet av kylväska...man tycker ju att det borde blandat sig men vad vet jag. Om någon kanal i värmeväxlaren är igensatt antar jag att det är teoretiskt möjligt att det inte skulle blandas just där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent vatten fryser vid ca 0°C. Ren etylenglykol fryser vid ca -13°C. Vatten-etylenglykol 50/50 fryser vid ca -37°C. Det finns alltså en anledning till att blanda glykol och vatten innan man häller det i maskinen så att det inte blir ståendes ren glykol i någon ficka..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev kossor:

Hoppas du blandade glykolen med vatten innan du slog i det i systemet?

Jag kunde inte blanda helt rätt proportioner då jag hade så pass mycket utspädd vätska kvar i motorn efter min genomsköljning. 
Det blir till att blanda till det sista genom att köra motorn och sedan mäta fryspunkten.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev micke_102:

Jag har en D4-260 I-B och har hittat båda avtappningarna och även en slang som sitter på bb sida där msn kan tömma glykolen. Slangen ser ut som den man suger ut oljan med på SB

Då är det den slangen jag har hittat. Men den är tät. Fick tipset att blåsa in med en pump för att proppen skall släppa.

Om jag får tömt genom 2, kan jag alltid tömma ut den nya vätskan, blanda och fylla på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev anuba:

Jag kunde inte blanda helt rätt proportioner då jag hade så pass mycket utspädd vätska kvar i motorn efter min genomsköljning. 
Det blir till att blanda till det sista genom att köra motorn och sedan mäta fryspunkten.   

Om motorn inte ska köras under vintern (perioder med många minusgrader) så går det att göra ett praktiskt frystest. Det skrivs mycket om glykol/vattenblandning 50/50 som tål -37 grader. Det är den optimala blandningen och ska användas i bilar o liknande som används även under vintern med många minusgrader. Båtmotorer används sällan under liknande driftförhållanden.

 

Det nämns inte så ofta att glykolblandning, även vid lägre blandningsförhållanden inte har samma sprängkraft som när rent vatten fryser vid noll grader. Glykol med lägre inblandning blir som sörja vid lägre temperatur och fungerar inte så bra om motorn ska köras, men sprängkraften som skadar motorn blir inte samma som med rent vatten. Den enkla testen är att tappa upp lite kylarvätska i en plastflaska och lägga i frysen. Sen kan man själv se om det blir sörja eller isklump av den egna blandningen vid djupfrysningen. Prova gärna en flaska ren glykol som jämförelse.

 

Det är väldigt osannolikt att en motor fryser sönder för att det först hällts i glykol och sedan vatten som man låtit självblanda i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Lintott:

Det är väldigt osannolikt att en motor fryser sönder för att det först hällts i glykol och sedan vatten som man låtit självblanda i motorn.

Nu gjorde jag ett mellanting där jag innan blandade ut glykol/vatten 60/40 för att det fanns vatten kvar i motorn. Men för ett optimera blandningen gör jag ett nytt försök att få bort den inre rostproppen i motorn. 

Jag ville inte göra för stora ingrepp förrän jag visste om jag hade hittat rätt slang. Känner mig övertygat av @micke_102.

Nu har jag skaffat några nya slangar och nipplar och tänkte pumpa in lite luft för att se om den släpper. Det känns otrevligt att ha en klump med rost i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Olleman82:

Gjorde också denna "miss" i somras på min tamd41. Nu nojar jag över att det står rent vatten någonstans trots att jag körde 30 distans efter bytet av kylväska...man tycker ju att det borde blandat sig men vad vet jag. Om någon kanal i värmeväxlaren är igensatt antar jag att det är teoretiskt möjligt att det inte skulle blandas just där...

Sluta nojja 😱 du har ju kört 30 distans, så många hålrum finns inte i motorn så den glykolen ej blandat sig 👍 😄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott har helt rätt i att det egentligen inte behövs så hög glykolhalt i en båtmotor. Förmodligen skulle vi klara oss gott med hälften av den mängd vi handlar på oss varje höst. Snart dags att ta upp och jag tror jag testar det i vinter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Zwen:

Lintott har helt rätt i att det egentligen inte behövs så hög glykolhalt i en båtmotor. Förmodligen skulle vi klara oss gott med hälften av den mängd vi handlar på oss varje höst. Snart dags att ta upp och jag tror jag testar det i vinter...

Jämför gärna priset på en 50/50 blandning av glykol och priset att ersätta en sönderfrusen motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch.... Det är ingen fara. Om man blandar för t.ex. -15 gr och det skulle bli -30 blir det bara sörja, ingen sprängkraft. Men alla är vi ju saliga i vår egen tro😁

 

Sedan var jag väl lite otydlig... Avser nu glykolkörningen i sjövattensystemet.

I motorn har jag det gamla vanliga, ca 50/50.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är problemet löst. Nippel nr 2 är som nämnts tidigare, är ansluten med en slang som kommer ut i höger undre hörn av motorn, om man står framför motorn. 
Efter att ha pumpat luft in i slangen släppte pluggen. Den bestod av stora färgflagor.  Jag körde min oljepump för att få ut dem. 
Så här ser slangen ut. 
 

3924FBF6-8159-4DF5-A2FF-78BB80BFE2A0.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev anuba:

Nippel nr 2 är som nämnts tidigare, är ansluten med en slang som kommer ut i höger undre hörn av motorn, om man står framför motorn. 

Är det den slang som syns med en plugg med flänsar i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Är det den slang som syns med en plugg med flänsar i?

Ja. För mig var det en helt okänd slang. Nämns inte i någon manual.

I min motor sitter det en 8mm mässingsplugg. Till skillnad från oljetömningslangen som har en 12mm plugg.

Slangen är väldig kort så man bör sätta på en extralang för att få ner det en hink eller dunk. Det underlättar om man använder en pump för att köra det till en dunk då det är 12 liter som skall ut.

Nu har jag monterat en kulventil där istället. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-20 vid 09:28 skrev anuba:

Jag håller på att byta ut kylarvätskan på min VP D4-260A-B 2006 men jag har problem att hitta en tömningsnipplarna. Det finns en manual som beskriver hur man skall göra.

https://www.eurofritid.no/file/standardmappe-uni/d4_d6.pdf

Jag hittar nr 1 men det är helt omöjligt att hitta nummer 2. Men det finns en pluggad slang nedanför remskivan till vänster på bilden. Den har jag försökt tömma men det kommer bara ut mycket lite rostig vätska. Svårt att säga om det är glykol men rätt sannolikt. Denna slang har jag försökt att rensa med olika smala föremål utan att få ut mer vätska.

 

När jag bara tömmer systemet genom nr 1 får jag nästan ut 10 L. Systemet rymmer 12 L.

 

Har någon lyckats hitta och tömma kylarvätska genom nr 2?

image.png.69d355c7474361918d55d871b2e7c3b5.png

Jag tömde min igår via de 2 utmärkta nipplarna med ventil. Gick alldeles utmärkt och fick ut mina  12 liter, som bytte mot 12 liter blandad glykol. 5 liter VP grön glykol + 7 liter Demivatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev MickeF:

Jag tömde min igår via de 2 utmärkta nipplarna med ventil. Gick alldeles utmärkt och fick ut mina  12 liter, som bytte mot 12 liter blandad glykol. 5 liter VP grön glykol + 7 liter Demivatten.

Kul att funkade på en gång. 
Har du också en slang på nippel 2?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tömt ut ca 9l ur nippel 1. Ur nippel två kommer bara rent vatten🧐 Har jag hittar fel nippel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-11 vid 15:48 skrev S2600:

Har tömt ut ca 9l ur nippel 1. Ur nippel två kommer bara rent vatten🧐 Har jag hittar fel nippel?

Du har troligen hittar nippel nr 2 i sjövattensystemet. Den sitter synligare. Nr2 i färskvattensystemet sitter mer dolt. Jag var svunget att använda en särslild hylsa för att kunna öppna den.

image.png.d046400190f79db5613c3532f6b8d755.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...