Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
aftersun

Mercury motor dör efter gaspådrag

Rekommendera Poster

Hej, 


Jag behöver er expertis i felsökningen av en Mercury 115hp EFI från 2004 som beter sig konstigt.

Motorn startar fint men misständer lite grann. Den går bra på lägre varvtal men efter ett större gaspådrag i varvtalsregistret 4000-6000rpm så stannar motorn när man slår av gasen. Den startar direkt igen men dör efter gaspådrag när man lägger den i friläge. Motorn är nyservad och diverse filter har bytts ut.

 

Vad kan vara galet här?

Stort tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom felet efter servicen eller fanns det innan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 hours ago, guestsson said:

Kom felet efter servicen eller fanns det innan?

 

Tack för svar. Felet fanns där innan service!

Förstår inte riktigt vad som är galet och varför motorn dör efter man slår av gasen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev aftersun:

Felet fanns där innan service!

Anmälde du det felet när du lämnade in motorn? Då ska du definitivt ha en ny fri service som löser problemet.

(Personligen anser jag att de flesta "auktoriserade" verkstäder enbart tar betalt. i undantagsfall så byts kanske lite olja, kanske skruvas på en skruv. Därför är "serviceboken" som så många anser väldigt viktig egentligen totalt intetsägande).

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn har ju ganska många år på nacken och jag tror väl inte att verkstaden kan hållas ansvariga för ett fel som finns i motorn och som dom inte lyckades rätta till i samband med service.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problem med tomgång på 4-takt EFI kan bero på Idle Air Control-ventilen (IAC).

Du ser den som (10) i denna sprängskiss

 

Jag tog sprängskissen för motsvarande Yamaha, då den inte verkar finnas tillgänglig som reservdel till Mercury. Du vet säkert redan att det du har under kåpan är en svartmålad Yamaha.

 

Den är dyr som attan, så det är inget man byter på chans. Googla runt och kolla på vilka tomgångsproblem andra med samma power head haft. "Idle" är ett nyckelord om du skall söka.

 

Här är ett exempel: https://forums.iboats.com/threads/04-merc-115-hp-4-stroke-efi-idling-problem.349348/

 

Ventilen går säkert att testa, men ev. behöver man tillgång att kunna koppla upp sig mot motorn för att fixa detta. Servicen hade varit ett mycket bra tillfälle att få detta gjort.

 

Ev. går den att göra ren med t.ex. CRC Carb Cleaner.

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinshopen har både Merc och Yamahareservdelen. Till Merc kostar den 3117 kr. Samma del köpt som Yamaha kostar 6818 kr. Ännu ett exempel på Yamahas ockrande på reservdelspriser. 

 

Men, i ärlighetens namn brukar det vara tvärt så att delar till Mercaha är ngt billigare som Yamahadel. Jag har antagit att detta beror på att det blir ytterligare ett led som skall tjäna pengar på Mercdelen. Möjligen har Merc en anna källa än Yamaha till denna IAC.

 

Finns på Ebay också till betydligt bättre priser.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket riktigt finns inte IAC i Mercurys sortiment längre, man får leta hos återförsäljare som råkar ha någon kvar, t.ex Marinshoppen. Jag köpte min på chans pga liknande problem (finns tråd!), men gick bet. Beter sig din motor konsekvent fel eller är det ibland du har problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...