Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
PatrikL85

Hydraulstyrning (förliten motorbrunn?)

Rekommendera Poster

Tja!

Då jag inser att det blir svårt att ta bort nuvarande styrkabel utan att lyfta av motorn (vajern går trögt) så funderar jag på att helt sonika kapa av den med vinkelslipen och sen skaffa hydraulstyrning. 

 

Är sugen på den billiga som seasea säljer:
https://www.seasea.se/motortillbehör/hydraulstyrning/hydraulstyrning-75-hk-nordflex-75-paket

Problemet är att dom skriver att motorbrunnen måste vara minst 780mm och min är bara ca 750mm (Ryds 470GT), går det att modifiera den på något sätt så den blir mindre? jag tycker det låter brett att den är hela 780mm eller är detta endast behövligt vid montering? (finns ju redan ett hål för styrkabeln som isåfall gör att motorbrunnen blir bredare om man "lirkar" in den där. 

 

Någon som har något knep eller liknande för att få det att fungrea.

Bifogar några bilder på hur det ser ut idag.

 

 

IMG_8432.jpg

IMG_8433.jpg

IMG_8434.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev PatrikL85:

Problemet är att dom skriver att motorbrunnen måste vara minst 780mm och min är bara ca 750mm (Ryds 470GT), går det att modifiera den på något sätt så den blir mindre? jag tycker det låter brett att den är hela 780mm eller är detta endast behövligt vid montering? (finns ju redan ett hål för styrkabeln som isåfall gör att motorbrunnen blir bredare om man "lirkar" in den där. 

 

IMG_8433.jpg

 

Ser ut som motorbrunnen bara är strax över 600 mm bred?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Kane:

Ser ut som motorbrunnen bara är strax över 600 mm bred?

Sant! trodde att även den yttre "delen"(se första bilden) kunde räknas med då den är lägre än den andra sidan, men det kanske inte funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknande problem i RYDS 480S och fick helt enkelt karva i motorbrunnens sida. Skall kolla i kväll om jag har några bilder på en annan datorn. Det funkade, kanske inte såg så vackert ut, men slapp problem med styrrör som rostade fast varje vintern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Jag hade liknande problem i RYDS 480S och fick helt enkelt karva i motorbrunnens sida. Skall kolla i kväll om jag har några bilder på en annan datorn. Det funkade, kanske inte såg så vackert ut, men slapp problem med styrrör som rostade fast varje vintern

Det vore verkligen guld värt om du hann kolla och kunde dela! Dom har kampanj på styrningen i två dagar till så vore nice att hinna beställa innan isåfall :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en som haft samma utmaning,

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så såg det ut. Hålet på styrbordssida gjorde jag vattentät genom att montera dit ände av 70 mm avloppsrör inne i stuvfacket och täta med silcaflex. Det var lite pyssel....

IMG_0295_3_1.JPG

IMG_0299_1.JPG

IMG_0304_1.JPG

SKR12_02_1.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är optimus elstyrning mindre men antagligen så dyr så den ryker pga det. Men verkar smidigt i alla fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-19 vid 15:50 skrev jan_af_lisoe:

Så såg det ut. Hålet på styrbordssida gjorde jag vattentät genom att montera dit ände av 70 mm avloppsrör inne i stuvfacket och täta med silcaflex. Det var lite pyssel....

IMG_0295_3_1.JPG

IMG_0299_1.JPG

IMG_0304_1.JPG

SKR12_02_1.JPG

Tack för bilderna, när det väl var färdigt så såg det ju ganska "ok" ut. Är det svårt att plasta igen etc.? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag står nu lite i valet och kvalet, en hydraulstyrning som passar båten rakt av går på ca 6000kr vilket känns lite väl mycket då det finns annat kul att göra på den också.

 

Det jag kan göra är att göra som Jan gjorde och såga/borra ur lite och plasta igen. Blev ju ett helt ok resultat ändå kan jag tycka. Då kostar hydraulstyrningen ca 3400kr istället.

 

Ett annat alternativ är att jag provar smörja styrkabeln först, dock så för att få bort den så måste jag antingen hänga av motorn eller såga upp ett litet större hål på styrbordssida för att kunna dra ut styrkabeln den vägen, lutar lite åt det då jag inte har något att jämföra med gällande styrningen.

 

Visst borde väl utrymmet räcka om jag tar upp hålet så den går igenom? (se bilder)

 

 

Är övertygad om att en hydraul är skit-nice (har ju dock inget att jämföra med)  och blir det till att byta styrkabeln för ca 1400-1500kr så kan jag lika gärna investera i hydraul men då ska ju ändå hålet tas upp ännu mer om jag inte investerar i den för 6000kr (vilket jag inte tror jag kommer göra).

 

Hur hade ni gjort? låter min plan "ok"? hade velat prova båten i sjön en sväng innan vinterförvaringen :) (därav tanken med att prova smörja upp styrkabeln).

 

 

IMG_8438.jpg

IMG_8439.jpg

IMG_8441.jpg

IMG_8442.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har Du tittat på LS80Pro? Den är väl minst med sina 557mm bredd.

Dem sitter ju ofta ihop med Yamaha & Mercury.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...