Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
patriktornkvist

Öppnar dunkkoppling om man bara doppar den?

Rekommendera Poster

Dax att vinterkonservera utombordaren Mercury 60hk EFI, 4takt och tänkte köra den på land med lite tvåtaktsbensin (oljeblandad) för att få lite extra olja inuti cylindrarna. Räcker att knäppa loss vanliga dunken och doppa anslutningen i dunken med oljablandat? Öppnar dunkanslutningen som ser ut ungefär så här:

https://www.biltema.se/bat/batmotor/bransletillbehor/bransletankar/tankanslutning-2000037691

 

Eller måste en sådan ha en "tapp intryckt i hålet" för att suga bensin?

 

I så fall får jag väl montera av dunkkontakten och bara doppa slangänden i dunken med oljeblandat, eller vad säger ni?

 

Eller är ni så ambitiösa att ni skruva loss varje tändstift och sprejar ner något bra i varje cylinder?

 

/Patrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev patriktornkvist:

Eller är ni så ambitiösa att ni skruva loss varje tändstift och sprejar ner något bra i varje cylinder?

 

/Patrik

 


Jag brukar spruta in konserveringsolja i förgasaren tills motorn stannar (fast det är kanske svårt med fler än en förgasare...) och sen just skruva loss tändstiften och spruta in där. Tar inte många minuter. Det, plus oljebyte i vevhuset, tog kanske en halvtimme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev raol:


Jag brukar spruta in konserveringsolja i förgasaren tills motorn stannar (fast det är kanske svårt med fler än en förgasare...) och sen just skruva loss tändstiften och spruta in där. Tar inte många minuter. Det, plus oljebyte i vevhuset, tog kanske en halvtimme.

EFI är väl insprutning och saknar förgasare eller?

Jag har kört 4t alkylatbensin i några minuter vid upptag. Vet att vissa inte rekommenderar det men det har funkat för mig. Motorn fick sen andra problem och ”is no more” men det är en annan historia. 
Alkylatbensin åldras inte och ger inga rester i insprutningssystem och förgasare vilket är ganska bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ChristerN:

EFI är väl insprutning och saknar förgasare eller?

 

Ah, låter rimligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en 4taktare så förgasare har jag ju ingen.

Jag vill gärna köra den på lite 2takts-akrylat ändå inför vintern (olja cylindrarna invändigt) och undrar igen ifall dunkkontakten ("honan" som sitter på slangen)  öppnar om jag bara doppar ner den i en dunk med akrylatbensin (under bensinytan) eller måste det finnas en dunkkontakt (hane) för att det ska rinna besin genom honkontakten på slangen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2-takt, 4-takt, insprutning eller "konventionell förgasare". Det spelar ingen roll vilken kombination det finns på motorn, alla har ett insug där det sugs in luft till cylindrarna. Om det sprutas in konserveringsolja i insuget så hamnar det i cylindrarna.

 

Sen kan det finnas en idé med att köra sista stunden före vinterparkering på alkylatbensin som är mer åldringsbeständig än konventionell bensin, om bränsleslangar o annat i motorn tål alkylaten.

 

Min lilla tvåtakts jollesnurra är nog äldre än alkylatbensinens tillkomst som kommersiell produkt. Den har bara fått alkylatbensin i rätt många år, både p.g.a. åldringsproblematiken med bensin samt av miljöskäl. Den får dessvärre inte överdrivet mycket service men startar trots det snällt varje år efter sin vintervila så den verkar i alla fall inte ta skada av alkylaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, bränslekopplingen kommer inte att öppnas bara för att du stoppar ner den i en dunk. Det är en fjäderbelastad kula som mekaniskt måste tryckas in.

Redigerad av Gripen72
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guldstjärna till Gripen72 som svarade på frågan. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Mackey:

Guldstjärna till Gripen72 som svarade på frågan. 👍

Hahaha! 
Ja ibland blir det så. 
Fast om du ska köra alkylatbensin inför vintervilan kan du lika gärna gör det från din, förmodar jag, lösa tank eftersom vanlig bensin inte mår så bra av att förvaras över vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Hahaha! 
Ja ibland blir det så. 

Vilket jag inte har något emot.

Ofta kommer det bra input även när själva frågan inte besvaras. Lite som ett samtal i verkliga livet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, då ser jag två alternativ för att få in tvåtaktsakrylat i min 4taktare  - antingen byta bensin i min ordinarie båtdunk med slangkoppling men det är rätt mycket vanlig bensin kvar i den (den bensinen får överleva till nästa sommar) så jag får nog ta till alternativ två: ta loss dunkkopplingen från slangen och doppa slangänden i dunken med tvåtaktsakrylat (den dunken är den röda från affären med vanlig skruvkork).

 

Tack för hjälpen!

 

/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev patriktornkvist:

(den bensinen får överleva till nästa sommar)

För att vara tydlig så rekommenderas detta inte. Dagens bensin mår inte bra av lagring mer än tre (?) månader.

(Fast själv har jag bensin kvar till styrisen som får vara kvar till nästa år 😧)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 hours ago, ChristerN said:

För att vara tydlig så rekommenderas detta inte. Dagens bensin mår inte bra av lagring mer än tre (?) månader.

(Fast själv har jag bensin kvar till styrisen som får vara kvar till nästa år 😧)

Har någon liten flaska med något stabiliseringsmedel som ska göra att den klarar lagring bättre. Sen tror jag inte det är så farligt, det finns ju en hel del som har sin sommarbilar avställda under vintern och tror inte de tömmer tanken, snarare tvärtom har jag hört, fyll tanken så är risken för kondensvatten mindre om du lagrar besinen i utrymme där temperaturen varierar.

 

/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...