Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

En undran vad ni använder för sug när ni ska tömma oljan i inombordaren. I mitt fall en VP MD 40 .

Provade en  enkel variant från Jula.

Funkade inte.  Provade ytterligare en men verkar ta timmar.  Är ju 11 liter som ska ut. O röret är ju så smalt. 

Behöver ju vara så pass snabb  sug att inte oljan hinner bli tjock innan man är klar.. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska inte stoppa ner någon slang i oljesticksröret. Längre bak på motorn finns ett rör för att suga ur oljan. Man trär en 10mm gummislang på röret . Man behöver inte varmköra motorn, det går bra att suga ur oljan kall. Det tar inte så lång tid. Biltemas oljesug är väl bra, men trögpumpad, men har man bara sin egen båt att serva gör det inte så mycket. En fördel med Biltemas pump är att luften pumpas ut genom handtaget. Då är det ingen risk att det kommer ut spillolja i botten av oljesugen när den blir full, eller vänder uppochner på den när man tömmer den. Den risken finns med andra oljesugar.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roade mig i helgen med oljebyte av D2-55, rymmer 10,5 liter olja enligt VP.

Har en 9 liters oljesug men ingen koppling till röret på motorn, gummihattens inre diameter är 11 mm.

Sög ur 7 liter från röret (tog ca 15-20 min) mha en tunn slang som kopplas på en lite grövre slang till sugen.

Inte nöjd som vanligt, flyttade sugslangen till oljestickans rör, fick ur grovt 1,5 liter.

Nu är vi uppe i 8,5 liter.

Säg 0,5 liter i filtret ==>> 9 liter.

 

Diffen mot 10,5 liter beror nog på att nivån på oljestickan var ca 30-40% mellan min och max märket. Det är mitt troende idag.

 

Letar efter en elektrisk sugpump som tar liten plats mtp seglingen söderut för 9 liters sugen tar för stor plats ombord.

Redigerad av skippeer
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev hysteria:

https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/oljebytarpumpar/oljebytarpump-2000034861
 

40l olja på 20 minuter. Nyckeln är att varmköra ordentligt. Inte ligga vid bryggan och tuffa i 30 min, du måste ut och köra med mycket belastning så länge du orkar eller minst 30 min. 

Köpte en sån i våras, det var 1500 spänn rakt i sjön... Funkar inte för mig och fan vet varför. Den suger, det gör den. Testat från dunk bl a, men när jag kör ner slangen i röret suger den då fan inte - Så i mitt fall kan man säga att... Den suger potta

Redigerad av Kenneth_S
Korrigering av text
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gör jag Biltemas "stora sug" kopplar till kompressorn hemma, och sedan till oljesugröret inte oljestickanshål, se till att ha en övergång som är rak, dvs slang som har rätt innerdiameter så den går över röret så det inte blir några strypningar, tar någon minut att tömma motorn trots att oljan är kall då jag byter någon kväll hemma på gårdsplan.

IMG_20200830_113159.jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte den här pumpen på Erlandsons. Den fungerar till det mesta. Byggde om kabeln för att passa till en 12-uttag. Jag skruvade fast den på en träplatta.

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Kampanj/Hostkampanj_2020/Motortillbehor___Styrsystem/OLJEBYTARPUMP___KIT_12L_-_12V?id=04505

 

Jag kompletterade med andra nipplar då jag har en 12 mm slang för att tömma olja. Det medföljer en nippel för 16mm-slang.

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning___VVS/Slang_Rordelar/Rordelar/Rordelar_Massing/3_8_SLANGFASTE_INV_12MM?id=05123

 

Jag köpte den här slangen. Det står inte uttryckligen att den tål olja med det skall EPDM-gummi göra.

https://www.swedol.se/bilvrmeslang-epdmpg-1000958.html

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft problem med min oljesug, likadan som Julas men inköpt hos Hjertmans.

Det gäller att oljan är varm, och man får vrida och greja litet med sugslangen så att den inte böjer sig uppåt nere i tråget. Jag suger ur oljestickans hål, har inte hittat något annat (KAD43) Men i förra båten satt det en TAMD31 och där fanns det även ett annat hål, eller rör, båda fungerade att suga ur.
 

Men tvärs emot vad som sagts, så måste iallafall min olja vara varm, den har då större viskositet och låter sig lätt sugas upp.

 

Jag suger sedan litet diesel efter oljesugandet, så att slangen blir ren.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina krav på oljesug: Minimera oljesöl, ta liten plats undanstuvad i båten (har idag hög 9,5 l vakuumsug) och gärna bekvämt.

 

Jämfört på nätet Laguna/Matromarine oljebytarpump som Erlandssons säljer med dito hos Biltema.

#

Erlandsons web sida saknar manual, tror att detta är rätt manual
http://matromarine.com/wp-content/uploads/2015/12/laguna-gear-pumps.pdf

 

Pump body and gear is made of PTFE

Graf i manual visar flöden upp till 47 °C

 

#

En fördel med Biltema verkar vara inbyggd brytare/omkastare.
Max vätsketemp:. . . . . . . . . . . .+85 °C

Graf i manual visar flöden upp till 45 °C

 

#

Svårt att sia om kvaliten och tåligheten av varm motorolja så här på nätet.

 

Några synpunkter på Biltemas oljebytarpump?

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två st TAMD 60 C som jag tömmer oljan på med Biltemas pump https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/oljebytarpumpar/oljebytarpump-2000034861 Maskinerna innehåller 20 liter/maskin och det går fort att suga ur oljan även fast oljan är kall. Man skall tänka på att denna pump kan pumpa år två håll som styrs av knappen, så kolla att den pumpar åt rätt håll. Jag suger oljan via oljesticksröret som man gör på dessa maskiner.

Jag är jättenöjd med denna pump.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...