Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
nercis

Throttle knapp på gasspaken!

Rekommendera Poster

Hej,

 

Ha en knapp på gasspaken som det står Throttle på.

Om jag trycker in knappen kan jag endast föra gasen framåt bara en liten del.

Vad gör den knappen och vilken funktion har den?

 

Tacksam för svar!

 

 

IMG_5726.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att den är till för att ge lite gas när du startar motorn utan att en växel går i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ChristerN:

Gissar att den är till för att ge lite gas när du startar motorn utan att en växel går i.

Det som händer är att nr1 på bilden förs framåt.  Sedan händer ingeting, motorn startar ej.

För jag gashandtaget framåt till full gas så rör sig 2an och 3an framåt fullt och då startar motorn alltid på första försöket. Så får jag göra varje gång jag ska starta den, alltid med max gas tyvärr.

Jag skulle gärna vilja justera detta så motorn startar med lite gas, vart ska jag börja.

 

Luftskruv har jag justerat, rengjort förgasaren, nya tändstift sitter i, kollat såpan.

Ska även sägas att när jag får igång motorn så fungerar den ypperligt och startar alltid på tomgång hur lätt som helst.

Gas.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-18 vid 17:47 skrev nercis:

Det som händer är att nr1 på bilden förs framåt.  Sedan händer ingeting, motorn startar ej.

För jag gashandtaget framåt till full gas så rör sig 2an och 3an framåt fullt och då startar motorn alltid på första försöket. Så får jag göra varje gång jag ska starta den, alltid med max gas tyvärr.

Jag skulle gärna vilja justera detta så motorn startar med lite gas, vart ska jag börja.

 

Luftskruv har jag justerat, rengjort förgasaren, nya tändstift sitter i, kollat såpan.

Ska även sägas att när jag får igång motorn så fungerar den ypperligt och startar alltid på tomgång hur lätt som helst.

Gas.jpg

Hej, det brukar vara som ChristerN skriver att throttleknappen på gasgreglaget, denna trycks in samtidigt som man för gasreglaget fram för att gasa utan att lägga i växeln. På din bild är nr 2 det som styr gasspjället och 3 styr timingen av gnistan. Du borde ha en choke eller primer som ska hjälpa till vid kallstarter. Kan du se någon chokespjäll eller primersolenoid som sitter på förgasaren. Jag ser att du har en strömbrytare på gasreglaget, klickar det från motorn när du drar upp denna?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Craycoat:

Hej, det brukar vara som ChristerN skriver att throttleknappen på gasgreglaget, denna trycks in samtidigt som man för gasreglaget fram för att gasa utan att lägga i växeln. På din bild är nr 2 det som styr gasspjället och 3 styr timingen av gnistan. Du borde ha en choke eller primer som ska hjälpa till vid kallstarter. Kan du se någon chokespjäll eller primersolenoid som sitter på förgasaren. Jag ser att du har en strömbrytare på gasreglaget, klickar det från motorn när du drar upp denna?  

 

Hej,

 

På bilden ser du förgasaren, luftskruven till höger är utskruvad 1,5 varv från stängt läge. Vänstra mässing skruven till vänster är helt stäng.

Choken ser du där jag satt ett "X", ovanför där jag ringat in ser du nålen som stängs när jag chokar motorn. Jag använder choken endast vid kall starter, annars så använder jag den ej.

 

Tomgångsskruven ser du ovan förgasaren lite till vänster, också inställd bra. Motorn låter vädligt bra vid tomgång.

Problemet som jag har är att motorn går kanon och startar alltid väldigt lätt när den är varm. Jag kan dra i snöret med lillfingret och den startar. Det är endast vid kallstart som den ej startar vid Throttle när jag för handtaget framåt ca 15% av det möjliga.

 

Jag måste verkligen ge den mer gas och växel för att den ska starta, och då startar den alltid vid varje försök. 

 

Så jag vet inte vilka alternativ jag har att testa mer.

Ska gasspjället bild nr2 eller timingen bild nr3 röra sig framåt något när throttle läget är i? 

 

Det klickar ej när jag drar strömbrytaren uppåt, ska det göra det? Annars funkar strömbrytaren kanon, även dödmansgreppet ska sägas.

 

 

 

 

 

 

IMG_5711.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev nercis:

 

Hej,

 

På bilden ser du förgasaren, luftskruven till höger är utskruvad 1,5 varv från stängt läge. Vänstra mässing skruven till vänster är helt stäng.

Choken ser du där jag satt ett "X", ovanför där jag ringat in ser du nålen som stängs när jag chokar motorn. Jag använder choken endast vid kall starter, annars så använder jag den ej.

 

Tomgångsskruven ser du ovan förgasaren lite till vänster, också inställd bra. Motorn låter vädligt bra vid tomgång.

Problemet som jag har är att motorn går kanon och startar alltid väldigt lätt när den är varm. Jag kan dra i snöret med lillfingret och den startar. Det är endast vid kallstart som den ej startar vid Throttle när jag för handtaget framåt ca 15% av det möjliga.

 

Jag måste verkligen ge den mer gas och växel för att den ska starta, och då startar den alltid vid varje försök. 

 

Så jag vet inte vilka alternativ jag har att testa mer.

Ska gasspjället bild nr2 eller timingen bild nr3 röra sig framåt något när throttle läget är i? 

 

Det klickar ej när jag drar strömbrytaren uppåt, ska det göra det? Annars funkar strömbrytaren kanon, även dödmansgreppet ska sägas.

 

 

 

 

 

 

IMG_5711.JPG

Du har ett förhistoriskt primesystem på din motor. Jag vet inte exakt hur ditt system fungerar, men principen är den att när man aktiverar systemet (med knapp, spak, eller i ditt fall vred) så öppnar man en bypaskanal som leder bensin från bensinpumpen direkt in i förgasarens insug. Detta gör att blandningen blir lite fetare, utan att man behöver choke. Detta system fungerar alltså enbart när bensinpumpen är igång. Bensinpumpen drivs av tryckdifferenser i vevhuset, så denna är igång så fort som motorn snurrar. Du kan testa primern genom att vrida på vredet när motorn är igång. Oftast så kan man se att bensin sprutas in i förgasaren, och det borde vara en märkbar skillnad i motorvarv och hur den går. Går dock inte att säga med säkerhet om motorvarvet borde gå ner eller upp, det beror på hur motorn är konstruerad och hur allt är justerat, men en skillnad ska det bli.

 

Jag förstår inte, hur din startprocedur går till. Brukar du ha växeln i när du gör en kallstart? De quicksilverreglage som jag har haft har varit lite modernare, men jag antar att det är samma princip. När man trycker in knappen på sidan så kan man föra reglaget framåt utan att växeln hoppar i. Den borde påverka nr 2 och 3 på din bild när throttleknappen är intryckt, däremot så ska den inte påverka växeln. 3 timingen är fixerad vid gaslänken i bak, så den kommer alltid att ändra sig när man gasar. Ju mer gas, desto tidigare kommer motorn att tända i rotationscykeln.  

 

Jag skulle koncentrera mig på att få gasen att röra sig när du använder trottleknappen, samt dubbelkolla att primern fungerar som den ska genom att testa den medans motorn går.

 

Det är osäkert om vippan är kopplad till något, på din motor kanske bara är manuell aktivering av primern som gäller. Denna skulle jag inte bry mig om så mycket i ditt fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Craycoat:

Du har ett förhistoriskt primesystem på din motor. Jag vet inte exakt hur ditt system fungerar, men principen är den att när man aktiverar systemet (med knapp, spak, eller i ditt fall vred) så öppnar man en bypaskanal som leder bensin från bensinpumpen direkt in i förgasarens insug. Detta gör att blandningen blir lite fetare, utan att man behöver choke. Detta system fungerar alltså enbart när bensinpumpen är igång. Bensinpumpen drivs av tryckdifferenser i vevhuset, så denna är igång så fort som motorn snurrar. Du kan testa primern genom att vrida på vredet när motorn är igång. Oftast så kan man se att bensin sprutas in i förgasaren, och det borde vara en märkbar skillnad i motorvarv och hur den går. Går dock inte att säga med säkerhet om motorvarvet borde gå ner eller upp, det beror på hur motorn är konstruerad och hur allt är justerat, men en skillnad ska det bli.

 

Jag förstår inte, hur din startprocedur går till. Brukar du ha växeln i när du gör en kallstart? De quicksilverreglage som jag har haft har varit lite modernare, men jag antar att det är samma princip. När man trycker in knappen på sidan så kan man föra reglaget framåt utan att växeln hoppar i. Den borde påverka nr 2 och 3 på din bild när throttleknappen är intryckt, däremot så ska den inte påverka växeln. 3 timingen är fixerad vid gaslänken i bak, så den kommer alltid att ändra sig när man gasar. Ju mer gas, desto tidigare kommer motorn att tända i rotationscykeln.  

 

Jag skulle koncentrera mig på att få gasen att röra sig när du använder trottleknappen, samt dubbelkolla att primern fungerar som den ska genom att testa den medans motorn går.

 

Det är osäkert om vippan är kopplad till något, på din motor kanske bara är manuell aktivering av primern som gäller. Denna skulle jag inte bry mig om så mycket i ditt fall.

 

 

Hej,

 

När du säger primern, det är choken du menar eller?

 

Du säger att jag kan testa primern genom att vrida på vredet när motorn är igång, vilket vred menar du? Är det det svarta vredet som jag markerat med ett X?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev nercis:

 

Hej,

 

När du säger primern, det är choken du menar eller?

 

Du säger att jag kan testa primern genom att vrida på vredet när motorn är igång, vilket vred menar du? Är det det svarta vredet som jag markerat med ett X?

Ja det är svarta vredet markerat med ett X som styr primern. Primer är ett alternativ till choke och har fördelen att den inte blockerar luftkanalen så som ett chokespjäll gör, även ett öppet chokespjäll begränsar luftflödet något.  Viktigt är i alla fall att denna funktion fungerar då motorn behöver en fetare bensinblandning vid kallstart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Craycoat:

Ja det är svarta vredet markerat med ett X som styr primern. Primer är ett alternativ till choke och har fördelen att den inte blockerar luftkanalen så som ett chokespjäll gör, även ett öppet chokespjäll begränsar luftflödet något.  Viktigt är i alla fall att denna funktion fungerar då motorn behöver en fetare bensinblandning vid kallstart.

 

Ok, ska testa primern medans motorn är igång nästa gång.

Har en känsla dock att problemet ligger i att gasspjället ej ger någon gas när throttle knappen är intryck. För har jag gas och växel i så startar den som sagt alltid.

Och då startar jag den alltid med primern/choken vriden till fullt vid kallstart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev nercis:

 

Ok, ska testa primern medans motorn är igång nästa gång.

Har en känsla dock att problemet ligger i att gasspjället ej ger någon gas när throttle knappen är intryck. För har jag gas och växel i så startar den som sagt alltid.

Och då startar jag den alltid med primern/choken vriden till fullt vid kallstart.

Hej, ja det är nog bra att börja din felsökning med gasreglaget och varför du inte lyckas påverka gasspjället med throttleknappen intryckt. Kanske reglagekabeln till gasen behöver justeras?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...