Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst carl-adam bergström

dåligt drag och allmäna problem med min vp aq145

Rekommendera Poster

Gäst carl-adam bergström

Har lite problem med min vp aq 145. När jag drar på på fullgas så bluddrar bara motorn och varvtalet ökas sakta. Att komma upp i planing med båten tar en evighet. Tändsystemet är nybytt och fullservice är gjord. Motorn är sötvattenkyld och inget vatten har läckt in i motorn. Oljan är helt ok. Varför varvar motorn inte då. Kan det vara felinställd tändning eller är det kanske fel på soppan. Kan det vara luftfiltret som är dåligt så att motorn får för mycket bensin? Idag när jag skulle starta den så hackade bara startmotorn till, och jag får inte motorn att gå runt. Kan det vara så att vatten kan komma in i motorn på något annat sätt än via sötvattenkylen? inget syns ju i oljan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan komma in vatten bakvägen i cylindrarna via limpan (antar att du har sjövatten i limpan) har du en avgasbälg med water-shutter? Det brukar dock börja synas i oljan såsmåningom om det kommer in bakvägen, hursomhelst så är det inte bra med vatten i cylindrarna, vevstakarna och kolvarna tycker inte om att komprimera vatten... Kolla bälgen och gummit på drevet som skall hindra att vatten kommer in bakvägen. Att motorn är seg kan bero på tändning (för tidig tändning kan också göra att motorn inte vill gå runt ordentlligt på starten) eller bränsle, har du bytt bränslefilter? Luftfiltret tror jag du kan utesluta Lycka till och berätta gärna hur det gick. /Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2005-07-06 på 21:20, Gäst carl-adam bergström säger:

Har lite problem med min vp aq 145. När jag drar på på fullgas så bluddrar bara motorn och varvtalet ökas sakta. Att komma upp i planing med båten tar en evighet. Tändsystemet är nybytt och fullservice är gjord. Motorn är sötvattenkyld och inget vatten har läckt in i motorn. Oljan är helt ok. Varför varvar motorn inte då. Kan det vara felinställd tändning eller är det kanske fel på soppan. Kan det vara luftfiltret som är dåligt så att motorn får för mycket bensin? Idag när jag skulle starta den så hackade bara startmotorn till, och jag får inte motorn att gå runt. Kan det vara så att vatten kan komma in i motorn på något annat sätt än via sötvattenkylen? inget syns ju i oljan?

 

"tändsystemet nybytt " brukar bla innebära ny rotor. Exempelvis rotorn för b23 b230 på biltema passar inte båtmotorn för den har annat kontaktbleck  som gör att tändning blir fel och för kort gnista.

 

Efter att rätt delar kommit på plats ( helt optimalt är brytarlöst system med högeffektspole och stift med 1.1mm gnistgap utan resistor) så ska man inte ställa in tändning på låga varv. Tändning på dessa slitna gamla motorer ska ställas kring det varv båten marshar  4000-4500 varv för då har fördelarens vikter fullt utslag. Ställ på 36-38 grader före vid detta varv och om det blir dålig tomgång kan man ev justera lite på tomgång också.

 

Sen är det bara att gasa! Beträffande spole ger biltemas torra högeffektspole mycket fin gnista även vid tomgång = båten går jämnare 

  • Gilla 1
  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta var grym trådarkeologi, näst sista svaret var från 7 juli 2005 :D men vi får ändå hoppas att TS får se svaret, som trots att det kom lite sent var mycket intressant och säkert kommer att hjälpa fler med liknande problem. Det är alltid trevligt med tekniskt noggranna svar och direkta tips och framför allt avslutade problemtrådar :)

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...