Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Reed

Läckage vid röranslutning till powertrim VP DP-E drev

Rekommendera Poster

I somras så uppstod ett läckage vid övre röranslutningen till babord powertrim-cylinder på mitt ena Volvo Penta DP-E drev. Det läcker vid gängorna. Jag uppfattade det som att den fortfarande var väl åtdragen, dvs den verkade inte lös. Jag lossade, lade på Loctite 542 (för hydraulik) på gängorna , drog åt, lät stå ett dygn och provade igen. Det läcker fortfarande.

 

Någon som har en idé om varför läckaget uppstått, och vad jag behöver göra för att åtgärda det?

 

Mvh 

Reed

F97CE58C-C941-4486-89F1-B2A4F7B73479.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte gängorna som tätar. Röret är konat i änden, det är den som tätar mot ett säte i cylindern. Kanske har konan på röret spruckit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Reed:

I somras så uppstod ett läckage vid övre röranslutningen till babord powertrim-cylinder på mitt ena Volvo Penta DP-E drev. Det läcker vid gängorna. Jag uppfattade det som att den fortfarande var väl åtdragen, dvs den verkade inte lös. Jag lossade, lade på Loctite 542 (för hydraulik) på gängorna , drog åt, lät stå ett dygn och provade igen. Det läcker fortfarande.

 

Någon som har en idé om varför läckaget uppstått, och vad jag behöver göra för att åtgärda det?

 

Mvh 

Reed

F97CE58C-C941-4486-89F1-B2A4F7B73479.png

Drevdelar.se har en adapter du skruvar i kolven, om konan blivit misshandlad eller förstörd. Hör med Ingemar jag har bytt någon sådan, och det har funkat. I det fallet så var botten i kolven defekt så konan i slangen tätade inte mot botten i kolven. Om du inte får det tätt då så lär du nog byta ut tryckslangen, mindre roligt jobb. Brukar vara trångt så in i h ......... e.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack Rollen och Kossor för givande info samt bra tips! Jag kollar med drevdelar.se och håller tummarna att en sådan adapter kan vara lösningen.

 

Mvh

Reed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-18 vid 22:25 skrev kossor:

Drevdelar.se har en adapter du skruvar i kolven, om konan blivit misshandlad eller förstörd. Hör med Ingemar jag har bytt någon sådan, och det har funkat. I det fallet så var botten i kolven defekt så konan i slangen tätade inte mot botten i kolven. Om du inte får det tätt då så lär du nog byta ut tryckslangen, mindre roligt jobb. Brukar vara trångt så in i h ......... e.

Hej kossor,

Jag har varit i kontakt med drevdelar, den adapter de har (och hänvisar till) är denna:

 

https://drevdelar.se/reparationshylsa-nyhet-2109-for-powertrimkolv-aq290-sp-dp-dpe-dpg-m-m

 

Den verkar ju i första hand vara till för det fall då man dragit sönder gängan i cylindern. Kan det vara en sådan du har använt?

 

Jag ska inspektera konan på röret, eftersom detta gäller det korta röret som går mellan cylindrarna så borde det vara ganska enkelt att byta om problemet ligger där.

 

Mvh

Reed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Reed:

Hej kossor,

Jag har varit i kontakt med drevdelar, den adapter de har (och hänvisar till) är denna:

 

https://drevdelar.se/reparationshylsa-nyhet-2109-for-powertrimkolv-aq290-sp-dp-dpe-dpg-m-m

 

Den verkar ju i första hand vara till för det fall då man dragit sönder gängan i cylindern. Kan det vara en sådan du har använt?

 

Jag ska inspektera konan på röret, eftersom detta gäller det korta röret som går mellan cylindrarna så borde det vara ganska enkelt att byta om problemet ligger där.

 

Mvh

Reed

Då jag använt denna är när bulan / konan i kolven varit paj. Detta förutsätter att konan i slangen är hel. Konan i slangen tätar mot sin motsvarighet i botten på hålet i kolven. Om detta varit för hårt åtdraget kan bulan inne i kolven bli skadad. Du får då ett läckage hur du än drar. Om konan i slangänden är skadad så hjälper inte denna reservdel dig tyvärr. Kolla därför att slangänden är hel, är skadan där måste du byta slangen genom skölden fram till hydraulpumpen. Reservdelen från drevdelar är tänkt att reparera kolven då den av någon anledning gått sönder i botten. Detta blir då betydligt billigare än att byta ut kolven.

                     

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev kossor:

Då jag använt denna är när bulan / konan i kolven varit paj. Detta förutsätter att konan i slangen är hel. Konan i slangen tätar mot sin motsvarighet i botten på hålet i kolven. Om detta varit för hårt åtdraget kan bulan inne i kolven bli skadad. Du får då ett läckage hur du än drar. Om konan i slangänden är skadad så hjälper inte denna reservdel dig tyvärr. Kolla därför att slangänden är hel, är skadan där måste du byta slangen genom skölden fram till hydraulpumpen. Reservdelen från drevdelar är tänkt att reparera kolven då den av någon anledning gått sönder i botten. Detta blir då betydligt billigare än att byta ut kolven.

                     

Ok, tackar för klargörande! Jag undersöker vidare.

 

Mvh Reed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det visade sig att 

2020-10-23 vid 07:35 skrev kossor:

Då jag använt denna är när bulan / konan i kolven varit paj. Detta förutsätter att konan i slangen är hel. Konan i slangen tätar mot sin motsvarighet i botten på hålet i kolven. Om detta varit för hårt åtdraget kan bulan inne i kolven bli skadad. Du får då ett läckage hur du än drar. Om konan i slangänden är skadad så hjälper inte denna reservdel dig tyvärr. Kolla därför att slangänden är hel, är skadan där måste du byta slangen genom skölden fram till hydraulpumpen. Reservdelen från drevdelar är tänkt att reparera kolven då den av någon anledning gått sönder i botten. Detta blir då betydligt billigare än att byta ut kolven.

                     

Efter att ha lossat röret så visade att det är konan i kolven som är trasig även i mitt fall. Så adaptern bör med andra ord kunna lösa problemet vilket är positivt! Hur gjorde du vid montering, borrade du upp hålet i kolven och därefter gängade om? Minns du i så fall vilken borrdiameter du använde? Eftersom hålet inte är så djupt så misstänker jag dessutom att en vanlig standard-gängtapp kanske inte fungerar?

 

Tacksam för alla tips jag kan få :)

 

Mvh

Reed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Reed:

Det visade sig att 

Efter att ha lossat röret så visade att det är konan i kolven som är trasig även i mitt fall. Så adaptern bör med andra ord kunna lösa problemet vilket är positivt! Hur gjorde du vid montering, borrade du upp hålet i kolven och därefter gängade om? Minns du i så fall vilken borrdiameter du använde? Eftersom hålet inte är så djupt så misstänker jag dessutom att en vanlig standard-gängtapp kanske inte fungerar?

 

Tacksam för alla tips jag kan få :)

 

Mvh

Reed

Tjena Reed!

Nä om det är konan i botten som gett sig så har du gängorna förhoppningsvis klarade, gänga bara i adaptern från drevdelar.se. Ta sedan loctite gängtätning och aplicera på gängorna innan du drar i adaptern. Dra fast varligt, anslut sedan på sedvanligt sätt slangadaptern. Använd även här loctite gängtätning, så kommer du lätt få loss slangarna en dag då du ska lossa dem. Du får inte in saltvatten i gängorna om du gör på detta vis, inget saltvatten ingen oxid lika med lätt skruva ur en dag. Lycka till // Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-04 vid 21:18 skrev kossor:

Tjena Reed!

Nä om det är konan i botten som gett sig så har du gängorna förhoppningsvis klarade, gänga bara i adaptern från drevdelar.se. Ta sedan loctite gängtätning och aplicera på gängorna innan du drar i adaptern. Dra fast varligt, anslut sedan på sedvanligt sätt slangadaptern. Använd även här loctite gängtätning, så kommer du lätt få loss slangarna en dag då du ska lossa dem. Du får inte in saltvatten i gängorna om du gör på detta vis, inget saltvatten ingen oxid lika med lätt skruva ur en dag. Lycka till // Peter

Toppen, stort tack för tipsen Peter!

Borrade och gängade du upp hålet först eller drog du bara i adaptern som den är utan att borra/gänga? För det är en annan gänga på adaptern om jag förstått det rätt, men kanske så liten skillnad att det fungerar ändå.

 

Jag tänker att Loctite 542 (avsedd för hydrauliktätning) en lämplig modell, håller du med?

 

Mvh

Reed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Reed:

Toppen, stort tack för tipsen Peter!

Borrade och gängade du upp hålet först eller drog du bara i adaptern som den är utan att borra/gänga? För det är en annan gänga på adaptern om jag förstått det rätt, men kanske så liten skillnad att det fungerar ändå.

 

Jag tänker att Loctite 542 (avsedd för hydrauliktätning) en lämplig modell, håller du med?

 

Mvh

Reed

Om du köpt adaptern på drevdelar  så ska den bara vara att gäng i, ingen borrning eller gängning ska behövas, sa inte Ingemar det till dig då du beställde? Loctiten blir nog bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-19 vid 19:02 skrev kossor:

Om du köpt adaptern på drevdelar  så ska den bara vara att gäng i, ingen borrning eller gängning ska behövas, sa inte Ingemar det till dig då du beställde? Loctiten blir nog bra.

Enligt Drevdelar så ska hålet gängas om, det beror nog på att adaptern är tänkt för att fungera om man har trasiga gängor i kolven. Ingemar har varit mycket hjälpsam trots att han har fullt upp, både gällande val av gängtapp samt att han verifierade att hålet inte behöver borras upp innan omgängning genom att testa på en gammal cylinder. Det är troligen så liten skillnad på gängorna att det fungerar att bara dra i adaptern, men det skadar säkert inte att köra en vända med gängtappen först. Så det känns lovande, förhoppningsvis hinner jag ut till båten i helgen för att montera adaptern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Reed:

Enligt Drevdelar så ska hålet gängas om, det beror nog på att adaptern är tänkt för att fungera om man har trasiga gängor i kolven. Ingemar har varit mycket hjälpsam trots att han har fullt upp, både gällande val av gängtapp samt att han verifierade att hålet inte behöver borras upp innan omgängning genom att testa på en gammal cylinder. Det är troligen så liten skillnad på gängorna att det fungerar att bara dra i adaptern, men det skadar säkert inte att köra en vända med gängtappen först. Så det känns lovande, förhoppningsvis hinner jag ut till båten i helgen för att montera adaptern.

Hur undviker man att gängspånorna hamnar på fel ställe?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Kane:

Hur undviker man att gängspånorna hamnar på fel ställe?

Det har jag också funderat på. Om någon har en smart lösning så mottages tips tacksamt :) 

 

Det jag är inne på är att klippa till ett "lock" som täcker hela botten, gjort av antingen vanlig eltejp eller packningsmaterial. Då bör man kunna gänga, rengöra (med en tops typ) , pilla bort locket samt avslutningsvis försiktigt rengöra runt konen i botten ifall något spån tagit sig dit. Om teorin fungerar i praktiken återstår att se :) 

 

Mvh

Reed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Reed:

Det har jag också funderat på. Om någon har en smart lösning så mottages tips tacksamt :) 

 

Det jag är inne på är att klippa till ett "lock" som täcker hela botten, gjort av antingen vanlig eltejp eller packningsmaterial. Då bör man kunna gänga, rengöra (med en tops typ) , pilla bort locket samt avslutningsvis försiktigt rengöra runt konen i botten ifall något spån tagit sig dit. Om teorin fungerar i praktiken återstår att se :) 

 

Mvh

Reed

Fyll med fett, fetta in gängtappen ta sedan och sug ut fett samt spånor. Fett i botten förhindrar att spånor letar sig vidare. Om du nu måste gänga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev kossor:

Fyll med fett, fetta in gängtappen ta sedan och sug ut fett samt spånor. Fett i botten förhindrar att spånor letar sig vidare. Om du nu måste gänga.

Tackar för tipset, det låter betydligt enklare än att försöka pilla dit något litet lock. Är det något problem om det blir kvar lite fettrester i röret, dvs kan det påverkar oljan eller funktionen negativt?

 

Ja frågan är ju om man behöver gänga, ännu enklare att slippa onekligen... Kan det vara så att du använde någon annan sorts adapter? Här finns beskrivningen till den adapter jag köpt hos drevdelar:

https://drevdelar.se/reparationshylsa-nyhet-2109-for-powertrimkolv-aq290-sp-dp-dpe-dpg-m-m

 

Mvh

Reed

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Reed:

Tackar för tipset, det låter betydligt enklare än att försöka pilla dit något litet lock. Är det något problem om det blir kvar lite fettrester i röret, dvs kan det påverkar oljan eller funktionen negativt?

 

Ja frågan är ju om man behöver gänga, ännu enklare att slippa onekligen... Kan det vara så att du använde någon annan sorts adapter? Här finns beskrivningen till den adapter jag köpt hos drevdelar:

https://drevdelar.se/reparationshylsa-nyhet-2109-for-powertrimkolv-aq290-sp-dp-dpe-dpg-m-m

 

Mvh

Reed

 

Exakt lika drog i den med gängtätning sitter och funkar än. Men gör nu som Ingemar talat om för dig och följ hans rekommendationer, jag gör på mitt vis rätt eller fel, funkar det inte är det jag som får göra om det och svära. Ja fett i gängsnittet gör att flisorna fastnar i verktyget, fett i botten förhindrar att spånor ramlar ner i systemet. Sug noga ut efter du gängat, ta sedan en tops och städa noga ur loppet. Du kan ta lite avfettning på topsen, bra belysning och förstoringsglas så blir nog det bra. Sedan gängtätning på adaptern gänga i klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev kossor:

Exakt lika drog i den med gängtätning sitter och funkar än. Men gör nu som Ingemar talat om för dig och följ hans rekommendationer, jag gör på mitt vis rätt eller fel, funkar det inte är det jag som får göra om det och svära. Ja fett i gängsnittet gör att flisorna fastnar i verktyget, fett i botten förhindrar att spånor ramlar ner i systemet. Sug noga ut efter du gängat, ta sedan en tops och städa noga ur loppet. Du kan ta lite avfettning på topsen, bra belysning och förstoringsglas så blir nog det bra. Sedan gängtätning på adaptern gänga i klart.

Stort tack för tydlig instruktion! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-23 vid 08:34 skrev Reed:

Stort tack för tydlig instruktion! 

Adaptern är nu monterad och det verkar tätt! Åtminstone så uppstår inget läckage av enbart drevets tyngd som belastning (vid upptiltning), vilket det gjorde innan åtgärd. Hålet i cylindern gängades upp med gängtapp 1/8" x 28 BSPF. Gängorna tätade med Loctite 542.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...