Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jolos

Vatten sprutar ur expansionskärl MD17c

Rekommendera Poster

Hej

 

Min sötvatten konverterade MD17c har börjat trycka ut vatten ur expansionskärlet.

Det sker efter några minuters gång. Nivån stiger då snabbt tills vatten rinner ut. När motorn stoppas sjunker nivån sakta sakta.

Nålen på värme mätaren hinner inte röra sig innan detta sker.

Vid turen när detta problem starta gick motorn ca 3h innan sen blev varm och vattnet i kärlet var kokhett och spruta ut.

 

Min fråga till er experter, bör jag fokusera på värmeväxlaren eller topplockspackning först eller kan det orsakas av något annat?

 

Vänlig hälsning,

John

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då den är konverterad till sötvattenkylning så kan det ju vara rostflagor som släppt och täpper till.

Eller så kan det vara en genomrostning i topp eller block som var på g redan vid konverteringen.

 

Men kan naturligtvis vara en topp packning. Man kan kolla om det finns avgaser i expansionkärlet. Biltema har en testutrustning för detta.

 

Fungerar pumpen? Är väl en eldriven.

 

Om det är värmeväxlaren som tar in sjövatten i glykoldelen går att kolla. Kolla frystalet före motorn startas och sedan precis när det börjar bubbla över. Har sjövatten kommit in så blir det ett sämre frystal, då glykolblandningen späs ut.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

 

Pumpen går som den skall.

 

Jag tänker att om värmeväxlaren läcker in sjövatten, borde inte vatten nivån stiga med en gång eller är det bara kylvatten som går igenom motorblocket som går in i värmeväxlaren?

Misstänkter nämligen att det kan vara så att det är när termostaten öppnar nivån stiger. Skall ta ut termostaten och se om det blir nån skillnad.

Skall även se om jag kan få tag i mätare av glykol och avgaser i kylarvattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Jolos:

Pumpen går som den skall.

Att den går är en sak, men pumpar den? Sitter väl en impeller i den också, tror jag.

Är ju smartast att kolla det enklaste först.

 

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som din topplockspackning gick sönder om du körde motorn varm. Om du gasar så brukar detta ske snabbare dvs mer bubblor/avgaser/vatten som strömmar ut.

 

Min termostat gav upp och jag körde då min md11 varm och då va det min topplockspackning som gav sig. Dina symptom låter som mina, kan ju även vara en spricka i toppen ex men man får väl hoppas på packningen. 

 

 

Redigerad av BboatB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen gäller det ju att veta vilken av dom tre topplockspackningarna det kan vara som pajat? Det är ju onödigt att riva och byta alla.

Börja med det enkla kolla termostat och värmeväxlare.

Redigerad av Rascal
,
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänkter med topplockspackning men hoppas på värmeväxlaren.

Skall testa göra rent den och plocka ur termostaten till att börja med.

 

Eftersom nålen på värme mätaren knappt rört sig när det nivån stiger så känns det som sötvatten pumpen inte ställer till det denna gången.

 

Känns tveksamt om det är värt att låta byta topplockspackning på en MD17c.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att byta en topplockspackning på en MD-17 är ingen raketforskning. Det kan man lätt göra själv om motorn sitter så att det går att komma åt uppifrån. Vad sitter motorn i för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn sitter i en Albin 23 så den är lätt tillgänglig men jag är inte en mekaniker. 

Byta termostat, impeller, avgasrök och olja är väll det som jag hittills lyckats med.

 

Men om det inte är svår kanske det kan vara värt att låta en mekaniker göra det. Och som tidigare sagts, det gäller att vara vilken cylinder man skall byte på med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns väldigt informativa filmer på hur man renoverar mindre marindieselar på Youtube. Verstadshandboken för md11/17 finns även den online, bara googla. 

 

Men om jag va dig hade jag köpt ett packnings kit och bytt allt, man ser inte om det läcker in i en kylkanal innan man skruvar loss ändå. Är väl 8 muttrar till att lossa typ så inget jättejobb. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev jlsys:

Motorn sitter i en Albin 23 så den är lätt tillgänglig men jag är inte en mekaniker. 

Byta termostat, impeller, avgasrök och olja är väll det som jag hittills lyckats med.

Har du gjort detta klarar du att byta topplockspackning på en MD17 !  Som redan nämnts finns all info på nätet.

Det enda du behöver i verktygsväg som du kanske inte redan har är en momentnyckel (för att dra topplocksbultarna rätt vid återmontering) och ett bladmått för ventiljusteringen.

 

Ibland kan en IR-termometer vara till hjälp för att avgöra var ett fel sitter. Kostar mindre än en topplockspackning och med den kan lätt se avvikande temperatur på ytor (du har ju tre cylindrar. som skall vara lika).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...