Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mtrqa

Letar båt

Rekommendera Poster

Hej! 

Det blev ingen Holländsk båt. Snopet som bara den. Nu försöker jag hitta bra båt i Sverige istället. Kollar blockat som en galning och blir snurrig av alla båtar som nu far runt i skallen som värsta flipperspelet. Har valt ut ett gäng båtar som jag tycker ser intressanta ut och ska nästa vecka göra en roadtrip i Sverige och spana in dem. Vilken skulle ni valt och varför? Jag letar båt för att bo i på sommaren, långsegla (mest runt i Östersjön, men vem vet, kan också bli längre..). Alltså cruising före racing, men det gör inget om båten går framåt även i klena vindar... 🙂

 

Mina "finalister" (utan inbördes ordning):

 

X95 - ser mest lättseglad ut av båtarna jag ska kolla in med sin partialrigg och enkla akter - lätt att bada från båten.. 

Najad 34 (Ketch) - Den kanske coolaste båten? Bra med akterruff för morgontrötta gastar. Gillar den låga tröskeln till ruffen.

Comfort 30 - Den billigaste i min lista, blir mycket pengar till uppgraderingar

Allegro 33 - Både snygg och cool i min mening. Ser kanske mest ut som en långfärdsbåt i denna lista?

Mistral 33 - Snyggaste båten? Välutrustad.

...och "Segelbåt i stål" som ligger i Kalmar - Hur tuff som helst!

 

Så - vilken skulle du valt och varför? Jag blir enormt tacksam för inspel i detta! Jag seglar ofta själv ska tilläggas, men också med varierat kunnig besättning. Vill att båten ska vara styv och enkel i hanteringen. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att göra dig än mer fundersam..

Börja med att göra en lista på det du behöver utrusta båten med - den listan tenderar att bli ganska lång. När den är klar så vet du kostnaden för detta, därefter ser du hur mycket pengar du har kvar att köpa båt för. 

 

Jag hade iallafall inte haft en långsegelbåt med låg tröskel in i ruffen - där vill jag har lite höjd - ifall det kommer svall bakifrån.
Vidare hade jag valt den båt som dels seglar snabbast/bäst och som har trevligas layout - härlig sittbrunn för när man inte seglar och en härlig salong samt bra sovmöjligheter och vettigt med stuvutrymme. 

 

Ska man leva på en båt så ska det kännas trevligt - varför salong, sittbrunn och sovmöjligheter blir viktiga - här har alla olika syn på vad som är trevligt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otrolig skillnad mellan hur de olika båtarna du räknar upp seglar och hur de beter sig i olika vindar. 
Hur går dina tankar där..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din kravlista enligt inlägget:

  • Bo i på sommaren.
  • Ensamsegling
  • Gäster ibland.
  • Östersjösegling
  • Cruicing
  • Ganska lättdriven.
  • Styv

Najaden skulle jag ta bort för att den är "trög", men i övrigt är det en fin båt att bo ombord på. Kanske den bästa bobåten av dina förslag.

 

X-95:an skulle jag valt för att den seglar hyfsat, men ska man bo i den hela sommaren så är den kanske liten.

 

Comfort 30 seglar också hyfsat, men är liten om man både ska bo och ha gäster.

Vi skulle köpa en Comfort 30 eller liknande storlek för 10 år sedan, men halkade på ett bananskal och köpte en Comfort 32 istället.

 

Allegron känns som ett bättre val än Najaden tycker jag, men jag har lite svårt för långkölade båtar. 

 

Mistralen är jättefin, att se på, men för mycket trä att underhålla för min smak.

 

En stålbåt?  Ja varför inte? Det gäller att ha bra koll på ev. rost innan man köper den. Kan ju vara hur fin som helst, men kan ju också vara en kexburk.

 

Lycka till!

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stålbåten ser ju verkligen fin ut! Förmodligen trög i lättvind, men mesta bobåten och med bra utrustning för långa havsetapper.

Om det var jag, skulle jag titta på båtar som S & S 34, Ohlsson 35 och Sagitta 35.

Bättre seglare än långkölat, men ändå med lite gammaldags stil.

S & S 34:an Pink Lady seglade jorden runt med en ensam 16 årig tjej, som skeppare.

 

Teakdäck går bort för mig, det är för mkt jobb när det börjar läcka.

 

2017 var jag och min fru på jakt efter en annan båt i samma storlekar, dvs 30-35 fot.

Då tyckte jag att 35 fotarna var för stora för våra behov i Stockholms skärgård och enstaka överseglingar till Gotland.

Det blev en billig IW 31 med bra utrustning och uppdaterad fräsch inredning. Ingen dålig lukt, bra motor och revbar från sittbrunnen. Ändå mkt underhållsarbeten pga ålder, men vi är så här långt mkt nöjda med båten.

 

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Iwette:

Stålbåten ser ju verkligen fin ut! Förmodligen trög i lättvind, men mesta bobåten och med bra utrustning för långa havsetapper.

Om det var jag, skulle jag titta på båtar som S & S 34, Ohlsson 35 och Sagitta 35.

Bättre seglare än långkölat, men ändå med lite gammaldags stil.

Jag håller med, skulle gärna se TS kravspec. för att förstå hur de sex alternativa båtarna vaskats fram.  Det finns ju många fina prisvärda båtar i klassen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Mackey:

Jag håller med, skulle gärna se TS kravspec. för att förstå hur de sex alternativa båtarna vaskats fram.  Det finns ju många fina prisvärda båtar i klassen.

Ja och i mitt svar valde jag att inte hänga upp mig för mycket på de önskade båtarna, utan på de önskade egenskaperna. Precis enligt din lista.

De båtar som då kommer närmast, tror jag är av Olin Stephens sort. I allafall om man begränsar budgeten till mellan 200'-400'.

Med en högre budget finns det ju modernare alternativ som Linjett och Arcona.

X-Yachts har väl också några mer cruisingbetonade båtar än just X-95.

 

/Mikael

Redigerad av Iwette
meningsbyggnad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bidrar med 3 förslag som kanske kan vara intressanta. Artina 33 finsk båt ritad av Hans Groop finns en variant med plexiglas över nedgången. Aphrodite 33, Marieholm 33 (Fortissimo) som har långköl men är ändå lättdriven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Överväldigad av alla intressanta kommentarer, TACK!

 

Malö 40 är också med i listan nu och stålbåten har lite fallit bort. Ja, de är olika i sin karaktär och seglingsegenskaper. Jag är lite svag för "kajutakänsla" och trä. Men också lite smått bohemiska båtar med karaktär får mitt hjärta att klappa lite extra. Bokomfort och off grid slår högre än fart genom vatten. Kan stå ut med en lite långsammare båt om den är fin och bekväm att vara ute länge i. Långkölat ok, men då helst bogpropeller för trixande i hamn. Underhåll inget problem, vill ju ha något att göra på vintern också 🙂 Upp till ca 350´ kan jag tänka mig att gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan nog få en en Najad 343 för de pengarna om du är beredd att jobba lite själv (Byta däck). Jag tycker man ofta ser dem till salu mellan 350-750 beroende på motor och däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...