Jump to content
Sunday 25 October 2020
Ronald01

2 plottrar

Recommended Posts

Kan på samma ekolodsgivare koppla 2 st plottrar.

Har köpt en båt med garmin 520s installerad inv i styrhytt. Har monterat utv styrenhet nu och vill kunna använda samma utrustning. Tänker jag rätt?

14 minuter sedan skrev Ronald01:

Kan på samma ekolodsgivare koppla 2 st plottrar.

Har köpt en båt med garmin 520s installerad inv i styrhytt. Har monterat utv styrenhet nu och vill kunna använda samma utrustning. Tänker jag rätt?

Jag har i princip samma uppkoppling.

Jag försökte att beställa en ”Y-kabel” för att kunna ansluta två plottrar till samma givare, men en sådan kabel fanns inte i Garmins sortiment. Nu har jag en plotter men två snabbfästen, ett vid den inre styrplatsen och ett fil den yttre styrplatsen, och jag flyttar min plotter mellan dessa.

Jag tror inte att man kan ha två aktiva ekolodsinstrument kopplade till samma givare då dess signaler skulle störa varandra, men det kanske finns repeaterinstrument som i princip bara är en bildskärm som använder sig av elektroniken i huvudinstrument?? 

Nu när jag inte har någon sådan Y-kabel gör jag en manuell omkoppling mellan kablarna under däck när jag skall använda instrumentet vid den yttre styrplatsen, vilket är rätt bökigt. Men nu när garantin har löpt ut kanska jag kan klippa dessa tre kablar och löda ihop dem, då det rör sig om vanliga signalkablar och ingen koaxialkabel.

Om ekolodet och plottrarna kommunicerar via NMEA2000 är det bara att koppla ihop. 
Vet dock inte om ekolod brukar kommunicera via NMEA2000. Din plotter har dock inte detta gränssnitt. 

• Like 1

6 minuter sedan skrev ChristerN:

Om ekolodet och plottrarna kommunicerar via NMEA2000 är det bara att koppla ihop. 
Vet dock inte om ekolod brukar kommunicera via NMEA2000. Din plotter har dock inte detta gränssnitt. 

Nej, det är nog tveksamt då ekolodsgivarna förmodligen behöver mer ström än vad som finns i N2K.

3 timmar sedan skrev Kane:

Nej, det är nog tveksamt då ekolodsgivarna förmodligen behöver mer ström än vad som finns i N2K.

Misstänkte det var så. Tack.