Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
raol

Byta spridarfästen (ev även spridare) - kostnad?

Rekommendera Poster

Vi mastade av och lyfte nya båten i onsdags, och när vi tog av vant och spridare upptäckte vi att ena spridarfästet hade spruckit tidigare och det saknades en del gods. En tidigare ägare hade då borrat ett extra hål och fäst en skruv med enorm bricka för att kompensera för det saknade godset, men det är naturligtvis inget vi ska segla med nästa säsong.

Jag har varit i kontakt med en riggmästare och hört mig för, men han ville inte säga nåt om kostnad. Jag tycker det blir mer och mer så att verksamheter inte ens vågar ge ungefärliga kostnader, förmodligen för att ett mindre antal kunder är dumma i huvet och tror att det är överenskomna priser.

Så, jag hoppas att nån här kanske har gjort det och kan ge en ungefärlig bild av vad det kan kosta.

Det är en Seldén-mast från mitten av 80-talet, ca 13 m lång, med ett par spridare.

Jag gissar att man bör byta båda spridarfästena samtidigt för att undvika asymmetri. Fästena är nitade, så det blir väl en del jobb att borra ur nitarna och sen sätta dit nya. Plus att den som ska göra jobbet får åka 5-6 mil enkel väg till där masten befinner sig.


Risken finns väl att även spridarna behöver bytas, om det inte finns rätt spridarfästen att få tag i, utan att fäste och spridare får bytas som en enhet.
 

Nån gissning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En eller ett par bilder på skadan borde göra det lättare att erbjuda en adekvat gissning......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Wingan:

En eller ett par bilder på skadan borde göra det lättare att erbjuda en adekvat gissning......


Jag frågar om kostnaden för att byta spridare. Skicket på den trasiga spelar ingen roll... :)

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2x6 mil servicebil 'a 100 kr/mil = 1200:- kronor

2 timmars restid 'a 1000:- kronor = 2000:- kronor

4 timmars arbete (max) = 4000:- kronor

2 x spridarfäste 'a 1000:- = 2000:- kronor

2 x vantspridare har jag ingen aning om vad det kostar och jag misstänker att det finns spridarfästen som passar gamla vantspridare.

 

Nästan 10 000:- kronor utan nya vantspridare, men det är lite högt räknat tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta med spridarfästet till någon som är duktig på att svetsa aluminium. 500:-

Ok, det ska borras och hyfsas lite också, 500 ytterligare

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev trewq:

Ta med spridarfästet till någon som är duktig på att svetsa aluminium. 500:-

Ok, det ska borras och hyfsas lite också, 500 ytterligare

Nej, vi vill hellre ta en större utgift och få hela och friska saker. Att svetsa i grovkristallint och korroderat aluminium är inte acceptabelt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan var av mer generell natur. Ungefär vilka belopp det kan handla om, nu när riggmästaren inte ville säga nåt. Mackeys svar var bra, för det ger i alla fall en grov uppskattning av vad det kan kosta. Vi får budgetera för ca 10 000 kr då. Jag har aldrig anlitat hantverkare i nåt sammanhang hittills i mitt liv, så jag har absolut noll koll på hur och för vad de kan tänkas ta betalt.

Vad det är för faktisk del vet jag inte, och det är inte relevant för tråden. Masten är 13 mil bort. Ska kolla på mastens serienummer/modellnummer nästa gång jag är där, om ca två veckor, och sen kontakta riggmästaren igen, så han kan kolla om det finns rätt modell i lager hos Seldén, och om det inte finns, vad som i så fall kan monteras dit i stället.

Jag föreställer mig att Seldén har tillverkat hundratals, kanske tusentals, olika modeller av mast och tillhörande delar under 60 års tid, så chansen att en 35 år gammal del fortfarande finns i lager är rätt liten skulle jag tro. Vi får se!
 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den som är nyfiken. Så här ser det trasiga spridarfästet ut:

 

image.png.7806b759ee52cdb318437c91cba5f0c9.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...