Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Houdini

Kabin/hyttbåt eller öppen med kapell?

Rekommendera Poster

Hej,

 

vi funderar starkt på att köpa motorbåt. Jag gillar tanken med dörrar. Känns tryggare men de är inte alltid så snygga, dom båtarna. : ) Då är ju en Aquador helt underbar men öppen. Det vore härligt att kunna använda båten från maj till oktober men känns sådär att sova under kapell som vissa får göra om man är fler ombord. Man kan ju inte låsa ett kapell. : ) Man är väldigt beroende av kapellet, att det är tätt och är lätthanterligt. Är det bökigt med kapell? Det verkar vanligare med sådana än hytt/kabinbåtar. Vi vill kunna vara ute ett par dagar i sträck. Hur tänker ni andra? Tacksam för svar. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du menar med att dörrar skulle vara tryggare. Dörrar kan bli en otrygghet om olyckan är framme i båtar såväl som i bilar.

Om du tänker på stöldrisken så låter sig tjuvar inte hindras ens av de kraftigaste låsen (klass 4) så där är det ingen dealbreaker. 

Jag har dock endast haft övernattningsbara båtar med dörr. Huvudanledningen är att det är möjligt att hålla någorlunda varmt bakom dörr i maj och september men helt omöjligt under kapell.

Kapell är också ofta ett projekt att sätta upp och ta ner så det nöjer jag mig med att ha över sittgruppen på akterdäck där vi tillbringar den största delen av vår vakna tid.

Du nämner Aquador. De har både öppna med kapell och de med dörr in till hytten i sin produktfamilj. 

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt för hytt med dörr. Har haft allt, segelbåt med hyttluckor, motorbåt med kapell och motorbåt med hytt och dörr. Det senare slår allt, känns väldigt ombonat och "inne" på ett sätt som kapellet inte kan ge.

 

Och vid sena höstturer så är det nog bara hytt med dörr som gäller. Jag var ute förra helgen och hade varmt och skönt på kvällen som om det var inne i huset, med min lilla Wallas 800 med fläktlock samt en fotogenlampa.

 

Nackdelen skulle vara riktigt varma sommardagar, då är det bra att ha valt en hyttbåt som går att öppna upp så mycke som möjligt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Vet inte vad du menar med att dörrar skulle vara tryggare. Dörrar kan bli en otrygghet om olyckan är framme i båtar såväl som i bilar.

Om du tänker på stöldrisken så låter sig tjuvar inte hindras ens av de kraftigaste låsen (klass 4) så där är det ingen dealbreaker. 

Jag har dock endast haft övernattningsbara båtar med dörr. Huvudanledningen är att det är möjligt att hålla någorlunda varmt bakom dörr i maj och september men helt omöjligt under kapell.

Kapell är också ofta ett projekt att sätta upp och ta ner så det nöjer jag mig med att ha över sittgruppen på akterdäck där vi tillbringar den största delen av vår vakna tid.

Du nämner Aquador. De har både öppna med kapell och de med dörr in till hytten i sin produktfamilj. 

Ja kapellet på Aquadoren vi tittar på har tak delvis men inte över sittgruppen i aktern. Så med en sådan modell är nog kapell inte så jobbigt, vore värre om man hade det som tak över hela båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog också haft de flesta varianter. Segelbåtar, motorbåtar... helt öppna, däckade med vindruta, HT, lite större med och utan doghouse. Dock aldrig någon "dörrbåt".

Nu har jag en 30 ft motorbåt med salong, doghouse , akterrruff o kapell över sittbrunnen.

I år har jag dock känt att det är nog en dörrbåt man egentligen borde ha, så det får det nog bli nästa gång!

 

Det beror väl kanske också på i vilken fas man är i livet. Jag är nu lite äldre och vill inte gärna glassa i solen längre. Avstår nog gärna det för att få det lite mer ombonat och varmt på vår o höst.

 

Så det beror nog på vad man vill ha ut av båtlivet helt enkelt.🙂

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade under 21 säsonger en 27 fots motorbåt med ruff, vindruta och kapell. Det var väl bra när det var fint väder, vilket det inte var hela tiden. Efterhand blev kapellduken slapp och hängig, fick stöttas upp med lattor. Och det hände ändå att det började läcka in regnvatten i sömmarna. Det var väldigt omysigt. I den båten hade vi vattenburen värme, och inte hjälpe det speciellt mycket, mer än nere i ruffen. 

 

Nu har vi en 31 fots hyttbåt, den är väldigt ombonad har aldrig använt värmaren i skarpt läge. Visst det kan ju bli litet instängt varma dagar, men jag skulle ju kunna ta upp ett hål i taket för en taklucka om jag inte prioriterat taket för solcellspaneler. Med nuvarande båt är vi ute tidig vår och sen höst, som nu. Det fungerar väldigt bra.

 

Du får ju fråga dig hur och när du skall använda båten, hur ser då vädret vanligtvis ut. 
Sedan behöver ju ett kapell en hel del underhåll, och dess livslängd kanske är runt tio säsonger beroende på kvalitet och skötsel. Kapell kostar en hel del pengar att sy upp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kloka ord i tidigare inlägg. Är båten av lite storlek hade jag definitivt valt båt med hytt. Är båten lite mindre, då blir det vare sig hackat eller malet med hytt och dörrar. Det blir lite för lite av mycket. Båt är kompromisser. Vill man både kunna vara inne och ute? Fiska? Sola, bada? Jag har kapell och svär ibland över det men inser att båtar i den storleken jag har så är kapell en vettig kompromiss då jag tycker det blir för plottrigt med hytt om man samtidigt vill kunna vara "ute". Så börja med vad båten ska användas till, sen vad det får kosta och hur stor ska den vara. Blir det lite storlek så är nog hyttbåt suveränt, är det mindre båt, då blir det för mycket kompromisser för det ska bli smidigt. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Houdini:

Ja kapellet på Aquadoren vi tittar på har tak delvis men inte över sittgruppen i aktern. Så med en sådan modell är nog kapell inte så jobbigt, vore värre om man hade det som tak över hela båten. 

För min del är det viktigast att sovdelen är inne i den stängbara hytten. Prio 2 är att man ska kunna sitta inne och äta om det är kyligt, eller som @Georg_Ohm skriver, kapellet inte håller tätt - vilket det aldrig gör när man bäst behöver det. 
Att vissa Aquadorer har tak med kapell på sidorna gör att dessa inte platsar i mina kriterier. Däremot skulle tex en 32C göra det men jag har hellre den Saga 315 som jag just nu har. 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev M__G:

Kloka ord i tidigare inlägg. Är båten av lite storlek hade jag definitivt valt båt med hytt. Är båten lite mindre, då blir det vare sig hackat eller malet med hytt och dörrar. Det blir lite för lite av mycket. Båt är kompromisser. Vill man både kunna vara inne och ute? Fiska? Sola, bada? Jag har kapell och svär ibland över det men inser att båtar i den storleken jag har så är kapell en vettig kompromiss då jag tycker det blir för plottrigt med hytt om man samtidigt vill kunna vara "ute". Så börja med vad båten ska användas till, sen vad det får kosta och hur stor ska den vara. Blir det lite storlek så är nog hyttbåt suveränt, är det mindre båt, då blir det för mycket kompromisser för det ska bli smidigt. 

Båten vi tänkt oss ligger i spannet 7,70 -8,50 meter. Räknas det som en liten? Är väl en mellan eller stor. Jag bara undrar. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tanke, det där att det kan bli för plåttrigt med hytt. Vi gillar att vara ute och få vinden i ansiktet så det sär är nåt att fundera på. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Houdini:

Båten vi tänkt oss ligger i spannet 7,70 -8,50 meter. Räknas det som en liten? Är väl en mellan eller stor. Jag bara undrar. 😀

Bra fråga, tror nog det är en fråga som måste besvaras av er. Men jag tycker nog det är så stort att hyttbåt kan fungera bra. Men också utifrån vad ni ska ha den till. Åk runt till lite marinor, fåtfirmor, kliv om bord, klämma, känna, sitta och känna in båten. Kolla om britsarna är tillräckligt långa för er att sova i. Vissa kan i jakten att få in "allt" tullat lite väl på vissa saker, som länden på britsar. Det gäller såklart inte bara hyttbåtar utan alla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde misstaget att ha en daycruiser som första båt, med aktersoffa. Nu tycker min fru att det är instängt att åka båt om man inte känner vinden i håret. Det kan jag väl förstå. Ungefär som att åka Waxholmsbolaget, eller vanlig bil när man är van vid cabriolet.

 

När jag köpte båt nu senast så blev det en öppen igen, men snubblande nära med en hyttbåt. Hade jag valt helt själv, och nån gång i livet får jag kanske det, så hade jag valt hytt. Nästa gång blir det garanterat hytt, för jag blir galen på att ta upp och ner kapellet och jag vill åka båt året runt. Nu har jag beställt ett mycket smidigare hamnkapell iallafall, så behöver jag inte svära så mycket.

 

Edit: jag ska tillägga att jag ändå gillar min nuvarande båt väldigt mycket. Det beror helt på hur och hur länge på året man vill använda båten, tycker jag. Hade jag köpt den hyttbåt som jag velat ha för att det inte skulle bli trångt och instängt så hade jag hamnat på säkert dubbla priset jämfört med båten jag köpte. Så kanske ett smartare val, ändå.

Redigerad av Brunnsviken
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Baxlaget:

Är det din båt som ligger kvar i vattnet i Brunnsviken?

Nej, den ligger i vattnet på annan plats och fortsätter göra det någon månad till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt är det många kloka ord på detta forum. Jag håller med om att valet ju beror på hur man vill använda sin båt och var man är i livet.

 

Min båt är kan väl kallas en "mini-hyttbåt" då den bara är 6.5 meter lång. Det är egentligen bara jag och frugan som åker ut några dagar och då funkar det perfekt. I somras var vi även uten med (de uppvuxna) barnen och då sov de i tält.

Trots sin lilla storlek så har Bellan det mesta kan kan önska, ståhöjd i kabinen, separat toalett med handfat (toalettrummet är större än på Albin Ballad som vi hade tidigare), litet kök med spis och handfat, L-soffa med bord, värmare, gångvärme och ett mycket stort sovutrymme för två.

 

När vi är ute på sommaren så gillar vi att sitta på klippan till sent på kvällen, och sen är det perfekt att bara gå in utan att fippla med kapell. Och myggen håller sig förhoppningsvis utanför!

Redigerad av animap
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev animap:

Som vanligt är det många kloka ord på detta forum. Jag håller med om att valet ju beror på hur man vill använda sin båt och var man är i livet.

 

Min båt är kan väl kallas en "mini-hyttbåt" då den bara är 6.5 meter lång. Det är egentligen bara jag och frugan som åker ut några dagar och då funkar det perfekt. I somras var vi även uten med (de uppvuxna) barnen och då sov de i tält.

Trots sin lilla storlek så har Bellan det mesta kan kan önska, ståhöjd i kabinen, separat toalett med handfat (toalettrummet är större än på Albin Ballad som vi hade tidigare), litet kök med spis och handfat, L-soffa med bord, värmare, gångvärme och ett mycket stort sovutrymme för två.

 

När vi är ute på sommaren så gillar vi att sitta på klippan till sent på kvällen, och sen är det perfekt att bara gå in utan att fippla med kapell. Och myggen håller sig förhoppningsvis utanför!

Jag har alltid varit galen i att vara på sjön. Från riktigt små båtar (jollar) till rooddbåtar, snurrebåtar och segeljollar till styrpulpetare. Har även seglat en hel del med mindre och större kölbåtar. 
Min båthistoria vad gäller hyttbåtar har gått från en Bella 630 (lite mindre än din men lika i övrigt) som vi inte gillade alls. Den var alldeles för trång och ganska stötig. Men vi insåg att det här med bobar båt var något att bygga vidare på. Barnen var utflugna men var med någon enstaka tur. Bella 630 hade vi ett år.

Nästa båt blev en Bella Falcon. Den var mycket bra på många sätt och var en fantastisk båt i lite grövre sjö. Den hade vi i två år. 
Sen ville vi gå upp lite i storlek och hittade en Nimbus 29 Coupé som vi hade i fyra år. Vi tyckte den var nästan perfekt med gott om utrymme men den var lite stötig i grövre sjö. 
Nästa, och nuvarande, båt blev en Saga 315 som vi köpte ny 2010 och den har vi alltså haft i drygt 10 år. Sagan klarar större vågor utan stötar och slag men nackdelen är att den drar en hel del soppa om man går över 7 knop. Men man kan åka uppåt 20 knop bekvämt. 
Samtliga dessa bobåtar har haft dörr in till kajutan/doghouse vilket jag var klar över var den bästa lösningen för lite längre säsonger för oss redan från början. 
 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag har alltid varit galen i att vara på sjön. Från riktigt små båtar (jollar) till rooddbåtar, snurrebåtar och segeljollar till styrpulpetare. Har även seglat en hel del med mindre och större kölbåtar. 
Min båthistoria vad gäller hyttbåtar har gått från en Bella 630 (lite mindre än din men lika i övrigt) som vi inte gillade alls. Den var alldeles för trång och ganska stötig. Men vi insåg att det här med bobar båt var något att bygga vidare på. Barnen var utflugna men var med någon enstaka tur. Bella 630 hade vi ett år.

Nästa båt blev en Bella Falcon. Den var mycket bra på många sätt och var en fantastisk båt i lite grövre sjö. Den hade vi i två år. 
Sen ville vi gå upp lite i storlek och hittade en Nimbus 29 Coupé som vi hade i fyra år. Vi tyckte den var nästan perfekt med gott om utrymme men den var lite stötig i grövre sjö. 
Nästa, och nuvarande, båt blev en Saga 315 som vi köpte ny 2010 och den har vi alltså haft i drygt 10 år. Sagan klarar större vågor utan stötar och slag men nackdelen är att den drar en hel del soppa om man går över 7 knop. Men man kan åka uppåt 20 knop bekvämt. 
Samtliga dessa bobåtar har haft dörr in till kajutan/doghouse vilket jag var klar över var den bästa lösningen för lite längre säsonger för oss redan från början. 
 

ÅÅh, Saga 315 är grymt snygg! Men väldigt tung och drar en del...Men parametrar att fundera på : )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Houdini:

ÅÅh, Saga 315 är grymt snygg! Men väldigt tung och drar en del...Men parametrar att fundera på : )

Det är nog inte i första hand tyngden som gör att den drar mycket vid högre fart utan skrovformen. Att cruisa rakt och stabilt upp till 5 knop under halvlitern är en positiv effekt av skrovformen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade kapell över akterdelen och i viss mån doghouse på vår första båt (7,60), men stängbara sovutrymmen. När det var dåligt väder (och det är det oftare än man tror) eller sent vistades vi sällan "uppe" för det var kallt och fuktigt. Lite kanske för att man drar in regn/fukt varje gång man går in och ut eftersom kapellet måste öppnas. Efter detta bestämde vi att det skulle vara båt med dörr.

 

Det är inget vi ångrar. Nästa båt blev en "hyttbåt" (8.70 i vattenlinjen, min avatarbild) med ett gigantiskt akterdäck för storleken. Några år senare skaffade vi kapell till akterdäcket och fick den bästa av två världar - ett "uterum" där man kan skala av sidorna och som funkar som "veranda" (och där vi tillbringar den mesta tiden när vädret tillåter) och en innedel att dra sig till när kylan kryper på. Men fortfarande "uppe".

Visst kan man sakna "hårrufset", men det går ju att sitta på fördäck med autopiloten på. Eller sitta på akterdäck, eller ha huvudet upp i luckorna. På senare år blev det värmarutsläpp även på akterdäcket och det fungerade då även på sena höstkvällar med kapellsidorna nere.

 

Förbrukningsmässigt så är den som ChristersN:s Saga 315 upp till 6-7knop (dvs snål som en snipa), men lite mer optimerad skrovform för att inte dra lika mycket och bli lite stabilare i farter ända upp till 25-28 knop (fortfarande med rak axel).

 

Nu är det dock en ny båt på gång, "naturligtvis" hyttbåt. Men denna har skjutdörr och nedsänkbar mellanvägg till akterdäcket så den blir som en öppen om man vill. Dessutom med halva salongstaket skjutbart så även den blir öppen. Singelmotor, rak axel, snipsnål i låga farter men toppfart 30knop. Tror det blir den bästa av båda världarna. Fast nu är vi uppe på lite större båt motor, 10-11m, och troligen en annan prislapp än det du tittar på.....

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 hours ago, ChristerN said:

Min båthistoria vad gäller hyttbåtar har gått från en Bella 630 (lite mindre än din men lika i övrigt) som vi inte gillade alls. Den var alldeles för trång och ganska stötig. Men vi insåg att det här med bobar båt var något att bygga vidare på. Barnen var utflugna men var med någon enstaka tur. Bella 630 hade vi ett år.

 

Ja 630 är i stort sett identisk förutom akterdäcket som är större och bättre på 651:an. Allt beror ju på vad man prioriterar, vår fas i livet är att vi gillar att resa långt, länge och ofta då halva familjen är från en annan världsdel så båten är bara ett litet komplement och mini-hobby några helger per år. Då känns det (för oss) mer lagom att placera några hundratusen i det än en dryg mille. Men allt beror ju som sagt på och livet har miljarder vändningar ☺️

Redigerad av animap
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har 3 säsonger 3 olika båtar i bagaget nu. Hade Kapell på de två första dc modellerna.
 

Senaste blev en Hyttbåt och nu känner jag att jag hittat hem.

 

Även de varma dagarna behövdes kapell för solskydd.

 

en del nyare hyttbåtar (tyvärr inte min) har en stora panoramataklucka som gör att du i princip kan sitta under bar himmel och köra. Exempelvis Axopar 28 med flera.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

en del nyare hyttbåtar (tyvärr inte min) har en stora panoramataklucka som gör att du i princip kan sitta under bar himmel och köra.

Hela takluckor är ett elände tycker jag. Varför ska det regna in på alla som sitter under luckan bara för att föraren behöver titta ut genom den?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Hela takluckor är ett elände tycker jag. Varför ska det regna in på alla som sitter under luckan bara för att föraren behöver titta ut genom den?

 

Ja smaken är som baken.

 

jag behöver sällan om aldrig använda min lucka för att se bättre. Det är mest för ventilation och få in sommaren i hytten.

Men visst, det händer att nån fryser eller vill undvika solen och då är det ju smidigare med en mindre lucka ovanför föraren.

 

oavsett hyttbåt så bör man ha en bra gångvärmare eller värmare så man kan blåsa bort imma som annars kan va ett problem i hyttbåtar.

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft lite olika båtar har nu en 10m båt daycruiser, med kapell, vi använder våran båt uteslutande på sommaren (Lägger i i maj och tar upp slutet av augusti) . Jag kan inte tänka mig att ha hytt båt mer, mina ungar höll på att dö av värmeslag bara i HT båtarna, nej när vi åker båt så vill vi vara ute inte inne. Sen håller jag med om att den sista timmen innan man går och lägger sig, och de gånger man vaknar upp av att det regnar. Skulle det vara lite mysigt med en hyttbåt, men det finns inte en chans att det väger upp alla dagar på sjön med kanon fint väder under bar himmel. Jag har spenderar några dagar med att bli kokt i en glasshytt i egna båtar och kompisarsbåtar, aldrig mer, dessutom så gillar jag som nu att sittbrunnen känns som en plats, dvs inte en som sitter inne och kör, och de andra ute. Samt att man kan prata med de som sitter på fördäck över rutan. Men det är så jag använder båten. Är man ute med endast frun och ska lösa korsord i april alt november förstår jag att behovet är annorlunda.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och min andra hälft köpte bobåt för att vi uppskattar att koppla av på sjön. Självaste båtkörandet är inte så viktigt men eftersom vi kopplar av så mycket kommer vi inte iväg så tidigt på morgonen, så det är bra att den går fort.

Därför har vi prioriterat storleken soffan i sittbrunnen, badbryggan och möjligheter att gå fram på båten utan att hålla i sig. Många kabinbåter har inte stora sittplatser utan att man behöver gå upp i storlek. 

Med vår Jeanneau 805 Leader kan vi sitt upp 10 pers ute. Kapelltaket skapar den flexibliteten som krävs när vissa vill ha sol andra skygga. Värmaren fungerar ner till 10C utanför kapellet.

Visst är mycket jobb pyssel med kapellet men inte värre en något annat med båt. Vi har trots allt inget segel. ;) 
Det jag saknar mest med kapell är en fast monterad lanterna och bra takbelysning i sittbrunnen. Det blir också rätt mycket ljud när det regnar på kapelltaket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flera har varit inne på det men en sak som jag blev överraskad av är ändå hur mycket utrymme som kapas om man har hyttbåt. Vi tittade länge på Forbina 10 000 samt 9000. Nu blev det 9000, mest av ekonomiska skäl men det både jag och min fru märkt är att 10 000 upplevs som mindre inuti trots att den är marginellt större både på längden och bredden. Nackdelarna har flera varit inne på redan. Man "går in" i vardagsrummet med blöta kläder, det blir fort kallt under kapellet etc. Nästa båt (om det nu blir en nästa) kommer att få vara med dörr men då är det väl i vanlig ordning minst 3 fot uppåt i storlek också :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...