Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Grunda5

Impeller byte Yamaha 130 -17

Rekommendera Poster

Hej tar tacksamt emot tips. Har förstått att jag lossar alla skruvar och slangen till loggen när jag tar nervdrevhuset. Men måste jag lossna något mer? Vöxelföraren? Eller är det bara att ta ner om axeln är på splines? Någon som har länk till repbok eller momenten till skruvarna? Tack på förhand 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns säkert filmer på Youtube.

 

Håll koll på vilken växel som är i när du tar isär. Se till att samma växel ligger i när du monterar tillbaka.

 

Det kan finns en skruv under trimfenan/anoden, annars är det bara att lossa alla skruv/muttrar och dra neråt. Vid monteringen får man hålla koll på att växelaxel och vattenrör hamnar rätt. Jag brukar föredra att lägga i framväxel, då kan man vrida propellern för att rotera drivaxeln så att splinesen passar in i vevaxel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Grunda5:

Hej tar tacksamt emot tips. Har förstått att jag lossar alla skruvar och slangen till loggen när jag tar nervdrevhuset. Men måste jag lossna något mer? Vöxelföraren? Eller är det bara att ta ner om axeln är på splines? Någon som har länk till repbok eller momenten till skruvarna? Tack på förhand 

På min motor får man inte ens plats med ett spärrskaft då sidan på växelhuset sitter för nära muttrarna. Att få in en momentnyckel är alltså inte att tänka på, jag antar att du har samma situation på din motor. Så åtdragningsmoment kommer inte hjälpa dig vid återmonteringen. Ett tips är att köpa in några smala buntband så att du kan säkra upp vakuumslangen till hastighetsmätaren när du ska montera tillbaka växelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Craycoat:

På min motor får man inte ens plats med ett spärrskaft då sidan på växelhuset sitter för nära muttrarna. Att få in en momentnyckel är alltså inte att tänka på, jag antar att du har samma situation på din motor. Så åtdragningsmoment kommer inte hjälpa dig vid återmonteringen. Ett tips är att köpa in några smala buntband så att du kan säkra upp vakuumslangen till hastighetsmätaren när du ska montera tillbaka växelhuset.

Om du ändå lyckas få in en momentnyckel och har samma bultar som i en Yamaha F150 (M10*40mm) så ska åtdragningsmomentet vara 40Nm. Se nedanimage.png.8c9e567194ac1700132e1136f6911ac4.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-17 vid 09:33 skrev Craycoat:

 

Åtdragningsmomentet 40Nm avser bultarna till växelhuset inte till pumphuset om det inte framgick i mitt tidigare svar. Bultarna till pumphuset finns det inget moment specificerat på (F150 service manual) däremot så vill de att man lägger på Loctite 572 på bultarna som håller ihop pumphuset. Personligen så tycker jag att det känns som överkurs, jag har fixat många pumphus och brukar istället lägga på lite marinfett för att skydda bultarna mot oxidation. Men om man vill följa Yamahas anvisningar så är det Loctite 572 som gäller.

image.png.aa51b66c008407dc9e23a52bda698258.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...