Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
saltpeter

Vinterförvaring i sjön

Rekommendera Poster

Hej ! Funderar över att ha båten kvar i sjön nästa vinter. En båtgranne rekommenderade det varmt. Han hade lagt till några frostvakter med värmeelement under motorn som höll det hela över noll grader. Någon annan som har provat och kan återkoppla sina erfarenheter. Vår Marina, Karlslund utanför Stockholm, har speciella platser som hålls isfria av marinan. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade vår förra båt i vattnet året runt i fem år (förutom över-dagen-lyft under sommaren för att spola rent och måla ny bottenfärg). Inga problem alls för vår del. Nu var det visserligen inget särskilt känsligt i den båten, men med rätt förberedelser tror jag att det är minst lika bra som landförvaring. Man får ju bara vara säker på att genomföringar är friska och att de kan placeras i ett frosttåligt läge, och att allt annat inne i båten är frostskyddat korrekt. Det blir en fuktigare miljö, så förmodligen är det bäst att täta båten ordentligt och ha avfuktare inne.

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga erfarenheter ännu men skall ligga i sjön i vinter. Jag ligger på västkusten så isproblemet får jag ta om det blir aktuellt.

I övrigt tänker jag avfuktare, basvärme/frostvakt, tillsyn ofta. 12 och 220 V övervakning trådlöst till var jag befinner mig.

Jag tänket använda båten så inga konserveringar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack, det verkar lovande. Funderar lite på hur man ska tänka med ställning och pressenning ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev saltpeter:

Funderar lite på hur man ska tänka med ställning och pressenning ....

Har du tänkt att använda båten under fantastiska, gnistrande vinterdagar eller är det enbart ren förvaring?

I fallet ren förvaring hade jag definitivt byggt ställning och lagt på presenning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min stora båt har nog legat i sjön i ca 25 år. De sista åren har det i stort sett varit isfritt, vilket ju gett möjlighet till en och annan tur under vintern. Nu för tiden brukar jag inte göra så mycket åtgärder inför vintern. I stort sett daglig tillsyn och en frostvakt i motorrummet när det riktigt kallt.

Varmkör motorn regelbundet - ofta i form av en tur i närområdet. Motorgång mot vinden och lite segling tillbaka. Bilden är från menlösa barns dag 2019.

Thallatha Tångenrännan 191228.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...