Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Lumafefa

Täckställning styrpulpet

Rekommendera Poster

Jag är lite nyfiken på hur ni löst täckningen med presenning, jag har en styrpulpet med en ruta på styrbordssidan, hur har ni löst täckställningen när den högsta punkten inte är centrerat? Jag har inte varit helt nöjd med de lösningarna jag haft de senaste åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade samma problem som dig tillverkade jag två "a-formade" delar av trä, satt med skruv o h mutter så det gick att fälla ihop. En precis framför båten, en bakom och en lång överliggande bräda som takås sen rörisolering runt bågen som är runt rutan så pressningen inte nötte mot rutan, sen band jag fast detta i vagnen med två spännband över presenningen infäst i vagnen. Funkade bra för mig. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det att skruva bort rutan lätt, eller är det förenat med en massa jobb?

 

Hursomhelst, när jag hade en styrpulpetbåt (utan vindruta) så snickrade jag till en ”sax” eller om du vill ett kryss där den övre delen blev en klyka. Nedre delarna placerades på aktre sittbänken. Förut i surrades i en hajfena som fanns på fördäck. Men där kam man ju också ha en sax eller ett X.

Sedan en ås av 5 x 5 cm regel (tvåtum, tvåtum). Jag använde sedan rostfri vagnbult att foga samma grejerna med. Då den båten stod väldigt vindskyddad på en villatomt gick det bra med billig lättviktspresenning, men en sådan blåser annars väldigt lätt sönder i den första höststormen.

 

Som redan föreslagits kan du ju ha två A också med en ås.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på det att jag hade två sneda stag som stabiliserade. En fram och en bak som gick snett från ryggåsen och till a:na. 

En annan båt hade en snarlik konstruktion men fick ett stag i sittbrunnen också, staget var som en klyka upptill där ryggåsen vilade, satt med vagnsbult och staget vilade på durken på en bit plywood med liggunderlag mellan plywood och durk för att inte repa. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...