Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
BSven

Om Coppercoat (kopparbeläggning)

Rekommendera Poster

2020-10-14 vid 10:59 skrev Peter_K:

 

Fast det låter ju faktiskt som att Coppercoat inte riktigt har koll om man läser vad Kemikalieinspektionen skriver. De anger att de mäter likadant över hela EU, men sedan kan man såklart ha andra gränsvärden för läckage i t ex Sverige, men det hävdar de ju att de ligger långt under - så det är ju bara att skicka in..?

Skriver inte KEMI att det är en beräkningsmetod de använder, inte en mätning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
41 minuter sedan skrev Henrikdev:

Skriver inte KEMI att det är en beräkningsmetod de använder, inte en mätning?

Oklart, lägg in en länk där det är skrivet så, så kan jag svara på din fråga. 
🤷🏻‍♂️

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Peter_K:

Oklart, lägg in en länk där det är skrivet så, så kan jag svara på din fråga. 
🤷🏻‍♂️

Mellgard hade i tråden ställt en fråga till KEMI. I det så hänvisar de inte till mätningar utan till en beräkningsmetod men att de senare kan begära in "läckagestudier" . Verkar inte som om dom testar själva i det fallet.

 

Ha en fin dag/Henrik

 

 

Postad 13 Oktober , 2020

Min fråga till Kemikalieinspektionen 2020-08-20
"Önskar besked i detalj om hur Kemikalieinspektionen mäter utläckningshastighet för kopparföreningar vid sina beslut om en viss båtbottenfärg ska godkännas för bruk i östersjön respektive för västkusten. Har man ändrat de valda parametervärdena för utläckning på senare tid? Vad är i så fall motiven för det?"

 

Svaret löd:
"Tack för din fråga. Metodiken som används är en beräkningsmetod, den så kallade "CEPE mass-balans metoden". Du kan hitta metoden för att beräkna läckagehastigheten i detta vägledningsdokument för att beräkna emissioner från antifoulingprodukter, bland annat båtbottenfärger (i slutet av dokumentet, appendix 1): https://echa.europa.eu/documents/10162/16908203/pt21_antifouling_products_en.pdf/54a7f413-dca9-4382-b974-1eed342315f5 
Du kan hitta dokumentet från det möte då man fastställde att metoden skulle användas på EU-nivå på Europeiska kemikaliemyndighetens webbplats (slutsats på sid 10): https://echa.europa.eu/documents/10162/16908203/pt21_leaching_workshop_en.pdf/dea5976f-aa96-4e37-ae6d-6350bcfdc6b5

Vi har även möjlighet att kräva in läckagestudier gjorda på färgen, för att till exempel bekräfta det beräknade värdet. Vi har inte ändrat metoden i någon större utsträckning på senare tid, men framöver kommer produkterna godkännas enligt EU-rätt och i och med det kan det komma att bli ändringar i hur vi utför riskbedömningar för båtbottenfärger.

Du kan hitta information om hur företagen ska utföra sina miljöriskbedömningar, som ska bifogas ansökningar om godkännande enligt äldre nationella regler, i ett vägledningsdokument på vår webbplats (bilaga 1, fr.o.m. sid 44): https://www.kemi.se/global/bekampningsmedel/biocidprodukter/vagledning-for-ansokan-om-godkannande-av-biocidprodukter-enligt-aldre-nationella-regler.pdf. Detta dokument behandlar dock inte hur ett företag ska ta fram läckagehastigheten för färgen, utan hur företagen sedan ska använda färgens läckagehastighet i sin miljöriskbedömning. 

Hoppas att detta svar var till hjälp. Har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta Kemikalieinspektionen igen."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Henrikdev:

Mellgard hade i tråden ställt en fråga till KEMI. I det så hänvisar de inte till mätningar utan till en beräkningsmetod men att de senare kan begära in "läckagestudier" . Verkar inte som om dom testar själva i det fallet.

 

Ha en fin dag/Henrik

Tja, helt ärligt - vad spelar det för roll? Är helt ärligt inte superintresserad av hur utvärderingen går till. Poängen är att färgen inte lämnats in för värdering (om det är ett bättre ordval för dig, annars välj ett själv som passar?). 
 

Tack. Ha en fin dag du också, Ingema… jag menar Henrik.
🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att flertalet av oss dricker vatten utan problem även om det kommer i kopparrör så jag har aldrig förstått problemet med ”fast koppar” på båtbotten.

 

Förgföretagen gör säkert en riskbedömning, kostnader, vinstmöjlighet, sannolikhet att få en CC godkänd av myndighet med negativt inställning till koppar på båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev skippeer:

Intressant att flertalet av oss dricker vatten utan problem även om det kommer i kopparrör så jag har aldrig förstått problemet med ”fast koppar” på båtbotten.

Kanske vi inte gjort om insidan av rören var målade med färg innehållande koppar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...