Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
mahanshan280

Kölhantering på Fabola

Rekommendera Poster

Har haft Campus 6.3 en säsong. Generellt nöjd, lite småfix och saker att lära sig som det alltid är på ny båt. MEN kölen/centerbordet väger sa*an och går ALDRIG smidigt att hissa sänka. Har bytt till grövre tamp och kraftigare dubbelblock med hundsvott men det kärvar alltid och minsta oförsiktigthet kan kosta fingrarna. Jag har inte försökt vika kölen bakåt. Instinkten säger att avståndet mellan kölens tyngdpunkt och upphängningsbulten är så mycket större än momentarmen mellan bulten och öglan man ska dra i för att vika den att det bör vara helt omöjligt att lyckas......

Finns det någon som har bra tips kring kölhanteringen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild säger mer än tusen ord är ett gammalt ordspråk som säkert kan funka här med. Men en talja går ju alltid att öka utväxlingen på med block med flera hjultrissor på. Eller en mindre skotvinsch kan lösa problemet, allt beroende på hur det ser ut idag. Men lägg upp en bild så får vi se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fällde alltid mitt centerbord och undvek hissa då jag som du tyckte det blev för mkt meck, bara vid upptagning så man fick upp den på trailern.  Tyckte dock själva fällningen gick smidigt och fungerade enligt beskrivningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick aldrig med ngn beskrivning men lyckades jaga fram en efter BboatB's tips - ok, ska prova att dra i fällningstampen med utväxling enl beskrivningen - tack för tipset. En annan grej kanske kopplad till "kölen"; båten kryssar bra på ena bogen men fruktansvärt, otroligt bra på den andra bogen, går både högt och fort. Jag är hyfsat erfaren och har gått igenom riggning, mätt vinklar, staglängder etc och hittar inget asymmetriskt. Kölen glappar ju en del - gör nu något åt detta med nå mellanlägg? Har någon haft problem med att den pekar olika beroende på belastning/bog?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...