Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Krabat24

Värme i båt under vinterförvaringen

Rekommendera Poster

Hej,

Jag funderar på om det är till det bättre eller till det sämre att ha ett oljeelement + torrbollar i båten under vintern?

Första året som jag har båten hemma på tomten och vill helst ha frostfritt och ett par plusgrader för komfortens skull när jag nu skall göra iordning båten invändigt och fixa lite grejer. Motorn är konserverad så det är inte för den sakens skull.

Har tänkt att tvätta av kapellet och sedan slänga på det igen så det blir hyfsat tätt, i med element och torrbollar och sen på med en presenning på ställning så det blir ok med luft under (inte ligga direkt mot kapell eller däck).

Eller är risken stor att det blir sämre klimat i båten (mögel risk) eller att det är sämre för plastskrov/plastdäck?

Det kommer vara ok ventilation mellan presenning och båt/kapell.

 

Någon som testat något liknande? Har sett att flera tillbehörsbutiker börjat sälja "värmerör" som man kan lägga vid motorn under vintern så det är ju en liknande princip fast jag har tänkt att jag skall försöka få hela båtens innerutrymmen att hålla ett 3-4 plusgrader över vintern. Jag kommer mäta luftfuktigheten i båten med en mätare som jag sätter så jag kan läsa av den utifrån så jag märker ju om luftfuktigheten skenar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Det enda som skadar båten på vintern är mögel och korrosion. Detta slipper man om man får tillräckligt torrt i båten.

 

Det är dyrt att hålla en båt "varm" på vintern, men annars ser jag inga problem med att gör så.

 

bhemac här på MG har skrivit mycket om detta, men han är inte aktiv för tillfället.

Jag tror du hittar det du söker i denna googling

https://www.google.se/search?q=fukt+vinter+bhemac+site%3Amaringuiden.se%2Fforum%2F&source=lnt&tbs=cdr%3A1%2Ccd_min%3A4%2F1%2F2017%2Ccd_max%3A4%2F1%2F2020&tbm=

 

Ett par bra diagram...

 

image.png.d800f569bf54819a68b2b29447e2d4bd.png

 

image.png.4d47d33e5a99179700cd3868b59fdfb5.png

 

Inte för varmt och inte för fuktigt, RH (= RF = relativ fuktighet) helst under 70 %.

 

Om du tätar med trasor runt kapellkanten så bör du klara att hålla tillräckligt tätt.

 

En bra start är att avfukta med en elektrisk avfuktare, de räcker med en i 1000-kronorsklassen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för svaret, bra med grafen också.

Kostnaden för att hålla båten varm ser jag som försumbar jämfört med att ställa båten i varmhall, även om varmhall hade varit det absolut bästa.

Jag har kollat på olika avfuktare och dom flesta billiga modellerna klarar inte att avfukta speciellt effektivt vid lägre temperaturer utan är mer eller mindre anpassade för att fungera 100% i rumstemperatur. Jag har tidigare vintrar haft båten förvarad utomhus kallt med enbart presenning (inget kapell på) och två st torrbollar, en i förpik och en i akterkabin och har aldrig haft problem med mögel. I och med att kapellet varit av så har det ju varit riktigt välventilerat så den kondens som bildats har kunnat ånga ut direkt utan att "fastna" någonstans.

 

Enligt grafen så kanske jag skulle satsa på att slänga in en ordentlig pelletsbrännare i båten så jag kan hålla runt 55-60 grader varmt, då finns det ju ingen risk för mögel! Fyller akterkabinen med pellets så borde det räcka en säsong.

 

Jag tror nog jag gör ett test enligt principerna i mitt första inlägg, jag får hålla koll på hygrometern så jag kan avbryta och gå tillbaka till mitt vanliga sätt att förvara båten om fuktigheten drar iväg. Men då får jag tyvärr sitta och frysa medans jag grejar i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde konvektorelement i ruffen och ett pat "torrbollar". Anledningen va mest för att jag skulle pyssla under vintern. Jag upplever inte att jag hade några problem med fukt och möger i ruffen, 

Hade luckan stängd hela tiden. Båten stod utan kapell men under press så klart. 

Dynorna hade jag förvisso plockat ut och lagt i den vinterbonade friggan tillsammans med kapellet så dom hade det varm och gött. 

 

I vinter ska jag pyssla igen och tänkt köra på samma sätt. 

 

Gällande ev strömförbrukning så har jag endå Villa, stuga, attefall, frigga, laddhybrid och jacuzzi så att värma båten är något jag inte kommer se på elräkningen 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nej jag tror inte heller att elräkningen kommer skena förutsatt att man inte har ett alltför maffigt el-element inställt på 22 grader i februari. Men vi får väl se, har haft väldigt fel förr.

Tänkte på avfuktare igen. Om man gasar upp elementet på max ett par dagar och samtidigt kör avfuktare så borde avfuktaren kunna dra åt sig ganska mycket fukt dessa dagar för att när det blir kallare/kommit ner i fukt kunna bytas ut mot torrbollar.

 

Krabaten är ju inte byggd med sandwich så den är inte välisolerade men jag räknar med att det skall funka hyfsat med presenning utanpå och att ett par plusgrader i båten inte är omöjligt även de kallaste dagarna förutsatt att det inte blåser 20m/s nordan en vecka i sträck.

 

Tack för inläggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Krabat24:

- - -

Krabaten är ju inte byggd med sandwich så den är inte välisolerade men jag räknar med att det skall funka hyfsat med presenning utanpå och att ett par plusgrader i båten inte är omöjligt även de kallaste dagarna förutsatt att det inte blåser 20m/s nordan en vecka i sträck.

 

Tack för inläggen.

Ett exempel på avfuktare som fungerar ner till +5 grader är Woods MRD-10. Den avger dessutom lite egen värme. Stänger av sig själv vid temperatur under +5 eller vid en fuktighetshalt du själv väljer. Under +5 grader finns inga mögelproblem så då behöver den inte vara igång. Anslut slang från vattenutloppet och låt det rinna ut i vasken så kan den vara påslagen hela vintern i stället för värmeelementet. Sen kan du vilja köra värme för att jobba i båten men det behövs inte för avfuktningen med en sådan här avfuktare. Det finns säkert andra modeller med samma funktionalitet - jag gjorde bara en enkel googling o hittade denna modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liknande modell från Woods i tvättstugan som vi drar igång när vi hängt upp 25 000 blöta plagg (småbarn). Den funkar bra och avger lite värme när den blåser ut luften.

Jag tror ändå Jag kör på elementet för att ha lite grundvärme i båten när man har några minuter att fixa. Annars får man väl komma ihåg att starta elementet en dag innan man planerat att spendera några timmar i båten för att det skall hinna värma upp båten. Sen så gillar jag inte konceptet värma upp / kyla ner / värma upp och så vidare. Då är det väl bättre att antingen ha lite värme kostant eller kallt konstant.

 

Vad tror ni förresten om detta, Krabaten har teaköverbyggnad (vindruteramar). Dessa har varit lackade en gång i tiden men detta är dåligt underhållet av tidigare ägare och av mig. Funderar på att slippa ner och köra teak restorer och teakolja istället. Lättare att underhålla och bättra på. Rätt eller fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 10/14/2020 at 8:15 PM, Krabat24 said:

Vad tror ni förresten om detta, Krabaten har teaköverbyggnad (vindruteramar). Dessa har varit lackade en gång i tiden men detta är dåligt underhållet av tidigare ägare och av mig. Funderar på att slippa ner och köra teak restorer och teakolja istället. Lättare att underhålla och bättra på. Rätt eller fel?

Lättare att olje än lacka? Du måste olja mycket oftare. Typ några gånger genom säsongen. Medans lack räcker ett år eller flera...

 

Lack kräver mera när man inte har underhållit, med att ta bort gammal lack, medans oljan försvinner mera av sig själv...

 

Det er mycket underhåll oavsett tyvärr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...