Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
8knop

motorrenovering ad41b

Rekommendera Poster

Hej. Undrar om de är någon som gjort en helrenovering på en volvo penta ad41b. Jag har rivit isär hela motorn och beställt nya delar. Nu undrar jag om man måste brotscha om  bussningen i vevstakarna när man byter till nya kolvar och foder. De följer ju med nya kolvtappar till kolven. Varför jag frågar är att en av vevstakarna har ett slitage på bussningen och måste bytas. och därför undrar jag om man då måste brotscha  om vid ny bussning. Har inte fått delarna ännu men väntar på dom. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 8knop:

Hej. Undrar om de är någon som gjort en helrenovering på en volvo penta ad41b. Jag har rivit isär hela motorn och beställt nya delar. Nu undrar jag om man måste brotscha om  bussningen i vevstakarna när man byter till nya kolvar och foder. De följer ju med nya kolvtappar till kolven. Varför jag frågar är att en av vevstakarna har ett slitage på bussningen och måste bytas. och därför undrar jag om man då måste brotscha  om vid ny bussning. Har inte fått delarna ännu men väntar på dom. 

Står inte det utförligt i verkstadshandboken hur du ska göra? Rent spontant skulle jag inte tro det, men här ska vi inte tro utan veta. Pratade med min kompis som skruvat volvo hela livet och han visste faktiskt inte heller. Står inget i verkstadshandboken, så skulle jag ringa en större vp verkstad och rådfråga.

Har du noga säkerställt att vevstaken till kolven som ventilen slog i är rak och inte blivit påverkad?

 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite luddigt tycker jag. har du någon bättre verkstadshandbok så skicka den filen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vevstaken är rak detta har jag kollat. Och de är inte den vevstaken som satt på den cylinder som ventilen gått av på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev 8knop:

Lite luddigt tycker jag. har du någon bättre verkstadshandbok så skicka den filen. 

Ska kolla igenom vad det står om det står. Pratade med en mekaniker till nyss och han trodde inte det, men sa som mig här ska vi inte tro.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev kossor:

Ska kolla igenom vad det står om det står. Pratade med en mekaniker till nyss och han trodde inte det, men sa som mig här ska vi inte tro.

Jag mailar dig....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 8knop:

Vevstaken är rak detta har jag kollat. Och de är inte den vevstaken som satt på den cylinder som ventilen gått av på.

Kul prata med dig, och nu vet vi att du ska brotscha bussningen. Lycka till med ditt projekt uppdatera oss gärna här på mg hur renoveringen framskrider. Alltid intressant läsning, mvh Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här står det i verkstadshandboken:

 

image.png.c2207c89b58e4abe32bb1aa0f6d4518e.png

 

Vilken motormodell räknas som tidigt utförande, eller vilka motormodeller har trapetsformad kolvbultsända?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Nu har jag fått delarna och kan då konstatera att vevstagslager och även vevaxellager är mindre. Diametern stämmer nog men när man mäter bredden så är dom 2 mm smalare. Mina gamla  vevstagslager är 31 mm breda och de nya är 29 mm breda. Har kollat på Marineparts eu och ser att de finns två olika artnr på vevstagslager. men de finns bara ett artnr på vevaxellager. ett artnr har utgått. Kan inte tänka mig att man kan gå ner i storlek på bredden.

Tacksam för svar. Skall kontakta Marineparts Sverige i morgon och fråga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...