Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Comfort4

bygga lithium batterier

Rekommendera Poster

Hej

 

I brist på projekt börjar det klia i fingrarna att hitta på något, börjar mer o mer fundera på att bygga egna lithium batterier. Celler köps ju för hyfsade pengar från bla Kina. Finns väl inte så många celltillverkare , så gissningsvis sitter det Kina celler i de flesta batterier.

Finns många som gjort detta på Youtube och även utfört tester på att de håller vad de lovar, de flesta verkar vara ok

finns ju även de flesta tillbehör att köpa till såsom Bms över o undervolts övervakning osv.

Detta är ett nytt område för mig så kom gärna med synpunkter , kanske nån av er redan gjort detta och kan bidra med nyttiga tips

 

https://shop.gwl.eu/LiFePO4-small-cells/Prismatic/SP-LFP200AHA-Lithium-Cell-LiFePO4-3-2V-200Ah.html

 

köper man tex dessa kostar 200 amp ihop med BMS 950 euro. ganska ok finns billiagare ändå att finna om man söker

hur gör man med båtens generator , finns det nån  elektronik att köpa för att få den smartare.

laddare o solcells regulatorer finns ju för lithium, sitter redan i vår båt. Jag är fortfarande bara inne i planering stadiet, behöver massa mer info innan 

delar köps hem

https://www.ebay.co.uk/itm/1x-LiFePO4-3-2V-240Ah-Lithium-Ion-cell-768Wh-high-quality-cell-from-CATL/283732341573?hash=item420fc3f345:g:iLEAAOSw6INeERk4

ännu en cell med lite högre amp

 

sen nästa sak att diskutera är ju den eventuellt ökade brandrisken, verkar ju vara lite lurigt med bränder i dessa , varje fall i bilarna

 

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är själv intresserad i detta!

 

Kan nämna att jag faktiskt har bytt ut celler i ett cykelbatteri med lyckat resultat. Uppgraderade från 240Wh till ca 500Wh. Nu va detta ett gammalt elcykelbatteri från 2012 där man kunde gör BMS,n strömlös utan att den "tappade minnet" och självförstör sig själv.

Jag använde en punktsvets som använder ett bilbatteri som strömkälla, köpt från Tyskland. Blev mycket billigare än en fullstor svets.

 

Efter detta började jag bli intresserad av att bygga egna batterier för lite allt möjligt när jag ändå har en punktsvets. Men det blev lagt på hyllan!

 

Så jag kommer följa denna tråd med intresse!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver definitivt en punktsvets, precis som martinke nämnde. Har du en sådan?

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Comfort4:

Hej

 

I brist på projekt börjar det klia i fingrarna att hitta på något, börjar mer o mer fundera på att bygga egna lithium batterier. Celler köps ju för hyfsade pengar från bla Kina. Finns väl inte så många celltillverkare , så gissningsvis sitter det Kina celler i de flesta batterier.

Finns många som gjort detta på Youtube och även utfört tester på att de håller vad de lovar, de flesta verkar vara ok

finns ju även de flesta tillbehör att köpa till såsom Bms över o undervolts övervakning osv.

Detta är ett nytt område för mig så kom gärna med synpunkter , kanske nån av er redan gjort detta och kan bidra med nyttiga tips

 

https://shop.gwl.eu/LiFePO4-small-cells/Prismatic/SP-LFP200AHA-Lithium-Cell-LiFePO4-3-2V-200Ah.html

 

köper man tex dessa kostar 200 amp ihop med BMS 950 euro. ganska ok finns billiagare ändå att finna om man söker

hur gör man med båtens generator , finns det nån  elektronik att köpa för att få den smartare.

laddare o solcells regulatorer finns ju för lithium, sitter redan i vår båt. Jag är fortfarande bara inne i planering stadiet, behöver massa mer info innan 

delar köps hem

https://www.ebay.co.uk/itm/1x-LiFePO4-3-2V-240Ah-Lithium-Ion-cell-768Wh-high-quality-cell-from-CATL/283732341573?hash=item420fc3f345:g:iLEAAOSw6INeERk4

ännu en cell med lite högre amp

 

sen nästa sak att diskutera är ju den eventuellt ökade brandrisken, verkar ju vara lite lurigt med bränder i dessa , varje fall i bilarna

 

//Johan

Själv har jag lärt mig mycket om litiumbatterier från denna artikel https://marinehowto.com/lifepo4-batteries-on-boats/

 

Vill du ha batterier som har lägst sannolikhet för brand så ska du nog leta efter LiFePO4. Sen ska man vara medveten om att alla energitäta batterier utvecklar en enorm värme om de kortsluts även om de inte tar fyr. Om du själv svetsar samman så är det viktigt att du gör det med kvalitet så det inte blir kortslutningar i framtiden.

 

LiFePO4-batterier är superkänsliga för både totalurladdning och överladdning. Inre motståndet minskar vid ökad spänning i motsats till bly-syra-batterier som blir mer trögladdade när de närmar sig fulladdade. Därför "skenar" LiFePO4-batterier om laddspänningen blir för hög. Därav kravet på bra laddstyrning (BMS). Med dålig/felaktig laddstyrning kan det bli dyrt att skaffa LiFePO4-batterier. Ett över/underladdat batteri får så allvarliga skador att de blir skrot. Som du skriver, alla sätt att ladda batterierna måste vara anpassade för laddning av LiFePO4.

 

Det finns t.ex. en generatorladdstyrning från Sterling som kopplas mellan generator och batterier och har utspänningsreglering för LiFePO4. Den har dubbla utgångar där den ena används för laddning av bly-syra-batteri till startbatteriet.

 

LiFePO4 tar emot laddning i en helt annan omfattning än bly-syra-batterier. Det ställer krav på generatorn att den orkar med denna höga laddström utan att haverera.

 

Motortillverkarna rekommenderar att använda bly-syra som startbatteri (därför är Sterling bra med sina dubbla laddutgångar). Startmotorer är dimensionerade för den sänkning av spänningen som uppstår i ett bly-syra-batteri vid höga effektuttag. Ett LiFePO4-batteri tappar inte spänning på samma sätt vid höga effektuttag. De fortsätter att ge en hög spänning som kommer att vara skadlig för startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Elkillen:

Denna dcdc laddare har jag börjat använda

https://www.comstedt.se/produkt/omnicharge-dc-dc-30-50a

Laddaren är specad för max 50A. Generatorn på moderna båtdieslar har i dag ofta betydligt högre uteffekt. På min 30hk-motor sitter en generator som uppges ladda med 125A som max. LiFePO4-batterier suger ju i sig den laddning de kan få så min generator skulle nog ge sina 125A.

 

Hur mycket har du belastat din DC/DC-laddare med som mest? Elektronikprylar brukar tåla en viss överlast till priset av förkortad livslängd men över 100% överlast är nog att ta i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur länge din generator klarar att ladda med 125A innan den brinner upp?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Elkillen:

Frågan är hur länge din generator klarar att ladda med 125A innan den brinner upp?

Jag är väl medveten om att det kommer att krävas bra ventilation för att den ska kylas på ett bra sätt för att inte bli överhettad. Det finns ventilationsslangar till/från motorrummet men det kan nog behöva kompletteras med att rikta luftströmmen mot generatorn. Sedan kan den nog klara sig rätt länge.

 

Min fråga om hur mycket du belastat din DC-DC-omvandlare fick vi inget svar på....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om DC/DC laddaren är specad för 50A max laddström så betyder det att den som mest kan dra 50A från generatorn. Generatorn kan på inget vis "trycka" 125A genom laddaren. Så funkar en switchomvandlare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde egen LiFePo4 batteri i våras, mer för det var kul än jag behövde. Hade tidigare 2*180ah type 2*60kg, och vill komma ner lite i vikt också. Så det blir ett nytt Optima batteri för start och ett 150ah LiFePo4 batteri för förbrukning, vilken blev ca 25+20kg.

 

Beställt 4 celler 150ah och en BMS från Kina, mins inte pris men ca 5000kr, köpte sedan en batterilåda på Biltema för montering, inte lika snyggt som att köpa färdiga. Men blev mycket surfande så jag har lärt mig mycket om batteri och hur BMS fungera, ångra lite att jag inte köpte en blåtands BMS, så man kan se varje cell.

Tyvärr testade jag inte kapaciteten innan jag montera i båten, under sommaren tycke jag det var lite klent, inte riktigt 150ah. Så jag plocka ut batteri och provkörde hemma, då visa det sig att en av cellerna tappade fortare spänning än de andra 3, så efter massa mail med "Kina" så kunde jag köpa en ny cell för 500kr, för att det var fel på det som var skickad var helt omöjligt :) Efter lite mätning med 1 cell som droppar lite fortare ligger batteriet på ca 120ah. Fick den nya cellen i höstas så den ska bytas under vintern.

 

Laddning är ju ett problem så vad jag gör är att alltid skilja på start och förbrukning och låter start ladda från motor och förbrukning endast ladda från solceller (2*50w) och det fungera utan problem. Är aldrig ute någon längre tid i sträck.

20200202_214525_small.jpg

20200212_202750_small.jpg

20200305_210513_small.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddning av Litium batterier?

 

Befinner mig i startblocket att köpa Litium Dual 110Ah x2 att driva autopiloten på min segelbåt. Det är dock några saker jag inte begriper och ni som skriver i den här tråden verkar väldigt kunniga.

Vad menas med:

Laddningsström 35 A (laddar inte batteriet vid lägre ampere?)

Snabbladdning 110 A (Är spannet för laddström mellan 35A-110A?)

 

Om lägsta laddström är 35 A kommer det gå åt väldigt många solceller, kan det verkligen vara så att man inte kan ladda Litiumbatterier med solceller på mellan 2-10A eller molniga dagar ännu lägre.

 

Kontentan av ovanstående frågor är egentligen kan jag ladda Litum- batterier med solecell och/eller från båtens generator?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev seglarandersOE36:

- - -

Vad menas med:

Laddningsström 35 A (laddar inte batteriet vid lägre ampere?)

Snabbladdning 110 A (Är spannet för laddström mellan 35A-110A?)

 

Om lägsta laddström är 35 A kommer det gå åt väldigt många solceller, kan det verkligen vara så att man inte kan ladda Litiumbatterier med solceller på mellan 2-10A eller molniga dagar ännu lägre.

 

Kontentan av ovanstående frågor är egentligen kan jag ladda Litum- batterier med solcell och/eller från båtens generator?

Du bör inte ladda med högre strömstyrka än 35A men kan ladda med upp till110A.

 

Det är nog prestandan på den inbyggda BMS-en som helst inte bör belastas med mer än 35A som är orsak till denna något underliga specifikation.

 

Om du laddar med generator, 240V-laddare eller solceller är egalt. Du kan ladda med alltifrån enstaka A till 110A. Det tar bara lite längre tid med färre A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar! Bara så jag inte missar något, behöver jag ha något annat än en solcellsregulator mellan solcell och batteri? Behöver jag ha något mellan generator och batteri?

 

Frågan ovan gäller fortsatt Litiumbatteri! 

Kan jag ladda blybatterierna som finns i båten från samma generator utan någon slags skiljerelä eller annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske vore lärorikt att köpa en hög med celler via Tradera. 

Testa alla och välja de som det är bra liv i. 

 

Har en polare som bygger batterier... 

 

Men å andra sidan funkar mina AGM ombord bra, utan tankebry. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-16 vid 22:39 skrev jimsson:

Jag byggde egen LiFePo4 batteri i våras, mer för det var kul än jag behövde. Hade tidigare 2*180ah type 2*60kg, och vill komma ner lite i vikt också. Så det blir ett nytt Optima batteri för start och ett 150ah LiFePo4 batteri för förbrukning, vilken blev ca 25+20kg.

 

Beställt 4 celler 150ah och en BMS från Kina, mins inte pris men ca 5000kr, köpte sedan en batterilåda på Biltema för montering, inte lika snyggt som att köpa färdiga. Men blev mycket surfande så jag har lärt mig mycket om batteri och hur BMS fungera, ångra lite att jag inte köpte en blåtands BMS, så man kan se varje cell.

Tyvärr testade jag inte kapaciteten innan jag montera i båten, under sommaren tycke jag det var lite klent, inte riktigt 150ah. Så jag plocka ut batteri och provkörde hemma, då visa det sig att en av cellerna tappade fortare spänning än de andra 3, så efter massa mail med "Kina" så kunde jag köpa en ny cell för 500kr, för att det var fel på det som var skickad var helt omöjligt :) Efter lite mätning med 1 cell som droppar lite fortare ligger batteriet på ca 120ah. Fick den nya cellen i höstas så den ska bytas under vintern.

 

Laddning är ju ett problem så vad jag gör är att alltid skilja på start och förbrukning och låter start ladda från motor och förbrukning endast ladda från solceller (2*50w) och det fungera utan problem. Är aldrig ute någon längre tid i sträck.

20200202_214525_small.jpg

20200212_202750_small.jpg

20200305_210513_small.jpg

Har du tips på vad man ska leta efter i på ebay?

Går det att köra detta som startbatteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@jimsson håller på att bygga samma lika, fast 280Ah-celler. Tror byta ut enstaka celler är hoppslöst för de kommer aldrig matcha de man har. Jag köpte en batch 272Ah från Polen (Lishen) och en batch oklara från Kina. Betalade 3k mer för de från Polen, skattat och klart, och de var NYA grade A fina och härliga. De från Kina är faktiskt riktigt usla, svullna och ska returneras. 

 

Nu till frågorna; hur tänkte du kring vibrationer på en båt? Tejpade du ihop cellerna rakt av bara? Har det funkat? Jag är inne på att försöka sätta ngt mellan för att skydda cellerna från varandra. 

 

Hur gjorde du med kontakter? Funderar på om man ska sätta 'batteripoler' på batterilådan som man sätter fetkabel i? Hänga 50mm2 i m6-kontakterna känns som något kommer må dåligt av i längden?

 

@gusvo085 det går absolut att köra som startbatteri men en BMS som klarar ström från startmotor blir rätt dyr. Lösning kan vara ett 500A-relä som BMSen från driva så relät slår ifrån om BMSen är arg av någon anledning (hög/låg spänning t.ex).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har funderat en del på LiFePO4 jag med, även här mer för att det är kul än för att jag behöver. I mitt fall är dock mitt främsta problem att jag har en gammal motor med en visserligen nyligen utbytt men ändå mesig (med dagens mått) generator på 45A. Jag har funderat på runt 100-120 Ah litium som jag utan vidare får plats med där förbrukarbatteriet nu sitter. Men en 12v litiumbank i den storleken kan nog utan vidare acceptera mer än 50A laddström, och försöker jag få min stackars generator att ge sin maxeffekt kontinuerligt så brinner den nog upp på typ fem minuter. Behöver alltså någon slags laddströmsbegränsare och har tittat på några olika lösningar. Victron har några varianter av en lite kul typ av BMS som använder en säkring som shuntmotstånd, och man kan alltså välja laddström från generatorn genom att välja storlek på säkringen. Deras lösning låter en också ha kvar ett blybatteri som startbatteri vilket lär minska risken för att generatorns laddningsregulator brinner om BMS:en plötsligt kopplar bort litiumbanken från laddkretsen. Haken är dock att denna BMS bara är avsedd att användas med Victrons egna smarta batterier, som den styr via deras egna datakabel, och det förtar ju det roliga.

 

Jag gillar i alla fall själva upplägget med kombinationen cellbalansering/underspänningsskydd/laddströmsbegränsare/skiljerelä i samma låda, och funderar lite på hur man kan få till en liknande kombination av funktioner med andra medel. Laddströmsbegränsningen är väl det jag funderar mest på - är det Sterling som gäller här? Den där Omnicharge-grunkan som länkades ovan var lite i saftigaste laget prismässigt.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en relativt ny motor med 150A-generator men valde för att ha stenkoll på laddning att köra en Victron Orion-Tr Smart. Jag vill inte riskera elda upp min generator och skapa mig problem, hellre lite sämre laddning. Jag vill inte heller ladda sönder min Lifepo4-bank och min dum-generator har ingen som helst funktion att sänka spänning eller sluta ladda när banken är full.

 

Det gör att jag tyvärr bara får i dagsläget max 30A laddning men det får duga en stund. Vill jag kan man parallellkoppla flera Orion-laddare så eventuellt blir det en till om jag tycker jag laddar för kass.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev sege:

Jag har en relativt ny motor med 150A-generator men valde för att ha stenkoll på laddning att köra en Victron Orion-Tr Smart. Jag vill inte riskera elda upp min generator och skapa mig problem, hellre lite sämre laddning. Jag vill inte heller ladda sönder min Lifepo4-bank och min dum-generator har ingen som helst funktion att sänka spänning eller sluta ladda när banken är full.

 

Det gör att jag tyvärr bara får i dagsläget max 30A laddning men det får duga en stund. Vill jag kan man parallellkoppla flera Orion-laddare så eventuellt blir det en till om jag tycker jag laddar för kass.

 

Hade kollat på Orion jag med, men den har inte inställbar laddström och jag är osäker på om 30A kontinuerligt över längre tid är för mycket för min lilla generator. Fast nu kollade jag igen och insåg att den isolerade varianten finns i en hel radda olika storlekar, så det är bara välja en som passar. Kan ju vara nåt! Den är inte farligt dyr heller.

 

Var fick du tag på Lishen-cellerna från Polen förresten, ebay?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev kblomster:

Victron har några varianter av en lite kul typ av BMS som använder en säkring som shuntmotstånd, och man kan alltså välja laddström från generatorn genom att välja storlek på säkringen.

Om jag kommer ihåg rätt så är den prylen tänkt att arbeta tillsammans med deras egna batterier som har en BMS som talar om för den att den ska sluta ladda. Har du ett batteri som inte säger något kommer denna att ladda sönder batteriet.

Så en Orion är nog alternativet från Victron skulle jag säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev ABC:

Om jag kommer ihåg rätt så är den prylen tänkt att arbeta tillsammans med deras egna batterier som har en BMS som talar om för den att den ska sluta ladda. Har du ett batteri som inte säger något kommer denna att ladda sönder batteriet.

Ja så är det, jag skrev väl det i inlägget du citerar till och med, så det går ju inte använda med något annat än Victrons egna batterier (som är svindyra).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 hours ago, kblomster said:

Var fick du tag på Lishen-cellerna från Polen förresten, ebay?

Aliexpress.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...