Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mawe85

Byta motor eller köpa ny båt?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Behöver hjälp med att sondera mina tankar om min båtframtid. Köpte förra året en Ryds Tumlare med en Evinrude 30 hk från -91. Denna motor har strulat extremt mycket och jag har aldrig riktigt kunnat lita på den. I somras dog den när vi var ute på havet (fick paddla tillbaka) och idag måste jag starta den med startgas för att få igång den.

 

Storleken på båten är helt OK, men hade gärna haft något större (typ Ryds Camping, Ryds 530). Dock tycker jag inte att det kommer ut något bra på begagnatmarknaden, och samtidigt har jag lagt ganska mycket tid o pengar på att fixa till min Tumlare (målat om hela båten bland annat). Så jag är inne på att bara byta motorn till något nyare, och jag tolkar experterna på forumet som att Mercury är något man vill ha.

 

Därför har jag hittat nedan båt:
https://www.blocket.se/annons/skane/motorbat_mercury_40hk_2003/91734505

 

Så om jag tar denna motor och sätter på min Tumlare, och därefter fixar till min Evinrude och säljer tillsammans med denna båt.

 

Fördelarna:
Får en nyare motor

Fyrtakt

40 hk istället för 30hk

 

Nackdelar:

Nya motorn kan strula

Mer stöldbegärlig motor?

Kanske inte passar min båt
Måste sälja den andra båten (till våren)

 

Hur hade ni tänkt? Är jag ute o simmar? ;)

Redigerad av Mawe85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury är bra motorer. Har haft nio problemfria säsonger med min 115 EFI från 2003😀

 

Tomas

20200913_144819.jpg

Redigerad av Sagitario

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Sagitario:

Mercury är bra motorer. Har haft nio problemfria säsonger med min 115 EFI från 2003😀

 

Tomas

20200913_144819.jpg

Låter bra!

 

Om man ska kolla på en begagnad Mercury motor, vad ska man titta speciellt  noga på?

 

Vad kan vara ett rimligt värde för den 40hk mercury motorn (blocket annonsen)? (Mellan tummen o pekfingret)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj

 

Vad har du gjort för att få din nuvarande motor att funka bättre? Tänker att en service kanske räcker, förgasarrengöring/byte, stift etc etc. Jag skulle inte lägga pengar på en ny motor om det kanske räcker med ett par/några tusingar.

 

Jag funderar även på vad som skulle göra Mercury så fantastiskt bra. Det skulle inte vara mitt första val men inte uträknat. Jag är öppen för alla märken men Yamaha skulle vara mitt första val. Ska man köpa en ny motor så tror jag det är små skillnader mellan "dom vanliga" fabrikaten. Mercury brukar vinna på pris. Yamaha och Honda brukar vara lite dyrare. Sedan skiljer garantitiderna något. Men ska du köpa en motor med några år på nacken så...nja, du är säkert inte i behov av alla smutta funktioner som kan finnas iom nmea etc. Hmmm...Hitta en väl vårdad motor 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mawe85:

Låter bra!

 

Om man ska kolla på en begagnad Mercury motor, vad ska man titta speciellt  noga på?

 

Vad kan vara ett rimligt värde för den 40hk mercury motorn (blocket annonsen)? (Mellan tummen o pekfingret)

Att den är regelbundet servad är A och O. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Pirayan:

Hallåj

 

Vad har du gjort för att få din nuvarande motor att funka bättre? Tänker att en service kanske räcker, förgasarrengöring/byte, stift etc etc. Jag skulle inte lägga pengar på en ny motor om det kanske räcker med ett par/några tusingar.

 

Jag funderar även på vad som skulle göra Mercury så fantastiskt bra. Det skulle inte vara mitt första val men inte uträknat. Jag är öppen för alla märken men Yamaha skulle vara mitt första val. Ska man köpa en ny motor så tror jag det är små skillnader mellan "dom vanliga" fabrikaten. Mercury brukar vinna på pris. Yamaha och Honda brukar vara lite dyrare. Sedan skiljer garantitiderna något. Men ska du köpa en motor med några år på nacken så...nja, du är säkert inte i behov av alla smutta funktioner som kan finnas iom nmea etc. Hmmm...Hitta en väl vårdad motor 🙂

Det finns många trådar här på MG om felen på min Evinrude 😂

 

En annan orsak till ny motor är att min 30hk inte orkar plana båten när det är fyra personer i båten. 
 

Jag vill ha en motor som håller länge och som man inte behöver oroa sig för om motorn startar eller inte när man ska hem igen. En helt ny motor är tyvärr inget alternativ. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...