Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Snabba segelbåtar.. ny vinkel ;)

Rekommendera Poster

Jag har väl redan startat några sådana här trådar, men blir inte riktigt klok på det här med segelbåt och fart. 

 

Hoppa över nedan kursiverad text om ni vill...

 

Precis som tidigare vinter och lite under sommaren så sitter jag och tittar på andra båtar på blocket. Frun tycker att vår Soling är obekväm eftersom det inte finns ryggstöd, man sitter på kanten, kan inte laga mat, kan inte gå på en riktig toalett, man kan inte duscha, man kan inte gå in i en ruff om det börjar regna... bla bla bla. 

 

Hur som helst har ju mina tidigare krav varit att jag vill ha en snabb båt, den får inte kosta för mycket pengar, inte ha mer än 25 kvm segel, inte väga över 13-1400 kg inte vara bredare än 2,3 meter, inte längre än 9 meter, helst närmre sju...

 

Detta var ungefär som alla mina andra trådar startat.

 

Hur snabb är en segelbåt egentligen? Vi seglar ofta i 7-8 knop och mellan 10-14 med spinnaker. När man pratar med andra är detta helt otroligt, i annonser kan man läsa att segelbåtar planar och "kommer upp i 10 knop med spinnaker"-som om det vore bra..

 

I filmer på youtube kring framförallt J/80 som jag haft på min önskelista, står det däremot att de seglar i 20 knop i flera klipp. Även några med J/70 och Laser finns med dessa hastigheter.

 

Pratade med några som seglar katamaran, och där förväntar man ju sig farter på 15-20 knop som standard.. men nepp.. 6-7 knop brukade de räkna med.

 

När vi seglade Maxi 77 var 6-7 knop bra, vill jag minnas. 

 

Här är ju många med erfarenhet av många olika båtar. Har jag för stora förväntningar?

Hur fort kan man räkna med att det går på olika bogar med en "familjebåt med kappseglingsambitioner"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffar du en 40-fotare av hyfsad konstruktion kan du segla ifrån vilken Soling som helst. Vattenlinjeslängd är en väldigt viktig faktor.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

Skaffar du en 40-fotare av hyfsad konstruktion kan du segla ifrån vilken Soling som helst. Vattenlinjeslängd är en väldigt viktig faktor.

 

Bra reflektion! Mina krav-specifikationer ger ju att jag enbart tittar på båtar mellan 6 och 8 meter..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt vad är din fråga? Eller är ditt nya trådskapande ingen fråga? Den enda frågan jag ser är "Hur snabb är en segelbåt egentligen?" Den frågan kan nog ingen svara på. Hur långt är ett snöre...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det att skrämma upp en gammal familjeseglare av den mindre sorten, till farter i närheten av en Soling.

Det kräver dock goda kunskaper vad gäller att bygga själv,  utrusta, trimma och segla båten.

En vän till mig gjorde detta med en gammal RJ 85 och vi gjorde 13 knop under spinnaker utanför Almagrundet.

Kryssen var som alla andra, men den gick högre i vind.

Du gillar ju Jan Herman Linge's tänk, så varför inte titta på hans familjeversion av Solingen nämligen Smiling.

Hotta upp den med ett modernt roder, slät botten och frächa segel. Sedan är det bara att åka.

/Mikael

Redigerad av Iwette
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om skrovet är enbart deplacerande så är ju vattenlinjelängden den största begränsningen.
Den våta ytan är kraftigt bromsande så mindre våt yta ger möjlighet till högre fart. Är skrovet delvis, eller helt planande så minskar man den våta ytan och kommer över bogvågen och då är väl vikt och segelyta det som påverkar mest?
Lång, smal båt ger mest vattenlinje för minst våt yta. För smal så blir den instabil så då sätter man ihop två eller tre smala skrov på bredden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

för att vara såpass liten som solingen  är , kan man ju säga att det  gamla lystalet på 1,14 är ganska bra, men det gör den ju inte till något underverk. Smal akter o för borde göra den till ok kryss båt, men avsaknad av vattenlinje stoppar väl farten en del.

Funns ju bekvämare alternativ med troligen samma raciga känsla . tex  Albin Express eller maxi racer, även  x79 an borde funka, så får frun lite bekvämlighet med

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt hänsynslöst så bryr jag mig inte om dina 2,3m bredd. Du borde titta på en Mosquito 88 anser jag. Snabb, starkt byggd och inte alltför stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...