Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
RiBod

Båttrailer till 580 Pilothouse

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har nyligen köpt en Örnvik Pilothouse 580 och eftersom min nuvarande trailer har en maxlast på 1100 kilo , så måste jag köpa en ny.

Båt, motor och full bensintank uppskattar jag vikten till 1150kg sen full trollingutrustning på det med.

Kommer att trailer båten en hel del.

 

Tänkte om någon här har/haft samma modell och kan tipsa om en passande trailer?

 

Väl mött 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inte svaret men kan komma med en punkt. Jag har en vagn från Fogelstad med självjusterande vagga där kölrullar och sidorullar sitter. Den funktionen tycker jag är suverän och rekommenderar gärna det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en Beneteau Antares 580 i ungefär samma vikt och har själv tittat på en BK Hengeren P 1821T efter tips från andra, just för att min båt har en speciell köl som gör att båten inte får stöd sista metern i aktern. Jag skulle tro att Örnviks Pilouthouse har en liknande köl? 

 

Fördelen jag tycker med denna vagn är att den har en låg totalvikt men ändå får ta relativt hög last, Alltså låg egenvikt. Då har man fler bilar att välja bland som man kan dra ekipaget med :)

 

Totalvikt: 1800kg

Lastvikt: 1450kg

bild.thumb.png.a34c2ddbd7fece2cb7402aa75c86c1a4.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev martinke:

Jag har själv en Beneteau Antares 580 i ungefär samma vikt och har själv tittat på en BK Hengeren P 1821T efter tips från andra, just för att min båt har en speciell köl som gör att båten inte får stöd sista metern i aktern. Jag skulle tro att Örnviks Pilouthouse har en liknande köl? 

 

Fördelen jag tycker med denna vagn är att den har en låg totalvikt men ändå får ta relativt hög last, Alltså låg egenvikt. Då har man fler bilar att välja bland som man kan dra ekipaget med :)

 

Totalvikt: 1800kg

Lastvikt: 1450kg

bild.thumb.png.a34c2ddbd7fece2cb7402aa75c86c1a4.png

Säkert så, men verkar kunna bli svårt komma åt att slip, skrapa, måla botten med alla rullar på rad. När jag är klar men de stora ytan flyttar jag båten några dm och kommer åt bra där botten låg mot rullarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev martinke:

Jag har själv en Beneteau Antares 580 i ungefär samma vikt och har själv tittat på en BK Hengeren P 1821T efter tips från andra, just för att min båt har en speciell köl som gör att båten inte får stöd sista metern i aktern. Jag skulle tro att Örnviks Pilouthouse har en liknande köl? 

 

Fördelen jag tycker med denna vagn är att den har en låg totalvikt men ändå får ta relativt hög last, Alltså låg egenvikt. Då har man fler bilar att välja bland som man kan dra ekipaget med :)

 

Totalvikt: 1800kg

Lastvikt: 1450kg

bild.thumb.png.a34c2ddbd7fece2cb7402aa75c86c1a4.png

Ja exakt, samma typ av skrov ser det ut som.

Totalvikten är inte jätte viktigt för mig då jag får dra upp till 3500kg.

Den på bilen ser ju ut att ge väldigt bra stöd i aktern.

Min juvarande trailer har 1 axel, om jag jämför med boggiettailers jag kört åt vänner och bekanta känns det mer stabilt att köra med på lite sämre vägar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev RiBod:

Ja exakt, samma typ av skrov ser det ut som.

Totalvikten är inte jätte viktigt för mig då jag får dra upp till 3500kg.

Den på bilen ser ju ut att ge väldigt bra stöd i aktern.

Min juvarande trailer har 1 axel, om jag jämför med boggiettailers jag kört åt vänner och bekanta känns det mer stabilt att köra med på lite 

Samma vagn ovan finns också med boggi. Dock sticker ju priset iväg istället. 
 

Jag har trailat min båt på en boggi trailer och nog är det skillnad. Själva skumpandet försvinner eller hur man ska förklara. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev martinke:

Samma vagn ovan finns också med boggi. Dock sticker ju priset iväg istället. 
 

Jag har trailat min båt på en boggi trailer och nog är det skillnad. Själva skumpandet försvinner eller hur man ska förklara. 

 

Kollat på diverse märken och dom flesta landar på mellan 50-60 000:- 

 

Då förstod du vad jag menade med skillnaden mellan 1 och 2 axlar.

Ska kolla runt lite hos olika återförsäljare men tråkigt att alla har den bästa trailern enligt dom själva

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...