Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pratkvarn

120S-drev byte av bult, infästning mot motorbädd.

Rekommendera Poster

Har en Winga 750 med ett VP 120S-drev, och har kunnat konstatera ett rostangrepp på och kring en av infästningsbultarna mot motorbädden (9 på illustrationen som iofs avser ett 110S, men det var så nära jag kunde komma).

 

Frågan som följer blir då; kan jag någorlunda enkelt byta sagda infästningsbult utan att äventyra säkerheten inför nästa sjösättning, eller förutsätter det ett mer omfattande ingrepp där samtliga infästningsbultar exempelvis måste momentdras på nytt?

 

Packningen borde rimligen fixeras av övriga bult under ett sådant ingrepp.

 

bild.png.842dcab63e7836b54fa5c27909347292.png

 

Signaturen "Oroligt undrande"

Redigerad av Pratkvarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är troligen så att det är rost underifrån, på undersidan  av klämringen som bulten trycker på. Sådan rost leder så småningom till småläckage mellan gummi och undersida klämring. Men det lär inte ske någon stor plötslig läcka på grund av detta. 
Så du kan säkert fixa just denna bult, men du borde endera året dela mellan motor och S-drev och lyfta ur klämringen samt lämna den på blästring och sprutlackering med tvåkomponentfärg (för att få en yta utan penseldrag).
Orsaken till rost i detta område är ofta att man bytt gummibälgen (av någon bokstavstroende), varvid lacken på klämringens undersida skadats.  "If it ain´t broke, don't fix it!"
Volvos rekommendationer (7år) särskiljer inte mellan båtar som används året runt i 30-gradigt vatten och båtar som är sjösatta 6 månader om året och körs ganska lite, resten av året är alltihop i princip djupfryst.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du båten nu uppe så är det kanske lättare att dela S-drive i mitten, lyfta övre delen av drevet med motorn monterad upp lite och dra klämringen ut för behandling.

Sen kan du också kolla om det är dags att byta gummibälgen.

Tricken vid monteringen tillbaka är att få fogen mellan övre och undre del av drevet tät - även mellan de interna vatten- och oljekanalerna. Den nya bälgen, om så, är lite 'tjockare' i början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Seawolf:

/---/Orsaken till rost i detta område är ofta att man bytt gummibälgen (av någon bokstavstroende), varvid lacken på klämringens undersida skadats./---/
 

Låter rimligt. Bälgen byttes av ett varv för c.a. 3 år sedan (just för att undvika den här typen av komplikationer) vet inte hur gammalt rostangreppet är men det lär knappast predatera bälgbytet. Men jag tolkar åtminstone svaret som att jag, tills vidare, kan byta bulten. Kan självklart även försöka reklamera arbetet, men lär knappast komma särskilt långt med det. :\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-12 vid 17:35 skrev jussi_h:

Har du båten nu uppe så är det kanske lättare att dela S-drive i mitten, lyfta övre delen av drevet med motorn monterad upp lite och dra klämringen ut för behandling.

Sen kan du också kolla om det är dags att byta gummibälgen.

Tricken vid monteringen tillbaka är att få fogen mellan övre och undre del av drevet tät - även mellan de interna vatten- och oljekanalerna. Den nya bälgen, om så, är lite 'tjockare' i början.

Har nu granskat klämringen lite grundligare, och kan konstatera att en tillfällig lösning inte är ett alernativ då rostangreppen är mer omfattande än jag i förstone trodde.

 

Har varit i kontakt med varvet som kan tänka sig att att byta in den skadade klämringen mot en "ny" (gissningsvis rekonditionerad) klämring, men inte mer än så då reklamationstiden för arbetet är passerad med vid det här laget 3 månader.

 

Såvitt jag kan se bör egentligen hela motorn lyftas en bit från bädden för att man skall frigöra klämringen. Motorn i sig (en VP MD7B) är inte överdrivet tung, c.a. 180 kg, däremot är jag osäker på hur jag bäst löser just det momentet då jag inte har någon tidigare erfarenhet av den här typen av arbeten.

 

Ett alternativ kan möjligen vara att bara lossa de bakre motorfästena tillräckligt för att för att kunna vinkla upp den främre delen mot vilken drevet är monterat och demontera samt - inte minst viktigt - återmontera klämringen.

 

Synpunkter och råd är, som alltid, välkomna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rensade och behandlade klämringen - starkt förrostad - flere år tillbaka. Då jag på samma gång bytte bälgen så delade jag drevet i mitten under processen men lämnade övre delen kopplad med motorn. Drevet har plats i sidorna för några 10..12mm bultar som stöd för den tiden då bakre motor/drevfästet var löst; några bitar 2x4" fungerade som tillfällig stöd där.  Om jag kommer ihåg rätt so öppnade jag nedre bultarna av de främre tassarna  för motorn några varv (bultarna som fäster tassarna till motorbädden) men lämnade muttrarna i plats för säkerhets skull.

Jag vet inte om det går att ta klämringen upp och ut, om drevet är separerad från motorn, i stället för att dela drevet i mitten - kanske har klämringen plats att trä den ut på så sättet ?  Det låter betydligt enklare men i såfall skall drevet vid den 'kritiska tidpunkten' stödas från underifrån på något sätt.

 

Samtidigt var jag tvungen att göra en del nya ett nummer grövre gängor i motorbädden och byta några av klämringens / bälgens bultar till grövre då några av de ursprungliga gängorna i motorbäddens glasfiber var 'släta'; motsv. bulthål i klämringen skall också bli borrade upp där.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-20 vid 21:45 skrev jussi_h:

/---/ Om jag kommer ihåg rätt so öppnade jag nedre bultarna av de främre tassarna  för motorn några varv (bultarna som fäster tassarna till motorbädden) men lämnade muttrarna i plats för säkerhets skull/---/

Jag antar att du med "främre tassarna för motorn" avser den del där svänghjulet sitter, alltså de bult som befinner sig längst ifrån drevets infästning i motorn?

 

Citat

Jag vet inte om det går att ta klämringen upp och ut, om drevet är separerad från motorn, i stället för att dela drevet i mitten - kanske har klämringen plats att trä den ut på så sättet ? 

Misstänker att jag måste dela på drevet alldeles oavsett.

 

Citat

Samtidigt var jag tvungen att göra en del nya ett nummer grövre gängor i motorbädden och byta några av klämringens / bälgens bultar till grövre då några av de ursprungliga gängorna i motorbäddens glasfiber var 'släta'; motsv. bulthål i klämringen skall också bli borrade upp där.

 

 

Jag hoppas innerligt att slippa den typen av överkurshantering, men enligt lagen om alltings jävlighet lär det väl dyka upp en och annan överraskning. 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jag antar att du med "främre tassarna för motorn" avser den del där svänghjulet sitter, alltså de bult som befinner sig längst ifrån drevets infästning i motorn?"

Menar de 2 + 2 bultar som fäster de två främre vibrationsdämpare till motorbädden. Jag tycker att man kanske inte behöver skjuta motorn framåt, bara lyfta bakändan med drevet upp en del, om man delar drevet i mitten.

"Misstänker att jag måste dela på drevet alldeles oavsett."

Tycker ändå att det är värt att kolla med f.ex. en lokal VP verkstad, om ringen kunde träs uppåt.

Man måste ta lös den bakre dämpningstassan (del nr. 5 i ritningen), dela motorn och drevet, skjuta motorn framåt en bit och stöda den där, ta lös växelvippan etc., men man sparar mödan att dela drevet som är i sig mödosamt att pyssla tillsamman igen från under båten, och ta lös och limma tillbaka täckgummiplattan där nere.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får sent omsider ge dig rätt, det borde gå att lyfta av klämringen utan att dela drevet. Har dock ställts inför ett annat problem då drevet är monterat mot en VP MD7B, som av allt att döma har en infästning vilken går utanför alla anvisningar för montering/demontering av 120S.

 

Min gissning är dock att den "mellanliggande" delen (se bild) uteslutande fungerar som främre motorupphängning, och att jag bör kunna dela motorn genom att först lossa de fem synliga bultarna (varav tre syns i till vänster i bild) vilket efter att jag dragit undan motorn borde ge mig åtkomst till ytterligare fyra bult som låser samma motorupphängning mot s-drevet.

 

Någon som har möjlighet att bekräfta eller dementera detta?

bld2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...