Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Bamse8

LEWMAR Ankarspel HX1 med frifall

Rekommendera Poster

Rekommenderat lina o 3 meter kätting. Efter 2 säsonger är linhjulet utslitet väl mest pga halva "greppet" är gjort i plast (komposit).

Detta för att göra spelet tyst enl Lewmar.

Att göra greppet i linhjulet i plast visar sig inte så lyckat eftersom minsta slirande från linan gör att det försvinner material. Har det först börjat går det väldig fort innan slirande blir permanent.

Comstedt 👍lämnar 3 års garanti och bytte ut mitt linhjul med ett nytt. Får se hur länge det nye fungerar nu.

 

Om även detta nye fallerar får det bli ett ankarspel med linhjul av stål.

 

HX1 spelet sitter i aktern. I fören har jag ett gammalt Engbo med blyad lina som bara går o går. Vist, minst dubbelt så dyrt att köpa kanske men "köper man billigt får man billigt" eller??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också HX1.

Det är rätt bra men inte alls perfekt.

Jag har kätting i hela längden, och ser också att det kan slira, men inte i komposithjulet utan det yttre blanka hjulet skruvar inte alltid in sig ordentligt så att friktionsbromsen slirar, allt som oftast får man hålla emot med handen eller helst med det medskickade verktyget.

 

Jag funderar på om du har rätt typ av lina? Jag hade först en treslagen lina av litet billigare sort, det funkade inte så bra, den trasslade dessutom till sig när den var blöt, den försökte följa med linhjulet hela varvet runt, med tvärstopp som följd. När vi i annan tråd diskuterat detta var det någon, minns inte vem, som hade Lewmars treslagna lina med påsplitsad kätting, den linan/kättingen funkade enligt uppgift bra. 
Jag vet inte hur original linhjul funkar med blyad lina eller om man då måste byta hjul?

 

Jag fick modifiera mitt ankarspel med en M4 maskinskruv så att medbringaren som sitter inne i linhjulet inte kalvar ur hålet där styrpinnen skall sitta.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har också HX1.

Det är rätt bra men inte alls perfekt.

Jag har kärring i hela längden, och ser också att det kan slira,

- - -

 

Visste inte att det finns kabelar som är anpassad till det...  😄

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Lintott:

Visste inte att det finns kabelar som är anpassad till det...  😄

Jäkla feltavningsprogram!

Tokigare hade det väl varit om jag skrev att jag hade en 30 meter lång kortlänkad käring...
Nu har felet rättat så det är nog ingen som förstår detta inlägget....👭

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...