Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
liinden

Hur stark motor ska jag välja?

Rekommendera Poster

29 minuter sedan skrev Mackey:

En sanning med lite modifikation.

En knop över beräknad deplacementfart kan man nog pressa fram.

 

Vår Comfort32 har en beräknad deplacementfart på 6,2 knop.

Vi kommer som sagt ganska lätt upp i runt 6 knop vid 2000 - 2500 rpm (15 - 19 hk).

Vid maxvarv 3400 rpm (24 hk) kommer vi upp i 7,3 knop. 

 

Motsvarande för en Sweden Yacht 34 borde bli ungefär

Deplacementfart = 6,6 knop (ca 20 hk)

Maxfart 7,7 knop (hur många hk som helst)

 

Jag har svårt att tro att mer än 30 hk på TS båt ger något mervärde, eller kanske 40 hk.

 

30 hk Penta är mer eller mindre plug and play. 40hk finns inte där. Bara hos Yanmar jag kan få 40hk. Om man bestämmer sig för att 30hk är allt man behöver är Penta klart enklast att installera då hålbilderna passar på allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev liinden:

30 hk Penta är mer eller mindre plug and play.

En sak till som underlättar är att du troligen kan behålla avgasslang och ljuddämpare om du inte går upp så mycket i motorstorlek. Större motor kräver grövre slang och större ljuddämpare.

 

Vår avgasslang och ljuddämpare i gummi är i utmärkt skick trots att de är 40 år gamla.

 

Ett tips när motorrummet är tomt, fixa ny isolering och lägg in lite kabel och/eller tomrör bakom isoleringen mellan lämpliga punkter.

Tillägg: Jag la in en kabel från instrumentpanelen till batteribanken (lätt at komma vidare därifrån) och en bara rakt igenom motorrummet.

Ganska billigt och kan komma väl till pass om/när man ska installera något nytt som behöver kommunikation eller spänningsmatning.

 

För att få någon glädje av en större motor behöver propellerns stigning vara större vilket gör att tomgångsfarten blir högre. Det är inga större problem för en segelbåt, går ju att styra även utan driv, men kan vara bra att tänka på.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Mackey:

Vår Comfort32 har en beräknad deplacementfart på 6,2 knop.

Vi kommer som sagt ganska lätt upp i runt 6 knop vid 2000 - 2500 rpm (15 - 19 hk).

Vid maxvarv 3400 rpm (24 hk) kommer vi upp i 7,3 knop. 

Hej Mackey känner att jag vill rätta dig lite. Comfort 32 har en deplacmentfart på 6,65 kt (lwl 7,5m). Orsaken till att båten kan gå snabbare än 6,65kt beror framför allt på överhäng främst i aktern. Så när båten gräver ned sig (sätter sig på rumpan) så ökar lwl, och därmed också deplacmentfarten. Det är alltså inte överdimensionerad motor som ger de sista tiondelarna, utan ökad vattenlinje längd . Sweden Yachts 34 har mindre överhäng i aktern och kommer därför inte vinna lika många tiondelar som du gör.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peka67:

Hej Mackey känner att jag vill rätta dig lite. Comfort 32 har en deplacmentfart på 6,65 kt (lwl 7,5m). Orsaken till att båten kan gå snabbare än 6,65kt beror framför allt på överhäng främst i aktern. Så när båten gräver ned sig (sätter sig på rumpan) så ökar lwl, och därmed också deplacmentfarten. Det är alltså inte överdimensionerad motor som ger de sista tiondelarna, utan ökad vattenlinje längd . Sweden Yachts 34 har mindre överhäng i aktern och kommer därför inte vinna lika många tiondelar som du gör.

Helt okej!

Jag mindes fel, så bra att du rättade mig.

 

Fast för att få deplacementfarten 7,3 knop måste vår båt bli 1,5 meter längre i vattenlinjen och överhänget i aktern är bara 0,5 meter.

Fören gräver inte ner sig i 7,3 knop, utan den reser sig något.

 

Jag vidhåller att man med kraft kan övervinna deplacementfarten något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Mackey:

- - -

Jag vidhåller att man med kraft kan övervinna deplacementfarten något.

Ja, självklart kan man övervinna deplacementfarten med kraft. Lite grann med ett måttligt krafttillskott. En hel del med ett stort krafttillskott, med resultatet fruktansvärda svallvågor.

 

Titta hur det ser ut i motorrummet och i kölvattnet på stora undermotoriserade motorbåtar som plöjer fram till stor irritation för övrig båttrafik. Många gånger hade det varit trevligare om de haft ännu mer kraft så de planade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lintott:

Ja, självklart kan man övervinna deplacementfarten med kraft. Lite grann med ett måttligt krafttillskott. En hel del med ett stort krafttillskott, med resultatet fruktansvärda svallvågor.

 

Titta hur det ser ut i motorrummet och i kölvattnet på stora undermotoriserade motorbåtar som plöjer fram till stor irritation för övrig båttrafik. Många gånger hade det varit trevligare om de haft ännu mer kraft så de planade.

Visst kan du gå något snabbare, men blanda inte ihop motorbåtar med segelbåtar. Ofta har motorbåtar en bärighet i aktern som segelbåtar bara kan drömma om. Detta är en förutsättning för en markant högre fart än deplacmentfart. Med din segelbåt så spelar det ingen roll om du så hade hundra hästkrafter så kommer du aldrig att komma särskilt långt över deplacmentfart. Hur mycket över avgörs av hur djupt båten gräver ned sig innan den sjunker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Jag vidhåller att man med kraft kan övervinna deplacementfarten något.

Håller med helt (Om jag var otydlig). Men av dina 0,65kt kan man fundera hur mycket som beror på ökad vattenlinje längd. Tror även att du måste räkna på ökad vattenlinje i fören då bogvågen växer och båten ligger djupare i tråget. Om man låssas att vattenlinjen även ökar med en halvmeter i fören, så får du en lwl på 8,5m vilket ger 7,05kt. Vilket skulle innebära att extra motoreffekt står för 0,25kt på din båt.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Håller med helt (Om jag var otydlig). Men av dina 0,65kt kan man fundera hur mycket som beror på ökad vattenlinje längd. Tror även att du måste räkna på ökad vattenlinje i fören då bogvågen växer och båten ligger djupare i tråget. Om man låssas att vattenlinjen även ökar med en halvmeter i fören, så får du en lwl på 8,5m vilket ger 7,05kt. Vilket skulle innebära att extra motoreffekt står för 0,25kt på din båt.

Lösning på dess problem är foils samt en V8 på sisådär 400hk. Då kan segelbåten snabbt förvandlas till en snabbgående motorbåt i sant James Bond manér 😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peka67:

Håller med helt (Om jag var otydlig). Men av dina 0,65kt kan man fundera hur mycket som beror på ökad vattenlinje längd. Tror även att du måste räkna på ökad vattenlinje i fören då bogvågen växer och båten ligger djupare i tråget. Om man låssas att vattenlinjen även ökar med en halvmeter i fören, så får du en lwl på 8,5m vilket ger 7,05kt. Vilket skulle innebära att extra motoreffekt står för 0,25kt på din båt.

Inte troligt när båten går som en övermotoriserad träeka med fören upp i luften, kanske blir vattenlinjen rent av kortare vid 7,3 knop än vid lägre hastighet.

 

Vi kommer inte att acceptera varandras uppfattning i denna fråga så om inget nytt revolutionerande förs fram så ger inte ytterligare diskussion något för någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni är lite för fixerade vid en framräknad skrovfart. Det är inte så enkelt. Skrovets form och båtens vikt är också faktorer som påverkar, så att det kan skilja tiotals procent (flera knop) mellan lika långa båtar, och också hur tvär motståndsökningen blir vid "väggen". Att ange skrovfarten med två decimaler blir aningen komiskt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...