Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
liinden

Hur stark motor ska jag välja?

Rekommendera Poster

Jag skulle behöva era tankar här. Min gamla MD11 har precis åkt ur båten till förmån för något modernare inför nästa sommars seglats till Medelhavet.

 

Jag har en segelbåt, Sweden Yachts 34, på 6 ton olastad. Nu funderar jag på hur stark maskin jag ska välja. Jag hade funderat på att sätta in 40hk, men Penta har visst tagit bort sin 40hk-maskin. Är det vansinne att sätta in en D2-50? Det är antingen D1-30 eller D2-50 som finns att välja på. Priserna är mycket nära varandra med höstkampanjerna så det spelar inte så stor roll vilken jag väljer för plånboken. 

 

Jag skulle kunna gå på Yanmar också, men installationen verkar smidigare/billigare med Pentas motorbäddsadaptrar. 2500kr så passar det perfekt direkt utan modifikationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev liinden:

Jag skulle behöva era tankar här. Min gamla MD11 har precis åkt ur båten till förmån för något modernare inför nästa sommars seglats till Medelhavet.

 

Jag har en segelbåt, Sweden Yachts 34, på 6 ton olastad. Nu funderar jag på hur stark maskin jag ska välja. Jag hade funderat på att sätta in 40hk, men Penta har visst tagit bort sin 40hk-maskin. Är det vansinne att sätta in en D2-50? Det är antingen D1-30 eller D2-50 som finns att välja på. Priserna är mycket nära varandra med höstkampanjerna så det spelar inte så stor roll vilken jag väljer för plånboken. 

 

Jag skulle kunna gå på Yanmar också, men installationen verkar smidigare/billigare med Pentas motorbäddsadaptrar. 2500kr så passar det perfekt direkt utan modifikationer.


jag har inte dålig koll på segelbåtar men i en motorbåt gör en är fördelen med en större maskin att man kan köra den med mindre belastning. Man har då också en större ”kraftreserv” att jobba med.


Så är det nästan samma pris är den starkare ett givet val. 
 

jag vill poängtera att detta resonemang gäller motorbåtar, är inte säker på att det är samma principer som gäller på en segelbåt.

 

är det samma kapacitet på generatorn ? Det har väl viss betydelse i en segelbåt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

är det samma kapacitet på generatorn ? Det har väl viss betydelse i en segelbåt. 

Generatorn är samma, 115A, fast det spelar inte så stor roll. Har LifePo4 batterier och solceller till så laddning är aldrig ett problem, har fulla batterier i stort sett alltid.

Redigerad av liinden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorer är något som jag försökt undvika, men insett att jag måste lära mig. Jag är ingen expert men hade valt D1-30, normalt brukar man rekommendera 4hk/ ton vilket ger 24hk för din båt. Att kraftigt överstiga detta förhållande är både meningslöst och kan korta livslängden på motorn. Meningslöst då båten inte kommer att gå fortare än deplacmentfart och den mindre motorn (28hk) är tillräckligt stark att driva båten genom motvind och vågor. Sedan så rekommenderar jag att du läser texten nedan.

Screenshot_20201012-104547_Chrome.thumb.jpg.97bd843d20a53883dd624147d477c745.jpg

Screenshot_20201012-104601_Chrome.jpg.8c3da8cfb0a44e998f4bc12f2c2353a2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev liinden:

Är det vansinne att sätta in en D2-50?

Vi har en 50 hästare i vår 35 fots segelbåt (OC35). Båten väger visserligen dryga 8 ton men när du har långfärdspimpat, tankat och packat din båt är du på god väg dit också.

 

I de flesta situationer behövs det inga 50 Hk i en sådan båt du har. Men när strömmen sätter emot eller kulingen kommer från fel håll är det oerhört skönt att kunna gasa lite mer och fortsätta ta sig framåt.

 

Vi har en fyrbladig fast propeller stor som ett mindre dasslock som säkert drar ner farten en aning när vi seglar, men för oss är att segla ingen tävling och vi brukar inte ha speciellt bråttom att hinna fram. Däremot är den propellern mycket go att ha när vi går för motor samt manövrerar i hamn osv.

 

En stor motor gör livet enklare i flertalet situationer även om du egentligen klarar dig med en mindre.

 

I och med era Medelhavsplaner hade nog jag sneglat lite extra mycket åt den större motorn.

 

1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

är fördelen med en större maskin att man kan köra den med mindre belastning.

Ej att förglömma!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

En stor motor gör livet enklare i flertalet situationer även om du egentligen klarar dig med en mindre.

Nej jag köper inte alls ditt resonemang, först (som du nämner) så handlar det om två vitt skilda båtar som har olika förutsättningar. Men risken för Sweden Yachts 34, är att varvtalet vid normal drift kan bli för lågt, med 8,5hk/ton (se text tidigare inlägg).

 

Sedan kan säkert en del hamnmanövrar bli intressanta när du har dubbla kraften på samma varvtal. Speciellt när man lägger till med aktern först, och har en större proppeller som trycker båten i sidled.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Peka67:

Nej jag köper inte alls ditt resonemang, först (som du nämner) så handlar det om två vitt skilda båtar som har olika förutsättningar. Men risken för Sweden Yachts 34, är att varvtalet vid normal drift kan bli för lågt, med 8,5hk/ton (se text tidigare inlägg).

 

Sedan kan säkert en del hamnmanövrar bli intressanta när du har dubbla kraften på samma varvtal. Speciellt när man lägger till med aktern först, och har en större proppeller som trycker båten i sidled.

En ÅF borde ju kunna ge guidning och även beräkna varvtal etc. så man vet exakt hur det blir beroende på motorval.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den tumregel jag hört i alla år för segelbåtar är 5 hkr/ton.

 

Vår båt väger enligt säljbroschyrerna 9,5 ton, en systerbåt vägd i kran visade betydligt mer.

Vi räknade med 12,8 ton som jordenruntseglingspackadbåt:-)
 

RM30 blev då mycket högre vilket vi tog höjd för vid riggöversynen.

 

I medelhavet blåser det för mycket eller inte alls om man skall överdriva lite så det kan bli många timmar för motor (vi har seglat andelsbåt i Grekland och Kroatien sedan 2001 så jag har en del egen erfarenhet angående vindarna).

 

Vi har 55 hkr och en 3 bladig FOF, vid fullgasprov kommer vi upp i ca 2 700 rpm, i friläget slutade jag vid 3 000 rpm (max rpm för motorn).
Jag försöker regelbundet köra VP motorn lite hårdare för att undvika problem.

Kommer ihåg att för Yanmar 3YM30 finns det rekommendationer hur man skall variera belastningen (RTFM).


Kanske kommer vi iväg söderut 2021 på egen köl (tänker gå utsidan till medelhavet via stående mastrutten)...

 

Bra råd går att få av de som seglat i samma farvatten, snacka med medlemmar i SXK Medelhav, OSK eller JRSK. Gå med i någon av dessa klubbarna

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev liinden:

Jag skulle behöva era tankar här. Min gamla MD11 har precis åkt ur båten till förmån för något modernare inför nästa sommars seglats till Medelhavet.

Vi bytte vå r MD11 för några år sedan, så här kommer lite allt möjligt vi tänkte på då.

 

Ett par frågor/funderingar till att börja med.

  1. Tycker du att kraften i din MD11 är okej?
  2. Hur stor motor får plats?
  3. Får motorn en lämplig arbetspunkt vid marchfart?
  4. Kan du återanvända drevet till den färg och storlek på motor du köper?
  5. Vill du just ha en grön motor, det finns även gula, röda, blåa, mm.?
  6. Vill du ha elektronik i din båtmotor eller vill du att vilken bysmed som helst ska kunna laga den?
  7. Passar servicepunkterna på den gröna motorn med var serviceöppningar till motorrummet finns?
  8. Någon annan färg kanske har bättre placerade servicepunkter.
  9. Finns det en bättre variant av instrumentpanel som kan vara värt att eftersträva till någon av motorfärgerna.
  10. Finns det anledning att spara några tiotusenlappar på att köpa en annan färg än just grön
  11. Finns det anledning att spara några tiotusenpallar på att göra jobbet själv och samtidigt få koll på hur allt funkar?
  12. Vilken färg kan ge dig bäst hjälp om du gör installationen själv?
    Lyfta ur och lyfta i motor kan tex. gå att pruta in i priset.
  13. Vilket färg har bäst servicen när dig och dit du ska?

 

Läs en motorbytartråd här.

 

Läs om motorpriser 2016 här.

 

Ett bra pris för en grön motor finns här

https://www.blocket.se/annons/blekinge/volvo_penta_d2_50_med_130_s/87445760

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev liinden:

Min gamla MD11 har precis åkt ur båten

Missade detta.

Vi sålde vår MD11 på blocket för 5 000:- kronor, propeller 3 000:- kronor och instrumentpanel för 1 000:- kronor.

110S-drevet har vi kvar och har inte försökt sälja ännu. Vet inte varför. Borde kunna inbringa sådär 3 000:- till 4 000:- kronor kan jag tycka.

 

Det är kul att få in lite pengar, men det är minst lika kul att grejorna får fortsatt liv och att någon annan får glädje av dem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Mackey:

Ett par frågor/funderingar till att börja med.

  1. Tycker du att kraften i din MD11 är okej?
  2. Hur stor motor får plats?
  3. Får motorn en lämplig arbetspunkt vid marchfart?
  4. Kan du återanvända drevet till den färg och storlek på motor du köper?
  5. Vill du just ha en grön motor, det finns även gula, röda, blåa, mm.?
  6. Vill du ha elektronik i din båtmotor eller vill du att vilken bysmed som helst ska kunna laga den?
  7. Passar servicepunkterna på den gröna motorn med var serviceöppningar till motorrummet finns?
  8. Någon annan färg kanske har bättre placerade servicepunkter.
  9. Finns det en bättre variant av instrumentpanel som kan vara värt att eftersträva till någon av motorfärgerna.
  10. Finns det anledning att spara några tiotusenlappar på att köpa en annan färg än just grön
  11. Finns det anledning att spara några tiotusenpallar på att göra jobbet själv och samtidigt få koll på hur allt funkar?
  12. Vilken färg kan ge dig bäst hjälp om du gör installationen själv?
    Lyfta ur och lyfta i motor kan tex. gå att pruta in i priset.
  13. Vilket färg har bäst servicen när dig och dit du ska?

1. Det är nog mer vridet som är dåligt. Det är direkt farligt att backa i en trång hamn under stark sidovind för när båten ska gå från back till fram går det så många sekunder innan den bygger upp manöverfart att man inte är på samma plats längre.

2. Det går med lite modifikationer få in rätt stora motorer så det är inte problemet här, även om noll modifikationer är lättare.

3. Det är en bra fråga jag ej kan bedöma.

4. Jag tror inte det, men jag kan leva med mellanskillnaden till ett nytt drev. Det är inte en jättepeng i totalkalkylen av motorbyte.

5. Jag vill helst ha en Yanmar, men det verkar så krångligt med att få en adapter så att jag bara kan lyfta in den. Kunde inte ens få ett fast pris på vad det kostar att svetsa adapterfästen.

6. Helt klart en möjlig nackdel med VP, men kommer jag råka ut för det under de kommande åren jag äger båten eller kommer nästa ägare slita sitt hår?

7. Det är väldigt smidigt motorrum i SY34-båtar så det mesta går nog bra!

8. Möjligt!

9. VP tar ju extra för allt utom varvräknare så det är ett litet minus. 1400kr per extra instrument man önskar. Jag vill ha minst tempinstrument som tillval.

10. Den kan få vara Yanmar-grå också! Jag valde bort Lombardini bara för sin externa kamrem, känns mer riskabelt.

11. OH ja! Ska göra allt utom lyftet i själv! Men jag vill inte krångla med att det inte passar, därför verkade VP intressant. 2500kr så får jag en adaper som passar direkt från md11 => ny maskin.

12. Jag kan få hjälp av den lokala marinan på varvsplan. Köper jag av dem så vill jag att den services ska ingå i motorpriset.

13. Jag tror Yanmar är bäst. VP är nog hyfsat, men Yanmar tror jag är bäst. Man kan hoppas att allt jag behöver är olje/filterbyten under min tur med en helt ny maskin!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

Missade detta.

Vi sålde vår MD11 på blocket för 5 000:- kronor, propeller 3 000:- kronor och instrumentpanel för 1 000:- kronor.

110S-drevet har vi kvar och har inte försökt sälja ännu. Vet inte varför. Borde kunna inbringa sådär 3 000:- till 4 000:- kronor kan jag tycka.

 

Det är kul att få in lite pengar, men det är minst lika kul att grejorna får fortsatt liv och att någon annan får glädje av dem.

Foldingpropeller? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev liinden:

Foldingpropeller? 

Japp, en rätt liten gammal tvåbladig VP-propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är detta bara ungefärliga siffror, men för att ta Medelhavet och bleke. Så krävs det ca 17 hk att driva båten framåt i sex knop. Har man 28 hk så tar man ut 60% av effekten. Har du 51 hk måste du färdas i sju knop för att nå 60%. Vilket ger ökade bränsle kostnader och att du ligger nära gränsen för deplacements farten.   

 

När det gäller hamnmanövrar så har du ett problem med för stark motor. Antingen får du för mycket kraft eller ingen alls. Med en mindre motor så kan du stötta med mera kraft och har bättre kontroll. Om båten utsätts för stark sidvind tvivlar jag på en större motor är rätt svar på det problemet.

 

Normalt räknar man 4 hk/ton men med tanke på att segelbåtar blir lättare i förhållande till storleken så kanske det ändras, debatt pågår, men då handlar det oftast om 5-6 hk/ton inte 8,5. Som exempel kan nämnas att Beta rekommenderar 4 hk/ton.

 

 

 

 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite erfarenheter från Yanmar 3YM30 med SD20-drev. drygt 34 fot segelbåt med vikt 5,5 ton. Fenköl och balansroder. Propeller tvåbladig Varifold 17" x 14".

 

Jag kör normalt med rätt måttligt varv på motorn. Någon gång varannan timme varvar jag fullt. Då reser sig fören, aktern gräver ner sig och det drar rejäla svallvågor efter båten. Farten ökar någon knop vid maxvarv.

 

Körning rakt fram är ju det optimala för alla propellrar så det behöver inte kommenteras. Vid backning så vill aktern dra åt styrbord när backen läggs i. Jag har lärt mig att gasa på rejält vid start av backning så båten börjar ge fart, sedan går det rakt bakåt. Jag backar t.ex. alltid in mellan Y-bommarna. I början när jag fegade så fick jag ibland köra fram o göra om när det gick för snett men när jag lärt tekniken så har det inte behövts längre.

 

En kommentar om antalet hk i motorn. En större motor väger mer och kommer att tynga ner aktern... Sen ska modellen av drev vara anpassad till antalet hk. För Yanmar så vill jag minnas att de går upp en storlek på drev från 30 - 40 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Skriver in lite svar/synpunkter i din text.

 

49 minuter sedan skrev liinden:

1. Det är nog mer vridet som är dåligt. Det är direkt farligt att backa i en trång hamn under stark sidovind för när båten ska gå från back till fram går det så många sekunder innan den bygger upp manöverfart att man inte är på samma plats längre.
Vår nya Beta 25 svarar absolut snabbare på gasen, men din båt är ju tyngre så lite mer än 23 gamla hk är nog bra. Gissningsvis 35-40 hk, men bara en gissning

2. Det går med lite modifikationer få in rätt stora motorer så det är inte problemet här, även om noll modifikationer är lättare.

3. Det är en bra fråga jag ej kan bedöma.
Kolla med leverantören innan du bestämmer dig.

4. Jag tror inte det, men jag kan leva med mellanskillnaden till ett nytt drev. Det är inte en jättepeng i totalkalkylen av motorbyte.
Vi köpte nytt drev, kändes bra när motorn var bytt och vi fick rätt bra rabatt när vi köpte både motor och drev.

5. Jag vill helst ha en Yanmar, men det verkar så krångligt med att få en adapter så att jag bara kan lyfta in den. Kunde inte ens få ett fast pris på vad det kostar att svetsa adapterfästen.
Skaffa fram ritningar så ser du ganska lätt vad som behöver justeras. (MD11-ritning bifogas) Det enda jag behövde göra var att höja det främre motorfästet cirka 7 cm. Det blev tillfälliga träklossar som fortfarande är kvar (se bild). Tanken var att byta ut dessa mot rostfria fyrkantsbalkar när allt var klart och så blir det kanske...
Det är lättare att jobba med trä från början.

6. Helt klart en möjlig nackdel med VP, men kommer jag råka ut för det under de kommande åren jag äger båten eller kommer nästa ägare slita sitt hår?
Det har varit problem med styrboxen på den motorserien, finns ett ämne om detta från i år här på MG.
Kolla upp detta

7. Det är väldigt smidigt motorrum i SY34-båtar så det mesta går nog bra!

8. Möjligt!

9. VP tar ju extra för allt utom varvräknare så det är ett litet minus. 1400kr per extra instrument man önskar. Jag vill ha minst tempinstrument som tillval.
Vi kunde välja en nyckelfri panel vilket var bra eftersom nyckeln annars hade hamnat i sparkhöjd i sittbrunnen.

10. Den kan få vara Yanmar-grå också! Jag valde bort Lombardini bara för sin externa kamrem, känns mer riskabelt.
Håller med, jag står hellre ut med lite mera ljud än en kamrem.

11. OH ja! Ska göra allt utom lyftet i själv! Men jag vill inte krångla med att det inte passar, därför verkade VP intressant. 2500kr så får jag en adaper som passar direkt från md11 => ny maskin.
Två tärklossar är billigare... se ovan.

12. Jag kan få hjälp av den lokala marinan på varvsplan. Köper jag av dem så vill jag att den services ska ingå i motorpriset.
Det är absolut ett bra sätt att pruta. Det kostar inte dem särskilt mycket, men det är väldigt mycket hjälp för dig.
Vi fick även 15 % rabatt på all material vi köpte i samband med installationen.

13. Jag tror Yanmar är bäst. VP är nog hyfsat, men Yanmar tror jag är bäst. Man kan hoppas att allt jag behöver är olje/filterbyten under min tur med en helt ny maskin!
Jag skriver inget svar på fråga 13 hur det gått för oss, men så kan och bör det bli.
Mest vidskeplig på skoj!

 

Ritning.thumb.jpg.900f54d1d77987c49261f55ced858aba.jpg

 

1916642719_Motornidetnrmastefrdiginstallerad.thumb.jpg.19c077bf9a568d1800bc0faa6088d7ce.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Lintott:

Vid backning så vill aktern dra åt styrbord när backen läggs i

Olika propellrar har olika benägenhet för att dra åt sidan.

Någonstans har jag en test på olika propellrar.

 

Hittade inte den just nu, men hittade en planering för vårt motorbyte som jag fick från någon här på MG och kompletterade.

 

Plan motorbyte (ML) (Rev. 1).xls Plan motorbyte.xls

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Mackey:

Olika propellrar har olika benägenhet för att dra åt sidan.

Någonstans har jag en test på olika propellrar.

 

Hittade inte den just nu, men hittade en planering för vårt motorbyte som jag fick från någon här på MG och kompletterade.

 

Plan motorbyte (ML) (Rev. 1).xls 28 kB · 1 download Plan motorbyte.xls 25 kB · 1 download

Jag tror det var den här testen jag studerade  rätt ingående när jag senast letade propeller. De testade rätt grundligt vilken kraft olika fabrikat o typer av propellrar gav

https://www.yachtingmonthly.com/gear/folding-and-feathering-propeller-test-29807

 

Angående valet mellan två eller tre blad så angav en propellerleverantör att det räckte med två blad om motorn var på under 40 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

Angående valet mellan två eller tre blad så angav en propellerleverantör att det räckte med två blad om motorn var på under 40 hk.

Det var den testen jag menade.

 

Vi valde en trebladig Flexofold för att jag inbillar mig att tre blad ger snällare strömning bakom propellern så att skakningarna i rorkulten blir lite mindre. Det var absolut skillnad mot den gamla tvåbladiga, men det kan ju vara annat som påverkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen känns resonemanget om motorstyrka lite bakvänt tycker jag. Volvo penta motorer har bästa vridmoment vid 70%. Så frågan borde vara, hur stor motor behöver båten för att motorn under normal drift ska jobba på 70%. Troligtvis har andra tillverkare liknande kurvor på vridmoment som man kan titta på.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Peka67:

Egentligen känns resonemanget om motorstyrka lite bakvänt tycker jag. Volvo penta motorer har bästa vridmoment vid 70%. Så frågan borde vara, hur stor motor behöver båten för att motorn under normal drift ska jobba på 70%. Troligtvis har andra tillverkare liknande kurvor på vridmoment som man kan titta på.

Har du någon tanke vad båten behöver med information jag gav ovan? 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Peka67:

Egentligen känns resonemanget om motorstyrka lite bakvänt tycker jag. Volvo penta motorer har bästa vridmoment vid 70%. Så frågan borde vara, hur stor motor behöver båten för att motorn under normal drift ska jobba på 70%. Troligtvis har andra tillverkare liknande kurvor på vridmoment som man kan titta på.

70% av????  Max rekommenderat varvtal eller...

 

Min motor toppar vridmomentet vid 55-60% av rekommenderat maxvarv om jag fattar diagrammet korrekt (men kurvan är väldigt flack vid det varvtalet) så jag har kanske gissat rätt på ditt, för mig, kryptiska råd. Jag tittar aldrig på vilket varvtal jag kör på så om jag ligger på maxvrid vid normal körning har jag ingen aning om. Motorn låter så där lagom ansträngd och det känns bra.

 

Men det är ju fortfarande väldigt svårt att veta hur mycket motstånd skrovet ger och därmed hur mycket kraft man behöver kunna krama ur motorn. Erfarenheter och jämförelser från liknande båtstorlek och skrovtyp är nog en god början för vad man ska leta efter för storlek på maskinen. Ett företag som gjort många installationer och på lite olika båtmodeller borde ha skaffat sig rätt bra erfarenhetsvärden så man ska nog lyssna lite på deras kunskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev liinden:

Har du någon tanke vad båten behöver med information jag gav ovan? 🙂 

Om vi leker med tanken att jag ägde båten så hade jag gjort följande. Jag hade kontaktat Beta Marine och bollat med dem. Min utgångspunkt hade varit att köpa deras hybridvariant på Beta 25. Då får du det bästa i alla lägen. Dels får du en elmotor på 10kw vilket motsvarar 30hk. Den är urstark på låg och mellan varvtal där du har full frihet att välja hur mycket kraft du behöver vid hamnmanövrar. Du får också en motor som man kan använda i akuta lägen, samt kan ge en extra knuff genom en trång passage utan att dieseln behöver startas. Den kan också generera el om propellern friroterar. Dieseln 25hk räcker gott för normal användning. Nu har sweden yachts 34 fina linjer men är ganska bred så möjligen att Beta 30 (hybrid) är ett alternativ, speciellt då den har en större generator.

 

Folk målar upp diverse konstiga scenarion som jag inte alltid håller med om, här är två exempel. (1) Det är 4-5kt motström. Är du betjänt av en starkare motor här? Nej båten kan max göra drygt 7kt oavsett motorstyrka. (2) Det är full storm med 3m höga vågor. Först kan man ifrågasätta hur klokt det är att gå mot vind och vågor under sådana förhållanden. Troligtvis (under lite mindre vind och vågor) går man inte rakt emot om man vill ha en hel båt och rigg när man kommer fram. Sweden Yachts 34 är en kapabel segelbåt som man antingen seglar eller motorseglar under sådana förhållanden och då räcker det med en lämplig motor. Sedan bör det tilläggas att det är inte helt ovanligt att motorn dör i upprörd sjö då sediment rörs upp i tanken. Då känns det extra skönt att veta att elmotorn finns där för kortare användning om det behövs.

 

Om du inte är intresserad av hybrid så hade jag valt Beta 30, då bredden på din båt kanske berättigar några extra hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peka67:

Om vi leker med tanken att jag ägde båten så hade jag gjort följande. Jag hade kontaktat Beta Marine och bollat med dem. Min utgångspunkt hade varit att köpa deras hybridvariant på Beta 25. Då får du det bästa i alla lägen. Dels får du en elmotor på 10kw vilket motsvarar 30hk. Den är urstark på låg och mellan varvtal där du har full frihet att välja hur mycket kraft du behöver vid hamnmanövrar. Du får också en motor som man kan använda i akuta lägen, samt kan ge en extra knuff genom en trång passage utan att dieseln behöver startas. Den kan också generera el om propellern friroterar. Dieseln 25hk räcker gott för normal användning. Nu har sweden yachts 34 fina linjer men är ganska bred så möjligen att Beta 30 (hybrid) är ett alternativ, speciellt då den har en större generator.

 

Folk målar upp diverse konstiga scenarion som jag inte alltid håller med om, här är två exempel. (1) Det är 4-5kt motström. Är du betjänt av en starkare motor här? Nej båten kan max göra drygt 7kt oavsett motorstyrka. (2) Det är full storm med 3m höga vågor. Först kan man ifrågasätta hur klokt det är att gå mot vind och vågor under sådana förhållanden. Troligtvis (under lite mindre vind och vågor) går man inte rakt emot om man vill ha en hel båt och rigg när man kommer fram. Sweden Yachts 34 är en kapabel segelbåt som man antingen seglar eller motorseglar under sådana förhållanden och då räcker det med en lämplig motor. Sedan bör det tilläggas att det är inte helt ovanligt att motorn dör i upprörd sjö då sediment rörs upp i tanken. Då känns det extra skönt att veta att elmotorn finns där för kortare användning om det behövs.

 

Om du inte är intresserad av hybrid så hade jag valt Beta 30, då bredden på din båt kanske berättigar några extra hk.

Jag har saildrive. Har kontaktat Beta, men de erbjuder ej hybrid på saildrive. Endast på rak axel. Annars en bra idé med hybrid.

 

Gällande motström går det ju åt fler hk innan man når skrovfart. Det handlar inte om att gå snabbare, utan att att kunna gå i några knop i en kanal med 5 knops motström. Att ligga i 1 knop på full gas är hopplöst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Peka67:

Folk målar upp diverse konstiga scenarion som jag inte alltid håller med om, här är två exempel. (1) Det är 4-5kt motström. Är du betjänt av en starkare motor här? Nej båten kan max göra drygt 7kt oavsett motorstyrka. (2) Det är full storm med 3m höga vågor. Först kan man ifrågasätta hur klokt det är att gå mot vind och vågor under sådana förhållanden.

Kloka påpekanden.

 

När vi bytte motor höll vi på att falla i "starkare motor fällan" och många ifrågasatte varför vi inte valde en större motor när den faktiskt får plats.

 

De gånger vi har nytta av att kunna öka varvalet från normala 2000 - 2500 rpm (ca. 5,5 - 6,5 knop beroende på förkållanden) är:

  1. När vi någon enstaka gång är påväg till båtbottentvätten med ett raftigr beväxt skrov.
  2. När vi någon enstaka gång går rakt mot hård vind inomskärs.
  3. När vi en enda gång ville fram snabbare, max 3 400 rpm ger 7,3 knop. Båten går då som en övermotoriserad äldre träeka med nosen i vädret och badplattformen under vattnet.

Ibland är kringutrustningen bättre på en större motor, större generator, inbyggd oljebyrarpump, etc, men denna utrustning kan man ofta få som tillval även på en mindre motor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Lintott:

70% av????  Max rekommenderat varvtal eller...

Mycket bra fråga, så som jag uppfattat Volvo Penta så presenterar de sina kurvor med max varvtal (full gas) så 70% av 3200rpm för D1-30. Andra tillverkare har vad jag vill kalla max varvtal kontinuerligt drift, det är troligen samma som max rekommenderat varvtal. Värdet bör ligga ett eller ett par hundra varv lägre än maxvarv (full gas). Varför Volvo inte presenterar båda dessa siffror vet jag inte, men gissningsvis så har de strypt varvtalet något så att deras max varvtal är samma som max rekommenderat varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev liinden:

Jag har saildrive. Har kontaktat Beta, men de erbjuder ej hybrid på saildrive. Endast på rak axel. Annars en bra idé med hybrid.

 

Gällande motström går det ju åt fler hk innan man når skrovfart. Det handlar inte om att gå snabbare, utan att att kunna gå i några knop i en kanal med 5 knops motström. Att ligga i 1 knop på full gas är hopplöst.

Trist att det inte fungerar med saildrive. Angående motström får du förklara varför det går åt fler hästkrafter. För mig är det väldigt enkelt så länge motorn kan få upp båten till deplacmentfart så går det inte snabbare framåt med en starkare motor. Med 5kt motström kommer du max drygt 2kt framåt oavsett hur stark motor du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en liten parameter att ta hänsyn till är den dag man säljer sin älskade båt, vad kan vara ett plus för köparen avseende motorval?

 

Skall du längesegla är det ett stort plus med en avancerad laddningsregulator typ Balmar för standard regulatorerna laddar inte optimalt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Peka67:

Trist att det inte fungerar med saildrive. Angående motström får du förklara varför det går åt fler hästkrafter. För mig är det väldigt enkelt så länge motorn kan få upp båten till deplacmentfart så går det inte snabbare framåt med en starkare motor. Med 5kt motström kommer du max drygt 2kt framåt oavsett hur stark motor du har.

En sanning med lite modifikation.

En knop över beräknad deplacementfart kan man nog pressa fram.

 

Vår Comfort32 har en beräknad deplacementfart på 6,2 knop.

Vi kommer som sagt ganska lätt upp i runt 6 knop vid 2000 - 2500 rpm (15 - 19 hk).

Vid maxvarv 3400 rpm (24 hk) kommer vi upp i 7,3 knop. 

 

Motsvarande för en Sweden Yacht 34 borde bli ungefär

Deplacementfart = 6,6 knop (ca 20 hk)

Maxfart 7,7 knop (hur många hk som helst)

 

Jag har svårt att tro att mer än 30 hk på TS båt ger något mervärde, eller kanske 40 hk.

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev skippeer:

Ytterligare en liten parameter att ta hänsyn till är den dag man säljer sin älskade båt, vad kan vara ett plus för köparen avseende motorval?

 

Skall du längesegla är det ett stort plus med en avancerad laddningsregulator typ Balmar för standard regulatorerna laddar inte optimalt. 

Ingen motortillverkare har Balmar som standard vad jag vet! Det får man köpa till själv om man gillar Balmar och deras fina externa regulatorer. Jag har Sterling Pro Alt C med Lithium på förbrukarbank och AGM på start idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...