Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
lattmatrosen

Presenning

Rekommendera Poster

Köpte en press förra året,upptäckte i våras dessa hål, ser inte hur dessa kunnat uppkomma genom slitage, de är helt rektangulära och saknar rivmärken, försökte reklamera till företaget men de vägrade då de inte godkänner reklamationer efter 6mån. Har någon erfarenhet av pressar som kan säga om detta är fabrikationsfel eller slitage?

 

20200621_151802.jpg

20200621_151830.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis denna pressenning har jag. Den brukar hålla 3-4 säsonger max, sen är det dags för ny. Slits mest vid takribbanns ändar trots att jag försöker klä in dessa.

 

Är du säker på att inget har legat emot på dessa punkter, typ mantågsstöttor? Om inte, så är det fabrikationsfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser ut som om det kommit något frätande punktvis på pressen. Blir dock svårt att påvisa att det inte kommit på något olämpligt.
Hade själv en sån ett tag. Den var bra på så vis att den var lätt att täcka med även om den är lite stel. Det blev bara en halv vinter och sen var den trasig. Har sedan dess, nu 10 år, haft en tung press istället. Tror den är på 650 g. Betydligt tyngre att hantera men man slipper byta press mitt i vintern för att snön tryckt sönder den tunna och billiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagar liknande press med packtejp, börjar bli mycket tejp nu, men det funkar hjälpligt. 

Den riktiga lösningen är tung press

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev ChristerN:

- - -

Har sedan dess, nu 10 år, haft en tung press istället. Tror den är på 650 g. Betydligt tyngre att hantera men man slipper byta press mitt i vintern för att snön tryckt sönder den tunna och billiga.

Du kommer att ha glädje av din presenning i många år till. Jag har en liknande som passerat 40 års användning. Lite småhål numera men inget som skapar problem så det finns anledning att kassera den.

 

Problemet med tyngden löser jag sedan många år genom att lyfta ombord presenningen före upptagning av båten så jag slipper balansera på stegen med den. Genom att vika ihop den på våren  så det på hösten går att vika ut den längs takåsen, innan sidorna dras ner, så minskar problemet med den höga vikten. Sedan är vikten bara ett plus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Lintott:

Problemet med tyngden löser jag sedan många år genom att lyfta ombord presenningen före upptagning av båten så jag slipper balansera på stegen med den.

Jo, så skulle jag också göra om jag hade haft en segelbåt utan hög överbyggnad.
Nu lägger jag ut dem (2 st) på marken utmed båtsidan när båten är uppe på land och matar upp lite i taget som jag för över nocken på ställningen så pressen tynger ner på andra sidan. Funkar bra om jag får hjälp av någon av mina starka söner. I år har de ingen möjlighet så jag får be varvet lägga upp dem på nocken av ställningen  (5 meter upp) med sin hjullastare. 
Och visst är det skönt med en press som man kan lita på! Har som du lite småhål men inget som ger drivor av snö på båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen helt OT men är det inte dags att någon uppfinner en presenningsrullgardin som enkelt fästs vid nocken och rullas ner längs respektive sida av båten? Rullgardinerna skulle kunna sitta monterade i ett nockbeslag av typ nockplåt som medförde att det inte drev ner regn och snö genom glipan mellan rullgardinerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Förmodligen helt OT men är det inte dags att någon uppfinner en presenningsrullgardin som enkelt fästs vid nocken och rullas ner längs respektive sida av båten? Rullgardinerna skulle kunna sitta monterade i ett nockbeslag av typ nockplåt som medförde att det inte drev ner regn och snö genom glipan mellan rullgardinerna.

Ja, det kan ju vara en idé men skiten ska ju upp på nocken oavsett och en bra press - förlåt, rullgardin - är tung 🙂.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev ChristerN:

Ja, det kan ju vara en idé men skiten ska ju upp på nocken oavsett och en bra press - förlåt, rullgardin - är tung 🙂.

Don't bring problems, bring solutions... 😉

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev lattmatrosen:

Köpte en press förra året,upptäckte i våras dessa hål, ser inte hur dessa kunnat uppkomma genom slitage, de är helt rektangulära och saknar rivmärken, försökte reklamera till företaget men de vägrade då de inte godkänner reklamationer efter 6mån. Har någon erfarenhet av pressar som kan säga om detta är fabrikationsfel eller slitage?

 

20200621_151802.jpg

 

Jag tycker att det är fel på en presenning som inte håller i en säsong, men samtidigt förstår jag företaget. Det är rost i eller nära skadan vilket tyder på att pressen legat emot något just där skadan finns.

 

Livslängden är begränsad på denna typ av presenning, så i praktiken har det liten betydelse att du fått ett par hål. Nästa vår har du tiotals hål och om 3 - 5 år är det ett såll mer än en presenning.

 

Vi tycker trots allt att genomskinligheten är värd priset att "ständigt" köpa en ny presenning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också det ser ut som någon form av åverkan kring hållet vilket nog gör det svårt att få det ersatt genom den treåriga reklamationsrätten. Lite märkligt kan jag dock tycka att du fått rektangulära hål, det skulle väl möjligen kunna tala för eventuellt fel på presenningen. Men jag ser bara ett hål, är det många av samma utseende?

 

Sätt en liten bit tejp, Gorillatejp eller liknande kraftig variant, från in- och utsida så får du tätt. Åtgärda eventuell nötpunkt på båten med exempelvis en bit liggunderlag emellan som skavskydd.

 

Jag använder liknande presenning sedan 2014 och är faktiskt rätt nöjd. Man behöver fixa skavskydd på utsatta punkter (det behöver man mer eller mindre även med en tung press) och binda ner den så den inte kan fladdra. Det senare är enklare om man inte tagit till storleken så man får massa överskottspress som hänger ner som vindskydd/segel.

 

Fördelen är lätt vikt och bra ljus under.

 

Nu går väl min sönder i vinter bara för att jag talar mig varm för den... 🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-11 vid 19:27 skrev lattmatrosen:

Köpte en press förra året,upptäckte i våras dessa hål, ser inte hur dessa kunnat uppkomma genom slitage, de är helt rektangulära och saknar rivmärken, försökte reklamera till företaget men de vägrade då de inte godkänner reklamationer efter 6mån. Har någon erfarenhet av pressar som kan säga om detta är fabrikationsfel eller slitage?

 

20200621_151802.jpg

20200621_151830.jpg

Lite mysko att det är exakt 24 rutor mellan hålen. Du är säker på att dom inte fanns tidigare?

Känns konstigt att man skulle ha något på båten som har ett så exakt mått, beroende på vart pressen legat emot för visso. Men jag utesluter verkligen inte att hålen kommit till i produktion, paketering eller annan del av kedjan till täckning. 

Själv jobbat många år inom papperproduktion och maskiner har en förmåga att muppa till det i bland. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pirayan:

Lite mysko att det är exakt 24 rutor mellan hålen.

Snygg iakttagelse!

 

Hur ser det ut ytterligare 24 rutor bort?

Även om det inte är hål (ännu) så kanske det går att se något fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Mackey:

Snygg iakttagelse!

 

Hur ser det ut ytterligare 24 rutor bort?

Även om det inte är hål (ännu) så kanske det går att se något fel.

Hahaha, tackar tackar, tackar tackar

 

Nja, det gör jag ju inte men endå lixom 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pirayan:

Hahaha, tackar tackar, tackar tackar

 

Nja, det gör jag ju inte men endå lixom 😃

TS kanske kan hitta ett mönster och kan då gå vidare med sin reklamation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...