Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Frasse55

Blästring av aluminium

Rekommendera Poster

Någon som är expert på ytbehandling av aluminium?   Jag har några svarvade detaljer till riggen som jag vill få proffsigt sidenmatt ytbehandlade med anodisering. Jag vill ha bort svarvmärkerna innan. Jag antar att det är blästring som gäller innan. Men vad är bästa metoden.  Finns det något företag i Skåne som man bara kan lämna in prylarna så fixar dom allt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för märken efter svarven? En svarvad yta brukar bli väldigt slät och klar för vidare ytbehandling,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-11 vid 19:09 skrev Frasse55:

Någon som är expert på ytbehandling av aluminium?   Jag har några svarvade detaljer till riggen som jag vill få proffsigt sidenmatt ytbehandlade med anodisering. Jag vill ha bort svarvmärkerna innan. Jag antar att det är blästring som gäller innan. Men vad är bästa metoden.  Finns det något företag i Skåne som man bara kan lämna in prylarna så fixar dom allt. 

En svarvad del med spårig yta sätter du väl upp i svarven å finnishar upp med lite slipduk i några sekunder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Caribic410:

En svarvad del med spårig yta sätter du väl upp i svarven å finnishar upp med lite slipduk i några sekunder. 

Slipmärken eller borstad yta är inte samma sak som sidenmatt yta, jag vill att det skall smälta ihop med ytan som masten och bommen har. Glasblästring skall tydligen vara bra men jag tror inte att det är hälsosamt att hålla på med hemma i garaget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Frasse55:

Slipmärken eller borstad yta är inte samma sak som sidenmatt yta, jag vill att det skall smälta ihop med ytan som masten och bommen har. Glasblästring skall tydligen vara bra men jag tror inte att det är hälsosamt att hålla på med hemma i garaget. 

Ahaa. Trodde du snacka om att blästra bort svarvspår

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att få till den matta snygga ytan går fort med bläster, använder du typ bakpulver kan du göra det själv.

Men, det kommer att oxidera snabbt på en mast om du inte lämnar det till anodisering.

Man kan göra det själv också, det har jag gjort med bra resultat, men då måste man gilla att slabba med kemikalier hemma, vilket alla kanske inte gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad är det för märken du vill ha bort innan ytbehandlingen? Är svarvningen dåligt utförd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...