Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Axe

Stålskrov - målning

Rekommendera Poster

Hej, jag äger en stor nitad stålbåt (20x4m) från tidigt 1900-tal och ska upp på slip för första gången om några veckor.

 

Men jag får så många olika bud på hur jag bäst behandlar och målar skrovet att jag inte blir riktigt klok. Så ni som har erfarenhet av att måla stålskrov kanske kan hjälpa mig att sortera alla påståenden i ”falskt” eller ”sant”. (Blästring är förbjudet där jag tar upp båten så det går tyvärr bort)

 

1 Få bort den gamla färgen: Vissa säger det räcker med högtryckstvätt 300bar nära så att allt löst släpper och att jag inte behöver slipa med stålborstrondell eller maskin. Andra säger absolut INTE högtryckstvätt nära (då vatten tränger in) och istället mjuk tvätt bara för att få bort växtlighet och sedan maskiner för att slipa bort överallt där rost trängt fram eller färg lossnat.

 

2 Få fast färgen: Vissa säger att jag ska slipa metallrent där färg lossnat/rost trängt igenom, och bygga upp med rostskydd, primer, täckfärg och bottenfärg. Andra menar att det räcker med att knacka synlig rost och flagor, och måla/rolla på direkt med primer och täckfärg.

 

Båten är blästrad för 15 år sen, finns enligt besiktningsprotokoll en del porer och rostgenomslag. Vet dock inte vilken färg eller färgprogram som använts tidigare

 

(Sen om någon har erfarenhet av att byta ut gamla trasiga nitar som tappat huvet så får ni gärna dela med er av den processen. Är det svårt/dyrt/tidskrävande/görbart?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att svara på vilken metod som är bäst på din båt, allt beror på skicket. Men att tvätta ”mjukt” är förkastligt, ju högre tryck desto bättre. Visst lossnar lösa flagor med 300 bar, men varven kör sällan under 500. När det gäller färgen så är det likadant där, allt beror på skick och vilken typ av färg som båten är målad med, och vilken färg du avser att måla med. Det finns färg som accepterar ytrost, men bäst blir det om ytan är blästrad. Om det var 15 år sedan båten blev blästrad tycker jag att du ska utnyttja kommande torrsättning till besiktning och punktinsatser, för att därefter planera för helblästring av skrovet. Ang. nitningen så får du nog uppsöka ett ålderdomshem och fråga om de har några nagelapor där😀 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minutes ago, Lasse-L said:

Gothenius varv i Göteborg är expert på fartyg.

Vi anförtror dom våran museiebåt Herkules.

De sandblästrar och målar.

http://www.gotenius.se/

https://msherkules.se/

Herkules2.jpg

Tack för tips! Befinner mig dock i Stockholm och kommer ta upp båten på ett ”gör-det-själv”-varv. Därför behöver jag veta hur man gör det själv, men får som sagt motstridiga råd om hur arbetet ska utföras på bästa sätt. 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, Gripen72 said:

Det är svårt att svara på vilken metod som är bäst på din båt, allt beror på skicket. Men att tvätta ”mjukt” är förkastligt, ju högre tryck desto bättre. Visst lossnar lösa flagor med 300 bar, men varven kör sällan under 500. När det gäller färgen så är det likadant där, allt beror på skick och vilken typ av färg som båten är målad med, och vilken färg du avser att måla med. Det finns färg som accepterar ytrost, men bäst blir det om ytan är blästrad. Om det var 15 år sedan båten blev blästrad tycker jag att du ska utnyttja kommande torrsättning till besiktning och punktinsatser, för att därefter planera för helblästring av skrovet. Ang. nitningen så får du nog uppsöka ett ålderdomshem och fråga om de har några nagelapor där😀 

Okej, så ingen risk att vatten tränger in i stålets porer osv? Då lutar det åt högtryckstvätt på 500bar och punktinsatser. 

Vad tror du om att slipa med maskin på rostiga områden, eller röstar du för manuell stålborste och knackning?

Så får jag ta en färg som klarar lite ytrost..

 

Nitarna har ju suttit i hundra år så de lär väl sitta några år till om jag inte kommer på något sätt att laga/byta innan det här årets torrsättning. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, vattnet kommer att tränga in i porerna, men det har det salta havsvattnet också gjort, det är en av anledningarna att ett högre tryck är bättre, oddsen att få bort saltet ökar markant. Det slipning duger till är begränsade ytor, och då med en vinkelslip med lamellskiva (40 eller 60 korn), sedan kan man köra med en roterande stålborste där det finns pittings (porer) Det är det närmaste sandblästring du kan komma. Utrusta dig med en bra slagghacka om det är riktiga knäckemackor som måste bort först. Om GDS-varvet accepterar vattenblästring så är ju det också en möjlighet, men det blir inte lika rent där det är pittings som med en sandbläster , och plåten får inte vara för tunn, då går det hål😨

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...