Jump to content
Monday 30 November 2020
joxxe

Motorval V8, 383 vs 350

Recommended Posts

Ska göra ett motorbyte i vinter. Båten är en Sea ray 220 ov med alpha one gen 1 drev.
De två motorerna jag just nu fastnat mellan är en 383 Mag stroker Mpi samt en 350 mpi. Strokern finns även i sötvattensversion, men går bort pga det höga priset och att behovet inte riktigt finns. 
350 motsvarar motorn jag hade, vilket gav mig nästan 40 knop. Räcker ju egentligen men jag får nog lite bättre bränsleekonomi på 383 vid marschfart. Bägge motorerna är ju på gränsen för stora för alpha drevet egentligen. Prismässigt skiljer det 15 tusen men 350 måste ju kompletteras med sjövattenpump.

Vad säger experterna?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev joxxe:

Ska göra ett motorbyte i vinter. Båten är en Sea ray 220 ov med alpha one gen 1 drev.
De två motorerna jag just nu fastnat mellan är en 383 Mag stroker Mpi samt en 350 mpi. Strokern finns även i sötvattensversion, men går bort pga det höga priset och att behovet inte riktigt finns. 
350 motsvarar motorn jag hade, vilket gav mig nästan 40 knop. Räcker ju egentligen men jag får nog lite bättre bränsleekonomi på 383 vid marschfart. Bägge motorerna är ju på gränsen för stora för alpha drevet egentligen. Prismässigt skiljer det 15 tusen men 350 måste ju kompletteras med sjövattenpump.

Vad säger experterna?

Varför går sötvattenkylning bort?

Totalt fel enligt mig, bättre bränsleförbrukning då man höjer motortemp, motorn skyddas av glykol, helsatsen sparar limporna, enklare vinterkonservering och värdet på båten höjs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helt bort är väl kanske fel ordval. Men det är ca 40 000kr extra för ett helt slutet system, känns inte riktigt prisvärt för en båt i min klass. Men jag kan ha fel? Ligger i Östersjön där det är väldigt låg salthalt dessutom. Var inne på sötvattenkylning först men killarna på varvet tyckte egentligen inte det fanns ett behov för det. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuter sedan skrev joxxe:

Helt bort är väl kanske fel ordval. Men det är ca 40 000kr extra för ett helt slutet system, känns inte riktigt prisvärt för en båt i min klass. Men jag kan ha fel? Ligger i Östersjön där det är väldigt låg salthalt dessutom. Var inne på sötvattenkylning först men killarna på varvet tyckte egentligen inte det fanns ett behov för det. 

Skall du ha kvar båten för evigt? Finns ett starkt mervärde att ha sötvattenkylning vid försäljning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle säga att ett helt sötvattensystem inklusive knäna är att föredra alla dagar i veckan även om det kostar 40000 mer. Du får igen pengarna om du har kvar båten några år plus högre pris vid försäljning.

 

Säg så här: om du säljer båten om 4 år med sötvattenkylning så betraktas motorn som i princip ny och du får ett pris därefter. Det samma gäller inte för en 4 år gammal saltvattenskyld motor.

Edited by animap

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om vi ändå pratar sötvattensystem, ytterliggare ett alternativ är ju att eftermontera ett halvslutet system på någon av de motorerna jag är intresserad av. Kanske dumsnål lösning? Blocket får ju sötvatten då, men inte limporna. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

har du gjort ditt val ännu ?

 

Kan tillägga att jag är väl insatt i dessa två maskiner och du kan montera ett halvsystem på båda för ca 20’.

 

På den motorn som har helsystem är det bara limporna som är kylda utöver motorblocket. Knäna är fort.f sjövattenkylda. Dessa kommer du alltså få byta ändå efter ett tag.

 

350 MPI finns väl i alpha version och då slipper du montera vattenpump eftersom du har impellern i drevet ?

 

383 kan nog bli för mkt för ditt alphadrev, iallafall om du tänker nyttja den extra kraften.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Hej

 

har du gjort ditt val ännu ?

 

Kan tillägga att jag är väl insatt i dessa två maskiner och du kan montera ett halvsystem på båda för ca 20’.

 

På den motorn som har helsystem är det bara limporna som är kylda utöver motorblocket. Knäna är fort.f sjövattenkylda. Dessa kommer du alltså få byta ändå efter ett tag.

 

350 MPI finns väl i alpha version och då slipper du montera vattenpump eftersom du har impellern i drevet ?

 

383 kan nog bli för mkt för ditt alphadrev, iallafall om du tänker nyttja den extra kraften.

Motorn ska inte in i båten förs till våren så jag har inte valt helt än. Men nu lutar det åt 383 strokern sjövattenkyld. För att därefter montera ett halvsystem. 

Funderar starkt på att byta till ett bravo drev, om jag hittar något bättre begagnat. Annars tänkte jag pröva med mitt alpha drev så länge det håller. Läst om folk som kört med dem i 20 år på "för stor" motor. Vad jag förstått gäller det att välja rätt propeller och ta det lugnt med start och i vågor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev joxxe:

Motorn ska inte in i båten förs till våren så jag har inte valt helt än. Men nu lutar det åt 383 strokern sjövattenkyld. För att därefter montera ett halvsystem. 

Funderar starkt på att byta till ett bravo drev, om jag hittar något bättre begagnat. Annars tänkte jag pröva med mitt alpha drev så länge det håller. Läst om folk som kört med dem i 20 år på "för stor" motor. Vad jag förstått gäller det att välja rätt propeller och ta det lugnt med start och i vågor.

Japp, har också läst att det kan funka bra med alpha drev, det beror nog på båtens vikt, drevets skicka och inte minst hur man kör.

 

jsg valde själv att sälja mitt drev tillsammans med min gamla motor då jag ville ha en 0 punkt på hela drivlinan.

 

blev ett bravo 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Japp, har också läst att det kan funka bra med alpha drev, det beror nog på båtens vikt, drevets skicka och inte minst hur man kör.

 

jsg valde själv att sälja mitt drev tillsammans med min gamla motor då jag ville ha en 0 punkt på hela drivlinan.

 

blev ett bravo 3

Låter klokt. Vilket bravo drev är att föredra om man ska meka själv? Behöver ingen duopropp heller.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev joxxe:

Låter klokt. Vilket bravo drev är att föredra om man ska meka själv? Behöver ingen duopropp heller.


du kan nog hitta svaret på US forum.
 

En killgissning är att singel propp är enklare (om man nu plockar isär drevet).

 

För det vanliga (bälgar, stödlager, oljebyte, anoder etc.) tror jag inte att det är nån större skillnad. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy