Jump to content
Friday 04 December 2020
Kristofer81

Vinterförvaring, förgasare, impeller. Vilken ordning?

Recommended Posts

Hej,

 

Då var det dags börja göra nästa del i båtlivet. 

Helt ny båt ägare men har en del förkunskaper från mekandet av bil och ser ju framemot sätta igång med mekandet på min gamla Johnsson 50 HP 2 takt -83. 

 

Men i vilken ordning ska det göras och när?

Jag har tänkt att göra följande:

Byta impeller

Byta växelhus olja

Göra bränsle filtret 

Göra rent förgasare 

Byta tändstift

Vinter konservera motorn (hittat mängder med olika bra guider men inte som tar upp de olika stegen)

 

Med vänlig hälsning,

Kristofer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Impeller kan man med fördel byta på våren så slipper den nya ligga och torka under vintern. Många tar ur impellern och lägger den i en påse med glycerin under vintern.

Växelhusoljan på hösten efter konserveringen av motorn som brukar bestå av att spruta in konserveringsolja i förgasarens insug tills motorn ”chokar ihjäl sig”. Man kan också spruta in lite olja i cylindrarna med stiften borttagna. Finns fler sätt.

Förgasaren räcker om du dränerar ordentligt. En lättare rengöring kan man dock göra också. Görs efter förra steget.
Bränslefiltret brukar jag byta på våren liksom tändstiften. När man sprutar in olja i motorn så kan stiften klegga igen så låt motorn gå någon halvtimme på våren innan du byter stift.

Du har säkert några fettnipplar som ska smörjas. Görs på hösten. 
Plocka av proppen och smörj axeln med vattenfast fett. Hösten.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Bränslefiltret brukar jag byta på våren liksom tändstiften

Byta tändstift varje år? Hur motiverar du det?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Baxlaget:

Byta tändstift varje år? Hur motiverar du det?

Njae. Brukar inte byta stiften varje år men vet att många/vissa tillverkare menar att man ska göra så.  TS skriver ju iaf att han ska byta stiften och hans fråga, som jag förstår det, är i vilken ordning sakerna ska ske. Därav mitt svar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, det förklarar saken. En del tillverkare vill att man ska byta allt så fort motorn har startats. Det har gått lite hysteri i det i båtbranschen. Mercruiser vill gärna att man byter bälgar två gånger per år ... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man bara sprutar in olja i cylindrarna skyddas inte lagren i vevhuset. Därför är det bättre att spruta konserveringsspray i förgasarna.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy