Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kristofer81

Vinterförvaring, förgasare, impeller. Vilken ordning?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Då var det dags börja göra nästa del i båtlivet. 

Helt ny båt ägare men har en del förkunskaper från mekandet av bil och ser ju framemot sätta igång med mekandet på min gamla Johnsson 50 HP 2 takt -83. 

 

Men i vilken ordning ska det göras och när?

Jag har tänkt att göra följande:

Byta impeller

Byta växelhus olja

Göra bränsle filtret 

Göra rent förgasare 

Byta tändstift

Vinter konservera motorn (hittat mängder med olika bra guider men inte som tar upp de olika stegen)

 

Med vänlig hälsning,

Kristofer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impeller kan man med fördel byta på våren så slipper den nya ligga och torka under vintern. Många tar ur impellern och lägger den i en påse med glycerin under vintern.

Växelhusoljan på hösten efter konserveringen av motorn som brukar bestå av att spruta in konserveringsolja i förgasarens insug tills motorn ”chokar ihjäl sig”. Man kan också spruta in lite olja i cylindrarna med stiften borttagna. Finns fler sätt.

Förgasaren räcker om du dränerar ordentligt. En lättare rengöring kan man dock göra också. Görs efter förra steget.
Bränslefiltret brukar jag byta på våren liksom tändstiften. När man sprutar in olja i motorn så kan stiften klegga igen så låt motorn gå någon halvtimme på våren innan du byter stift.

Du har säkert några fettnipplar som ska smörjas. Görs på hösten. 
Plocka av proppen och smörj axeln med vattenfast fett. Hösten.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Bränslefiltret brukar jag byta på våren liksom tändstiften

Byta tändstift varje år? Hur motiverar du det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Baxlaget:

Byta tändstift varje år? Hur motiverar du det?

Njae. Brukar inte byta stiften varje år men vet att många/vissa tillverkare menar att man ska göra så.  TS skriver ju iaf att han ska byta stiften och hans fråga, som jag förstår det, är i vilken ordning sakerna ska ske. Därav mitt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det förklarar saken. En del tillverkare vill att man ska byta allt så fort motorn har startats. Det har gått lite hysteri i det i båtbranschen. Mercruiser vill gärna att man byter bälgar två gånger per år ... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man bara sprutar in olja i cylindrarna skyddas inte lagren i vevhuset. Därför är det bättre att spruta konserveringsspray i förgasarna.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...