Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kompromister

Mercruiser Reman 4.3 v4(225hk) eller beg 4.3 Mpi

Rekommendera Poster

Köpte en Bayliner Trophy 2352 från 1993 i somras.

Som mitt nick antyder så var det en kompromiss då jag använder båten till sportfiske men familjen (min fru) ville ha något att kunna ligga ute med. Vi är båda jättenöjda med båten då den faktiskt möter bådas krav förvånansvärt bra. 2 vuxna och två barn 2 & 4 år sover bra utan att trängas alltför mycket.  Motorn, en Mercruiser 4.3lx har nu lagt av, då den tagit in vatten via limpor/knän. Den går runt men att renovera den motorn är inte ett alternativ. Sitter nu i dilemmat om jag ska välja en begagnad 4.3 mpi från 2012 som säljs komplett med drev och sköld eller om jag ska köpa en fabriksrenoverad 4.3 4v (225hk). Priset är typ samma fast den Den renoverade ska enligt Mercruiser räknas som ny då den registreras hos Mercruiser vid köp. Har även fått ett muntligt svar från försäkringsbolaget att så är fallet. Den begagnade är ju under 10 år gammal och kan således också maskinskadeförsäkras, ialllafall i 7 år till. Medan reman-maskinen försäkras som ny (15år). En båtmeck har inpekterat drev och sköld som sitter på båten nu. Ett mindre läckage i sköld, dock inget som var vare sig akut eller allvarligt. Men rekommendationen var att byta sköld när den ändå ska monteras bort för motor bytet. Min budget täcker inte in ny sköld OCH ny motor. Är nytt alltid bättre, trots att det nya i det här faller är en gammal teknik (förgasarmotor). Att köpa begagnat behöver inte vara dåligt men möjligheten att kontrollera motorn internt är ju begränsad. Förbrukningsmässigt, är Mpi så mycket snålare? ( större delen av tiden är tomgång eller march på ca 3700 rpm). Min båtsäsong är eg islossning till isläggning då jag som sagt använder båten till sportfiske. Båten kommer ligga i och endast vara upptagen när det är som absolut kallast. Värt att nämna är att båda maskinerna har sjövattenkylning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Kompromister:

Köpte en Bayliner Trophy 2352 från 1993 i somras.

Som mitt nick antyder så var det en kompromiss då jag använder båten till sportfiske men familjen (min fru) ville ha något att kunna ligga ute med. Vi är båda jättenöjda med båten då den faktiskt möter bådas krav förvånansvärt bra. 2 vuxna och två barn 2 & 4 år sover bra utan att trängas alltför mycket.  Motorn, en Mercruiser 4.3lx har nu lagt av, då den tagit in vatten via limpor/knän. Den går runt men att renovera den motorn är inte ett alternativ. Sitter nu i dilemmat om jag ska välja en begagnad 4.3 mpi från 2012 som säljs komplett med drev och sköld eller om jag ska köpa en fabriksrenoverad 4.3 4v (225hk). Priset är typ samma fast den Den renoverade ska enligt Mercruiser räknas som ny då den registreras hos Mercruiser vid köp. Har även fått ett muntligt svar från försäkringsbolaget att så är fallet. Den begagnade är ju under 10 år gammal och kan således också maskinskadeförsäkras, ialllafall i 7 år till. Medan reman-maskinen försäkras som ny (15år). En båtmeck har inpekterat drev och sköld som sitter på båten nu. Ett mindre läckage i sköld, dock inget som var vare sig akut eller allvarligt. Men rekommendationen var att byta sköld när den ändå ska monteras bort för motor bytet. Min budget täcker inte in ny sköld OCH ny motor. Är nytt alltid bättre, trots att det nya i det här faller är en gammal teknik (förgasarmotor). Att köpa begagnat behöver inte vara dåligt men möjligheten att kontrollera motorn internt är ju begränsad. Förbrukningsmässigt, är Mpi så mycket snålare? ( större delen av tiden är tomgång eller march på ca 3700 rpm). Min båtsäsong är eg islossning till isläggning då jag som sagt använder båten till sportfiske. Båten kommer ligga i och endast vara upptagen när det är som absolut kallast. Värt att nämna är att båda maskinerna har sjövattenkylning. 

Är det stor prisskillnad till en 350 MPI ? Kan vara värt att överväga ..

 

Jag skulle personligen valt en MPI motor, särskilt om den köpes ny.

 

kan du inte få paketpris med ny sköld? 
 

Tänk på att din gamla sköld kanske är värd några spänn också 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Är det stor prisskillnad till en 350 MPI ? Kan vara värt att överväga ..

 

Jag skulle personligen valt en MPI motor, särskilt om den köpes ny.

 

kan du inte få paketpris med ny sköld? 
 

Tänk på att din gamla sköld kanske är värd några spänn också 

Har också haft tanken på att gå upp på en 350 Mpi men en ny sån skulle spräcka budgeten för hårt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Kompromister:

Har också haft tanken på att gå upp på en 350 Mpi men en ny sån skulle spräcka budgeten för hårt. 

Förstår det,

 

Tittar du på en beg maskin så kolla status på några av de dyrare slitdelarna såsom limpor och knän. Annars kanske det i slutändan ändå kostar som en ny maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-11 vid 00:56 skrev Kompromister:

Bayliner Trophy 2352

En 4.3 MPI känns som ett bra val till den storleken på båt och 8 år på en motor borde inte vara några problem om den är välhållen, har få gångtimmar och köpes av ett företag. Har ingen erfarenhet av en 4.3 4v.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny maskin beställd. Blev en 4.3 Reman  från Värmdö motor teknik. Var för sen på bollen gällande Mpi maskinen. Känns ändå bra då jag vet att allt är nytt och med garantier. Återkommer när det är monterat och klart. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...