Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Toppiii

Delaminering

Rekommendera Poster

22 timmar sedan skrev IngemarE:

Inget spacklande före laminering.  Och ju "fulare" yta desto bättre fäster det. En form gör man i så fall av annat material och tar bort sedan, men här känns det överflödigt.

 

Förstår inte varför det behöver konstras till och labbas med egna hopkok - ös på med polyester/glasfibermatta i lager tills det är uppbyggt med råge (lämpligt antal i taget). Slipa sedan ner det överflödiga så det blir rätt form. Låt det härda ut och dra på lämplig grundfärg/spärr/ytskikt.

När jag lagade upp den grundstöningsskada jag hade fått på min båt, pga två grundstötningar med ganska kort mellanrum, så var det ganska mycket löst aterial jag var tvungen att ta bort.

Jag har en in plastad järnköl, som sitter i en sandgjutning. När man lagar en sån skada vill man ju dels ha bort allt som är löst och jag slipade in en del i sandgjutningen för att va säker på att få bort ev fukt. Därefter spacklade jag upp i sandgjutningen, så jag fick en slät yta att börja laminera mot. med 300 gramms väv blir det rätt många lager för att få upp nån tjocklek. 3 lager väv ger väl knappt 1 mm laminat.

Vid första lagningstillfället lagade jag bara ihop själva skadan. Min båt ligger ju alltid i vattnet och jag hade bara uppe båten under några dar för normal "vårutrustning".

Ett par år senare hade jag båten inne i varmhall över vintern, för att göra lite andra jobb, och då passade jag på att återställa kölprofilen.

thumbnail_DSC_0807.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...