Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
PeterSundh

Bravo 3 räknar varv

Rekommendera Poster

Hej! 
Har en Mercruicer 496, 2010 med Bravo3. Har ett ljud som följer varvtalet. Även vibration.

Skulle tro det var knuten, låter så. Dock så blir det ingen skillnad när jag vrider på drevet. Har båten på land o plockat av drevet. Startat motorn o ljudet är borta.
Hittar inget glapp på knuten eller fel på stödlagret.🤔

Någon som har en idé? 
Något lager efter knuten i drevet.

Bor i Arboga om någon kunnig finns i närheten.

mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering. 
Har haft drevet inne för felsökning. Isärplockat och tvättat alla detaljer samt ihopsatt. Tydligen inget fel och det skulle tydligen kunna låta på landkörning.

Någon som har en idé eller så ska det vara så🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om allt i drevet + knutar och stödlager är ok skulle jag tro att det är medbringaren/svänghjulsdämparen som spökar.

 

Om medbringaren är dålig brukar detta ofta bero på dåligt linjerad motor. Detta bör isf åtgärdas när motorn återinstalleras efter byte av medbringare...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenluckorna kan låta om dom sitter löst, min hade släppt och hittades bakom bälgen i år.

 

Kan vara mycket, stödlager och medbringaren i kombination kan ge vibrationer.

 

Hatar såna fel som du har, man kan bli tokig!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog drevet till Värmdö marinteknik. Har rådfrågat dessa rätt väl.

Var inga bekymmer att få loss drevet från sin plats, tyder tydligen att det är rätt linjerat. Är en 496, 2010 med ca 220h.

Finns det något sätt att kolla dessa saker utan att lyfta ur motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev PeterSundh:

Tog drevet till Värmdö marinteknik. Har rådfrågat dessa rätt väl.

Var inga bekymmer att få loss drevet från sin plats, tyder tydligen att det är rätt linjerat. Är en 496, 2010 med ca 220h.

Finns det något sätt att kolla dessa saker utan att lyfta ur motorn?

Finns ett verktyg, jag har det, kostar lite, men går att hyra hos www.drevman.se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gör det? Kollar om den linjerar eller något annat? 
Har båten hemma så det finns tid än så länge👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev PeterSundh:

Vad gör det? Kollar om den linjerar eller något annat? 
Har båten hemma så det finns tid än så länge👍

Centreringsverktyg för att rikta in motor och stödlager.

Passar OMC/Alpha/Bravo.
Ett måste när motorn varit urlyft eller stödlagret byts
Artnr 90050
Köpa 895kr, 350kr/dygn att hyra.

90050align_53.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missljud i drivlinan är ofta rätt trista att felsöka pga att det är dyrt att byta saker i onödan och flera delar kan ge liknande symptom.
 

Som jag ser det är det bästa att om möjligt pröva med ett annat drev för att fullständigt utesluta drevet. Finns ljudet kvar med ett annat drev, men inte om man kör utan sitter felet sannolikt i stödlager eller medbringare. Är sedan stödlagret ok finns i mitt tycke tyvärr inte så många delar kvar att titta på.

 

Linjeringen är viktig och bör kollas innan man testar massa saker, men löser oftast inte problemen i sig. Missljud vid dålig linjering kommer generellt från komponenter som skadats.

 

Ovan nämnda verktyg fungerar även på VP DP-SM ifall någon har liknande problem. Samma gäller verktyget för att dra ur stödlager...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem på en tidigare båt. Verkstäder kollade stödlager och sa att de kändes ”ok”. En av verkstäderna fettade dock upp det, det minskade ljudet något tills smörjningen försvann.

 

resonerade med en annan verkstad som sa att det kan vara stödlager även om det känns ok / ser ok vid en kontroll.

 

så om stödlager inte kostar allt för mycket skulle jag passa på att byta när du ändå är där, det är ju en slitdel. Givetvis bör man då försäkra sig om att linjering blir perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Hade samma problem på en tidigare båt. Verkstäder kollade stödlager och sa att de kändes ”ok”. En av verkstäderna fettade dock upp det, det minskade ljudet något tills smörjningen försvann.

 

resonerade med en annan verkstad som sa att det kan vara stödlager även om det känns ok / ser ok vid en kontroll.

 

så om stödlager inte kostar allt för mycket skulle jag passa på att byta när du ändå är där, det är ju en slitdel. Givetvis bör man då försäkra sig om att linjering blir perfekt.

Bra poäng!

 

I mitt fall var stödlagret dåligt pga felaktig linjering, så det var byte oavsett. Men jag hade nog också bytt det oavsett innan jag lyfte motorn för byte av medbringare. Det är en liten kostnad i sammanhanget och sen har man sannolikt ett antal problemfria år när det gäller dessa delar.

 

Tyvärr är inte bytet av stödlager något smörjobb. Min båt hade aldrig haft vatten i bälgen och var relativt ny, så delarna var i fint skick. Ändå satt lagret så pass att det var på gränsen med den vanliga avdragaren man använder utifrån. Rostiga gamla buskiga drev/sköldar är inte kul att meka med... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-03 vid 09:50 skrev Mange249:

Missljud i drivlinan är ofta rätt trista att felsöka pga att det är dyrt att byta saker i onödan och flera delar kan ge liknande symptom.
 

Som jag ser det är det bästa att om möjligt pröva med ett annat drev för att fullständigt utesluta drevet. Finns ljudet kvar med ett annat drev, men inte om man kör utan sitter felet sannolikt i stödlager eller medbringare. Är sedan stödlagret ok finns i mitt tycke tyvärr inte så många delar kvar att titta på.

 

Linjeringen är viktig och bör kollas innan man testar massa saker, men löser oftast inte problemen i sig. Missljud vid dålig linjering kommer generellt från komponenter som skadats.

 

Ovan nämnda verktyg fungerar även på VP DP-SM ifall någon har liknande problem. Samma gäller verktyget för att dra ur stödlager...

Tack för input!

Tycker det är konstigt, allt ser bra ut och mekanikern tyckte drevet såg bra ut. Inget fel på splines  axeln. Det är inget molande ljud som brukar följa med stödlager.

Stödlagret känns friskt som ett lager brukar vara.

Om allt linjerar varför skall medbringare gå sönder? Tycker att allt verkar vara bra skick på det mesta förutom ljudet=)

// Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det skillnad med växel ur/i ?

Bara upplevt på land?

 

Kör du utan växel kan knutarna låta ändå har ja för mig? 

Detta eftersom de saknar mottryck men roterar ju ändå

 

Edit, såg videon nu.. låter som något annat..

enkel koll, inga anoder som är lösa?

 

Redigerad av mikaojje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev mikaojje:

Är det skillnad med växel ur/i ?

Bara upplevt på land?

 

Kör du utan växel kan knutarna låta ändå har ja för mig? 

Detta eftersom de saknar mottryck men roterar ju ändå

 

 

Hej!

Är lite osäker om jag har räknande ljudet i sjön vid drift. Dock så har jag vibrationerna som känns i skrovet. Dessa är rätt små för ingen i familjen kunde säga att dom kände något.

Jag känner dessa när handen las på skrovet under färd.

Dom som fixade drevet var av samma åsikt. Att det låter från drevet när det ej är i vattnet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev mikaojje:

Är det skillnad med växel ur/i ?

Bara upplevt på land?

 

Kör du utan växel kan knutarna låta ändå har ja för mig? 

Detta eftersom de saknar mottryck men roterar ju ändå

 

 

Hej!

Det är samma med och växel i och ur. Trodde att det satt i överdelen av drevet för det roterar så fort motorn är i gång. Därav  inlämning och felsökning av detta.

Har en viss vibration i båten under färd, tycker inte jag har haft det tidigare.

Dock så är jag rätt känslig att höra och känna skillnader i ljud.

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev PeterSundh:

Hej!

Det är samma med och växel i och ur. Trodde att det satt i överdelen av drevet för det roterar så fort motorn är i gång. Därav  inlämning och felsökning av detta.

Har en viss vibration i båten under färd, tycker inte jag har haft det tidigare.

Dock så är jag rätt känslig att höra och känna skillnader i ljud.

Mvh Peter

Hmm, verkar svårbedömt

Tänk på att några ynka havstulpaner kan ge vibrationer i ratten. 

 

Ladda gärna upp mer filmer så får du säkert mer input

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-02 vid 22:35 skrev PeterSundh:

Uppdatering. 
Har haft drevet inne för felsökning. Isärplockat och tvättat alla detaljer samt ihopsatt. Tydligen inget fel och det skulle tydligen kunna låta på landkörning.

Någon som har en idé eller så ska det vara så🤔

 

Splines.jpg

Stödlager_närbild.jpg

Knut.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev PeterSundh:

Låter inte klokt. Spelade upp det innan jag postade kunde man urskilja ett räknande ljud. Detta lät mera som en gammal tröska

Du kan göra egna privata youtube klipp från telefon och länka. 

Ofta enklare 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en.

Blir rätt stor skillnad om man står framför motorn eller bak med resonans.

som ovan så försvinner ljudet när drevet tas av

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev PeterSundh:

Ytterligare en.

Blir rätt stor skillnad om man står framför motorn eller bak med resonans.

som ovan så försvinner ljudet när drevet tas av

 

Skulle det gå att köra motorn med tex en tolk ? Isåfall kan det hjälpa att utesluta antigen drev eller medbringaren 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Skulle det gå att köra motorn med tex en tolk ? Isåfall kan det hjälpa att utesluta antigen drev eller medbringaren 

 

 

Har tyvärr ingen aning. Förhoppningsvis något kunnig här som kan svara på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev PeterSundh:

Har tyvärr ingen aning. Förhoppningsvis något kunnig här som kan svara på det.

Nja, går gör det men risken är att den snurrar ut och slår sönder skölden.

 

Tycker fortfarande att det låter som vattenluckorna efter knäna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir galet på film, ljudet blir väldigt hög framförallt när kameran är precis vid aktern. Trodde det fortplantade sig från drevet. Att det ev var en kugg som var skadad eller liknande.
Allt blev tyst när drevet var bortkopplat och den startades. Därav att det borde sitta i drevet.

Efter rådfrågning så trodde även mekaniker det, därav transport och genomgång för 10 t av drevet. 
Visade filmerna även för dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-05 vid 16:06 skrev patrikflink:

Nja, går gör det men risken är att den snurrar ut och slår sönder skölden.

 

Tycker fortfarande att det låter som vattenluckorna efter knäna.

Ljudet försvann när jag bort drevet. Om det är vattenluckorna  borde dessa forfarande låta. Mest en tanke eller?

Det blir att vänta och montera drevet och kolla om ljudet försvunnit.

Allt är konserverat i en kall hall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör jag gärna. Har inte satt mig in riktigt var dom sitter och vad jag behöver blocka av. Kan bli ett jobb till helgen.

Är det visuellt att se om dom är dåliga?

Dock så följde ljudet upp i varvtalet och slutade inte som någon sa det skulle göra om dessa var dåliga.

// Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Mercruiser satt de längst upp i det man kallar bockhornet.

Mellan knä och bockhorn sitter en grov gummislang, lossa den så ser du klaffarna.

Kan vara så att du behöver lossa knät för att få bort slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Jorgen01:

På min Mercruiser satt de längst upp i det man kallar bockhornet.

Mellan knä och bockhorn sitter en grov gummislang, lossa den så ser du klaffarna.

Kan vara så att du behöver lossa knät för att få bort slangen.

= Vattenluckorna som jag har skrivit 2 gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...