Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Ruskpricken

Ankarspel -igen?

Rekommendera Poster

Hej på er därute!

Nu äre min tur att be om råd å tips. Ankarspel.

Gubben börjar bli för gammal å har ofta väldigt svårt att dra upp ankaret, i synnerhet när det ligger 2 ton blålera på det....ja ni förstår. Då måste jag dra med motorn på full gas innan ankaret släpper. Å sen sista biten upp på akterdäck....som gjort för att knäcka ryggen, den tycker inte om såna excesser längre.

 

En annan fråga är monteringen, fören eller aktern. Nu gör jag så att jag drar fram linan till fören å knyter där vid behov. Men hur länge kommer jag orka med det?

Å en fråga till, kabelarhjulet skall kunna ta både lina, helst ej blyat, samt några meter kätting på slutet mot ankaret eller bara kätting.

Båt Fingal ca 3,5 ton, ankare ca 15 kilo, kätting ca 5 kilo. Blålera varierande vikt...... (fniss.....)

 

Med de här premiserna i tankarna vad skulle ni rekommendera mig nu när det är rea i de flesta butikerna. Hellre nån krona mer men att det inte börjar slira å krångla efter ett år. Trådlös fjärr behöver jag inte, vanliga upp/ner knapp räcker på tråd. Montering å plats är heller inget problem. Däremot fritt fal är la nästan ett måste eller?

Tacksam för tips å råd.

Ruskpricken

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här gubben klarar nog fortfarande ankarna men har i förebyggande syfte skaffat ankarspel. Det är väldigt bekvämt o ryggsparande. Vi blir tyvärr inte yngre.

 

Om du ska ha ankaret i fören eller aktern beror på om du oftast ligger mot land eller svajankrar. Välj placering efter det vanligast förekommande. Om du inte kan bestämma dig så skulle jag rekommendera aktermontering. Vid strandförtöjning så är det enklare att ha linan från aktern. Vid svajankring så är det inte så mycket jobb att flytta fram linan till fören o knyta fast en lina (du ska i alla fall ha en avlastningslina till kättingen när du ligger på svaj). När du lämnar en ankringsplats så är det bara att låta aktern svänga upp mot vinden och lyfta upp ankaret med spelet.

 

Jag gillar att ha frifall på akterankaret. När jag ska in till stranden så är det skönt att veta att ankarlinan inte kommer att bromsa (om ankaret inte lagts för långt ut så linan tar slut - vilket har hänt..)

 

För svajankring vill jag ha kontrollerad utmatning så jag kan lägga ankaret på botten och låta båten glida undan så resten av linan/kättingen inte läggs ovanpå ankaret o riskerar att trassla sig.

 

För aktermontering behövs inte fjärrkontroll. Du står ju ovanför ankaret o kan reglera inmatningen med knappar under en stuvlucka. För stävmonterat spel är det bekvämt med en fjärrkontroll så du kan stå i fören o styra inmatningen. Det är inte bara att köra in linan när ankaret ska upp. Du behöver stanna till när linan är lodrät och ge ankaret tid att brytas upp ur leran. Annars blir det väldigt stora krafter på ankarrullar och spel.

 

Blyad lina eller kätting hela vägen är en smaksak. Bådadera ger tyngd o ryckdämpning. Jag tycker kätting ger bättre dämpning än lina vid svajankring. En sak att tänka på vid svajankring med kätting är att det helst inte ska vara för grunt. Jag vill helst ha minst 5-6 m djup så det blir lite tyngd i kättingen. Då seglar båten mindre och det blir mindre ryck i kättingen. tyngden när det ska upp är inga problem, det tar spelet hand om.

 

Fabrikat är svårt att ge råd om. Jag har ett Lewmar kättingspel i fören (12 kg ankare o 8 mm kätting) som fungerat jättebra och Båtsystems Ankarlift med lina i aktern (15 kg ankare o blyad lina). Ankarlift är lite meckig att justera så linan inte slirar eller att blir för mycket friktion så det vill jag helst inte rekommendera. Lewmarspelet hanterar både kätting o rep (i änden på 30 m kätting har jag 30 m lina). Ankarliftspelet klarar bara blyad lina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu skall ha ett traditionellt ankarspel och inte ett bandankarspel, så tycker jag just nu att Lewmars HX1 har den vettigaste konstruktionen när det gäller kabla... äh ”linhjulen” som tillåts slira på axeln med hjälp av en slirkoppling.  Hjulen är även tysta då dom är gjutna i något hybridmaterial.

 

Det brukar finnas olika linhjul till olika linor och kättingar och dimensioner. 
 

Bandankarspel är tillförlitligare, men måste monteras inombords eller i en slags box, blir kanske inte så bra på din båt. Och med en enkel installation tillåts inte kätting till dessa. Det går dock bra om bandankarspelet monteras långt inne i båten dit kättingen inte når fram.
 

Manövrering fixar du själv med en enkel box med treledad kabel och en återfjädrande trelägesbrytare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-10 vid 16:11 skrev Georg_Ohm:

Manövrering fixar du själv med en enkel box med treledad kabel och en återfjädrande trelägesbrytare.

Hej Ohm ! Hoppas Du inte känner något motstånd 🙂 när det gäller att svara på följande fråga. 

 

Skulle vara mer än tacksam om du kunde ge ett exempel på en sådan box, det enkla är ofta det svåra. 

 

Dessutom kan det aldrig bli för många trådar om Ankarspel, lär mig något nytt varje gång. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev saltpeter:

Hej Ohm ! Hoppas Du inte känner något motstånd 🙂 när det gäller att svara på följande fråga. 

 

Skulle vara mer än tacksam om du kunde ge ett exempel på en sådan box, det enkla är ofta det svåra. 

 

Dessutom kan det aldrig bli för många trådar om Ankarspel, lär mig något nytt varje gång. 

Inte var jag med i motståndsrörelsen heller... 

 

I Nimbusen hade jag en liten enkel elektronikbox inköpt hos Claes Olsson, men den finns inte längre kvar i deras sortiment, Kjell & Co har säkerligen sådana också. Det var ju föga ergonomisk då den var rätt så fyrkantig. I denna box satte jag en återfjädrande trelägesbrytare, en sådan där med gummihätta, och i brist på annat anslöts den med en sjuledad släpvagnkabel men bara tre ledare användes, till ankarspelets upp/ned anslutningar.

 

B2331292-B4EB-40A5-BB66-D4BDB078393C.jpeg.9d4b90b73ecfc305d0e48c270e65a550.jpeg
Till nuvarande båt köpte jag en (alldeles för) billig orange box avsedd för vinschar och sådant, med färdig upp och ned knapp. Den ser ju proffsig ut, men kvaliteten är inte så bra, jag fick byta ut dess skruvar mot rostfria och trots att den skall vara vattentät så har det kommit in fukt i den och kontaktytorna som vissserligen är lätta att komma åt, har korriderat...

Ja denna kom från ”Mr Wangs butik” i ”Kinna”.... kostade väl 45 kr plus postens avgifter.

Anslöts även den med trailerkabel fast en spiralkabel vars pris vida översteg kontrollboxens.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankarspel är för mig ett "måste" iaf över 25 fot - så har jag resonerat för egen del. Jag åkte iofs båt själv mina första 10 år, visst en och annan date var med - men dom kunde inte göra så mycket vid tilläggning. Nu händer det att jag åker ut utan min fru - då är det smidigt att på ett enkelt sätt sköta allt själv, eller när jag på semestern vaknar tidigt och vill kasta loss innan familjen vaknat - då är det smidigt med ankarspel och fjärr. 

 

Fjärrkontroll är inget måste - men har man börjat använda fjärren så använder man bara fjärren. Riktigt smidigt när man förtöjer mot land eller brygga att kunna tighta upp när man står vid fören.

Speciellt användbart när man är själv på båten och ska lägga till, eller när man ska kasta loss och familjen sover, släpp förtöjningarna och dra ut båten när du står i fören. 

 

Frifall är ett "måste" - du kommer ruttna på att köra ut ankaret (har kamrater som inte har frifall - dom ångrar sig mycket). Släpp - låt det vara. 

 

Jag har haft både bandankarspel, kätting och blyad lina. 

 

Blyad lina - behöver plats under ankarspelet så linan kan falla ner ordentligt. Ger en trygghet iom att det är tyngd hela vägen. Går att ankra relativt kort i dom fallen det behövs. 

 

Bandankarspel - kräver minimalt med plats. Behöver lite mer längt för att få bra vinkel.

 

Kätting - kräver lite utrymme, väger utav hvt. Ger en rätt bra trygghet med sin tyngd. Låter dock som attan - svårt att kasta loss tidigt utan att väcka halva viken. 

 

På nuvarande båt har jag bandankarspel, tycker att det fungerar över förväntan, hade trott att jag skulle kastat ut det och ersatt med blyad lina, men icke! 

En av fördelarna med bandankarspel är att man lätt kan byta sida - i vårt fall sitter ankarspelet på BB sida, det händer titt som tätt att jag förtöjer linan på SB för att det passar väder eller platsen bättre - det är inte lika enkelt med blyad lina, visst kan man sätta en tamp på linan och dra den mot mitten av båten - så gör vi ibland - fungerar bra. 

 

Vad lutar det år för typ av ankarspel? 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ni nu säkert redan vet efter alla inlägg om ankarspel om jag gjort, har jag numera Lewmar HX1. Detta är inte optimalt, men bra mycket bättre Pro Fish som jag hade tidigare.

Kötting väsnas! Men på HX1 är kättinghjulet av ett kompositmaterial, någon slags plast, och mellan kättingen och kättinghjulet väsnas det inte. Oljudet alstras i viss mån i ankarbeslaget, det är ju visserligen hjul av nylon i detta, men oftast skaver kättingen litet på ena eller andra sidan av detta beslag.

 

Bandankarspel hade jag på förra båten, detta var absolut problemfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...