Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
PatrikL85

Styrkabel Yamaha Autolube 60hk 2-takt (från 1989)

Rekommendera Poster

Halloj!

Ny båtägare här, har köpt mig en Ryds 470 GT från sent 80-tal. 

Till den så har jag en Yamaha Autolube 60hk 2-takt.

Ratten går väldigt trögt och jag misstänker att vajern börjar bli dålig (ska givetvis prova fetta upp etc.) men om så är fallet att den behöver bytas kan jag då använda mig av biltemas styrkabel? Den är specad till motorer under 55hk, min är ju på 60hk, dock var ju det 1989 så några hästar har nog fallit bort :)

 

Är deras kabel av bra kvalité? eller är det bättre att köpa en från ex. hjertmans? (den är dock dubbel så dyr).

 

Tack på förhand!

 

mvh
Patrik

Redigerad av PatrikL85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att lossa vajern från motorn och se om ratten fortfarande går trögt. Det är inte ovanligt att motorn kärvar i lagringen om man inte skött service med infettning via smörjnipplarna. Det är inte heller ovanligt att vajern går trögt i röret på motorn av samma anledning.

 

När det gäller dimensioneringen, så rekommenderar jag att gå upp en storlek. Det ger ofta en behagligare styrning med lite grövre grejer. Har en max50hk av bra märke på min 50hk snurra och hade inte velat ha nåt vekare. Det flexar en del på vår och höst när det är kallt och fettet stelnar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta loss höljet och vajern från motorn och ratten. Dra ut vajern från höljet. Häng höljet i ett U och häll i avfettning tills det är fullt. Lägg vajern i en hink och häll i avfettning. Låt stå ett dygn minst. Blås rent vajern med en högtryckstvätt. Blås ren insidan på höljet med en högtryckstvätt. 
Fetta in vajern med lämpligt fett och sätt tillbaka allting. 

Har en kompis som gjort precis detta och det fungerar! Inget nyköp behövs!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...