Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Chrille_Pettersson

Roder på H-båt, hur moterar man av det?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag tog upp min hbåt häromdagen för vintern, och fick tyvärr bekräftat att det glapp som finns i rodret kommer ifrån ett av de nedre roderlagrena. Det här kommer jag försöka åtgärda i vinter, men det finns ett par saker jag behöver hjälp att lista ut:

 

1. Det övre lagret, som sitter direkt under rorkulten, verkade slitet och gick sönder när jag tog ut det ur båten. Finns detta som reservdel eller måste jag göra en ny del av delrin?

 

2. Jag förstår inte riktigt hur jag ska montera ner rodret, det känns som att det bara borde gå att dra ut hjärtstocken nedåt, men rodret sitter ju även fast i skäddan, och det finns inga synliga bultar. Från ett sen länge dött forum fick jag då följande information:

Quote

För att sänka ner rodret måste du lossa på den nedre bulten som sitter igenom skeddan. Det är en stor insexa som är igenspacklad.
Sedan sitter det en lås-ring på axeln inne i båten. Denna måste du också lossa.  När detta är borta kan du dra ut rodret ner till !

Jag skulle gärna vilja ha lite mer detaljer kring detta, var sitter den här bulten mer specifikt och var på hjärtstocken sitter låsringen?

 

Hoppas det gick att förstå, är nybliven båtägare så allt är väldigt nytt för mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Det är nog osannolikt att lagret finns som reservdel. Att ta mått och låta tillverka ett nytt lager (eller två det sitter väl även lager längre ner) i delrin är nog den enklaste lösningen. Delrin är rätt lättarbetat så så det är inget svårt jobb för en mekanisk firma som har en svarv/fräs.

 

2. Det är nog bara att börja hacka i skäddan framför fästet så kommer du att hitta infästningen eller infästningarna, det finns nog minst två för att det ska bli stabilt. Ofta brukar det även behövas spett o spade för att göra en grop i marken under rodret så det går att dra ur.

 

Det kan nog skilja i upphängningen mellan olika båtar så börja med de ställen du ser att det sitter fast. Sen får du nog ricka/lyfta/bryta i rodret för att hitta ytterligare fästpunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minutes ago, Lintott said:

1. Det är nog osannolikt att lagret finns som reservdel. Att ta mått och låta tillverka ett nytt lager (eller två det sitter väl även lager längre ner) i delrin är nog den enklaste lösningen. Delrin är rätt lättarbetat så så det är inget svårt jobb för en mekanisk firma som har en svarv/fräs.

 

2. Det är nog bara att börja hacka i skäddan framför fästet så kommer du att hitta infästningen eller infästningarna, det finns nog minst två för att det ska bli stabilt. Ofta brukar det även behövas spett o spade för att göra en grop i marken under rodret så det går att dra ur.

 

Det kan nog skilja i upphängningen mellan olika båtar så börja med de ställen du ser att det sitter fast. Sen får du nog ricka/lyfta/bryta i rodret för att hitta ytterligare fästpunkter.

Ajaj jag hade inte tänkt på det faktum att hjärtstocken är så lång, båten står ju upptställd på asfalt  och jag tror inte Grefab här i göteborg uppsakttar om jag bygger en mini-damm på deras finfina parkeringsplats.....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Chrille_Pettersson:

Ajaj jag hade inte tänkt på det faktum att hjärtstocken är så lång, båten står ju upptställd på asfalt  och jag tror inte Grefab här i göteborg uppsakttar om jag bygger en mini-damm på deras finfina parkeringsplats.....

Alternativet är att med omsorgsfull stöttning och många  justeringar efterhand tippa upp aktern tills rodret går fritt. Var bara överförsiktig så att båten inte tippar....

 

Jag har ingen aning om hur högt rodret är på en H-båt eller hur lång hjärtstocken är. Har du tur så går det kanske att få ur det utan dessa åtgärder. Att mäta är att veta...  😉

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...