Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Billsr

KTH-student undrar vad nyblivna båtägare saknar för mobil belysning

Rekommendera Poster

49 minuter sedan skrev animap:

"Vid köp av ny båt".

 

Vilken lampa skulle man vilja få med. Ja, jag antar att det beror på om man köper en 4-meters fiskeeka, eller en 12 meters halvlyxkryssare. Och varför just ny båt, och få med? Den stora marknaden finns ju i att folk köper saker till sina båtar efteråt.

 

Känns som något är konstigt med denna fråga...

Well, jag kan inte svara på varför just ny båt och varför få med :)

Det är så vi blev instruerade att undersöka. 

De ville väl att vi skulle se om det finns behov av något till de som köper ny båt i den genren som vi kan konceptualisera. 

Andra grupper fick exempelvis "mobilt ljus till ångvältar", och "mobilt ljus till ett svetsföretag (kommer inte ihåg varumärket) " 

Finns det inget generellt man behöver på sjön gällande ljus? Signalerar man mellan båtar med ljus eller så? Som sagt, alla behov ni kan lyfta uppskattas! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev raol:

Hade det inte varit en bättre uppgift att först ta reda på vad det finns för saker som båtfolk tycker saknas, i stället för att först bestämma vad man ska göra och sen undersöka om folk vill ha det?

Du får nog kanske också specificera vad det är för typ av båt du menar. Mindre båtar har inga eller mycket enkla elsystem, så därför måste en batteridriven lampa antingen klara att förvaras laddad, och hålla laddningen, länge och inte vara alltför stöldbegärlig, eller så behöver man ta den med sig när man lämnar båten och förvara och ladda den hemma. Och såna produkter finns det redan. Tvivlar starkt på att det är nåt som lämpar sig särskilt väl att ha som standardutrustning i en ny båt.

Lite större båtar, med elsystem och batterikapacitet som kan hantera drift och laddning av en handhållen strålkastare kan lika gärna ha fast monterade strålkastare, t ex på rufftaket eller på en mast. Och då är det ju redan fast monterat.

Mobil belysning låter för mig som en vanlig ficklampa eller möjligen handstrålkastare. Finns för småpengar på t ex Biltema och liknande butiker. Jag tvivlar på att det finns särskilt mycket utrymme för produktutveckling som leder till en så pass förbättrad och eftertraktad produkt att den slår ut billighetsalternativen.

 

Det du skriver i början är exakt det jag ska undersöka : vad det kan finnas för behov. Fast just inom mobil belysning. Det var uppgiften :)

Har heller inte fått specificerat om båtstorlek eller vidare utrustning eller vad det ska resultera i. Därför vi ska börja med en undersökning! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev ABC:

 

 

Om du nu är seriös så måste jag medge att jag inte förstår frågan. Vad är det för ljus man kan tänka sig sakna när man köper en ny båt? Om jag hade frågat dig om vad det är för mobila ljus du skulle vilja ha när du köper en ny bil, vad skulle du svara då? En ficklampa?

 

Om du ger några exempel på vad man kan tänka sig så kanske det klarnar.

Personligen tänker jag att det kanske skulle finnas behov av någon typ av lampa som flyter? Alternativt går att hänga på relingen som en typ lykta? Kanske med möjlighet till rött/grönt/vitt ljus för att inte förstöra mörkerseende och signalera? Kanske något man vevar upp, eller som har solcell? Men vi blev tillsagda att inte börja tänka koncept i början för då är det lätt att man färgar hela skn undersökning genom att leta efter uttalanden söm stödjer det man redan tänkt sig istället för att objektivt se till behoven. Så jag kanske trampar mig själv lite på tårna när jag förklarar så här..vi får se :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Dava:

Jag tror inte att vi ska argumentera som mycket om huruvida det är ett troll eller inte och ännu mindre hur uppgiften är utformad. 

 

Jag tycker att det verkar mycket långsökt att någon skulle komma till vårt forum och påstå sig vara en KTH-student för att fråga oss om vad vi är intresserade av för mobilt ljus. Att ens komma på en sådan tanke känns väldigt avlägset.

 

 

 

Det är väldigt uppenbart att vi har en ung student här som har fått i uppgift att hitta på något man kan skicka med nyproducerade båtar som säljs till privatpersoner. Det verkar som att han själv har hittat på att det skulle vara någon lampa.

 

 

Var lite stöttande istället!

 

Själv skulle jag gärna vilja ha en lampa man kan fästa på pulpeten så att den kan fungera både som körljus och lanterna. Tänker att det är viktigt att ha händerna fria när man kör båt.... Det ska alltså lysa både framåt rätt starkt och runtlysande enligt alla regler för lanterner. Dessa ljus ska kunna tändas och släckas individuellt i förhållande till varandra.

 

Jag har inget ljus alls på min båt just nu och förlitar mig på mobilens ficklampa när det blir mörkt. Ännu har jag aldrig varit ute så sent att jag behövt den. Hamnen har bra ljus på både bryggor och pirar och det blir aldrig riktigt mörkt pga. alla ljusföroreningar då hamnen ligger stadsnära.

Perfekt! Toppensvar, tack för det :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag har en ficklampa

i båten. En Varta Indestructable. Stark, billig och oförstörbar. Rekommenderas!
https://www.hornbach.se/shop/VARTA-Ficklampa-LED-Indestructible-Light-3AAA-svart/8607308/artikel-detaljer.html

 

Var det något sådant du tänkte..?

You tell me :) jag är ute efter att veta era behov, finns inget rätt svar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Dava:

 

Du gjorde faktiskt det.. Hur som helst har du ju säkert uppgiften på "papper" i digital form.

 

Att du inte postar den (eller åtminstånde delar av den) istället så försvinner alla misstankar och vi kanske kan hjälpa dig ännu mer.

Här kommer det :)

Screenshot_20201009-211923.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behov av mobilt ljus kan vara ganska olika beroende på omständigheter och båttyp.

Min pannlampa med vitt ljus vars ljusstyrka kan varieras skulle kunna vara betydligt ljusstarkare och batteriet skulle kunna räcka betydligt längre. Men den är liten och lätt, kan vinklas, fungerar i regn samt har även rött ljus för mörkerseende så den är nästan så bra den kan vara.

Om man behöver en ljusstark belysning så får man ta fram en ljusstark ficklampa som lyser som helljuset på bilen.

Det vore ju häftigt om man hade mörkerseende utan hjälpmedel på samma sätt som mörkerkikare/nightvision då skulle man kunna ta sig fram i totalt mörker. Men detta lär nog bara vara en dröm så man måste i så fall skaffa sig någon mörkerkikare/nightvision istället. Dock har dessa hjälpmedel begränsad räckvidd och är dyrbara.   

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev per_62:

Behov av mobilt ljus kan vara ganska olika beroende på omständigheter och båttyp.

Min pannlampa med vitt ljus vars ljusstyrka kan varieras skulle kunna vara betydligt ljusstarkare och batteriet skulle kunna räcka betydligt längre. Men den är liten och lätt, kan vinklas, fungerar i regn samt har även rött ljus för mörkerseende så den är nästan så bra den kan vara.

Om man behöver en stark belysning så får man ta fram en ljusstark ficklampa som lyser som helljuset på bilen.

Det vore ju häftigt om man hade mörkerseende utan hjälpmedel på samma sätt som mörkerkikare/nightvision då skulle man kunna ta sig fram i totalt mörker. Men detta lär nog bara vara en dröm så man man måste i så fall skaffa sig någon mörkerkikare/nightvision istället. Dock har dessa hjälpmedel begränsad räckvidd och är dyrbara.   

 

Jag förstår. Tack för att du utvecklar och delar dina tankar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi snackar KTH här? Då önskar jag mig en drönare, AI-styrd så att den alltid ligger i en specifik punkt framför båten under färd, med strålkastare som lyser upp havet framför via en helt ny typ av energikompakta batterier i drönaren.

 

Kom igen Billsr, detta är redan under utveckling inom fordonsindustrin.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev animap:

Vi snackar KTH här? Då önskar jag mig en drönare, AI-styrd så att den alltid ligger i en specifik punkt framför båten under färd, med strålkastare som lyser upp havet framför via en helt ny typ av energikompakta batterier i drönaren.

 

Kom igen Billsr, detta är redan under utveckling inom fordonsindustrin.

KTH är mer än drönare och AI tyvärr.. Förra året tog studenterna fram köksknivar, och såna finns det ju redan ett par varianter av :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev per_62:

Det vore ju häftigt om man hade mörkerseende utan hjälpmedel på samma sätt som mörkerkikare/nightvision då skulle man kunna ta sig fram i totalt mörker. Men detta lär nog bara vara en dröm så man man måste i så fall skaffa sig någon mörkerkikare/nightvision istället. Dock har dessa hjälpmedel begränsad räckvidd och är dyrbara.   

 

 

Det har de väl redan i vissa situationer. Såg en film häromdagen där de tog på sig precis sådana nightvision-glasögon. Tror det var något helikopterklipp där de skulle rädda någon i fjällen.

 

Tänker att det är lite väl dyrt för vanliga fritidsskeppare :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Billsr:

Perfekt! Toppensvar, tack för det :)

 

Jag har också varit student;)

 

När jag gick en liknande utbildning kring millennieskiftet utvecklade min grupp en soptunna med fyra fack för enklare källsortering... lite kul att nästan alla hushåll i Skåne har en liknade lösning ute vid gatan idag. Det var första terminen så vi tog den inte vidare, sen hoppade jag av och bytte studieinriktning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minutes ago, Billsr said:

KTH är mer än drönare och AI tyvärr.. Förra året tog studenterna fram köksknivar, och såna finns det ju redan ett par varianter av :)

 

Nehe, den gubben gick inte. Annars hade det ju varit ungefär det man hade förväntat sig av ett Exjobb på KTH. Något är skumt här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Billsr:

Här kommer det :)

Screenshot_20201009-211923.jpg

De första stegen i metodik brukar inrikta sig på något banalt så att fokus kan ägnas mer år metodiken än åt produkten/prylen.

 

Jag rekommenderar dig att läsa uppgiften igen och analysera vad din lärare vill att ni ska lära er av denna uppgift. Notera hänvisningen till läroboken "Design process och metod".

 

Börja sedan i rätt ände "att göra en egen analys (planering, utforskande, analys och förståelse)". Dokumentera dina arbetssteg från analys av uppgiften o.s.v. så du kan redovisa det när du lämnar in resultatet. Då kommer du att ha kommit en bit på väg i att strukturera dina fortsatta designuppgifter.

 

Din mobila belysning kommer aldrig att bli tillverkad (mer än kanske i skolans 3D-skrivare) och den kommer med största sannolikhet aldrig att medfölja som tillbehör vid ett båtköp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Lintott:

De första stegen i metodik brukar inrikta sig på något banalt så att fokus kan ägnas mer år metodiken än åt produkten/prylen.

 

Jag rekommenderar dig att läsa uppgiften igen och analysera vad din lärare vill att ni ska lära er av denna uppgift. Notera hänvisningen till läroboken "Design process och metod".

 

Börja sedan i rätt ände "att göra en egen analys (planering, utforskande, analys och förståelse)". Dokumentera dina arbetssteg från analys av uppgiften o.s.v. så du kan redovisa det när du lämnar in resultatet. Då kommer du att ha kommit en bit på väg i att strukturera dina fortsatta designuppgifter.

 

Din mobila belysning kommer aldrig att bli tillverkad (mer än kanske i skolans 3D-skrivare) och den kommer med största sannolikhet aldrig att medfölja som tillbehör vid ett båtköp.

Jo tack jag har koll på uppgiften. Första steget är en enkel behovsanalys så det är därför jag frågade här. Men hur som helst så tar jag gärna fler idéer och tankar avseende trådens fråga, om någon mer har :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev animap:

 

Nehe, den gubben gick inte. Annars hade det ju varit ungefär det man hade förväntat sig av ett Exjobb på KTH. Något är skumt här.

Det här är 2 månader in på programmet, så exjobbet är om lite mer än 4 år. Sannolikt kommer något mer avancerat ur det :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Finns det inte redan oerhört många portabla belysningslösningar i form av ficklampor, sökarljus etc? Plus interiör, portabel mysbelysning. Jag kan inte säga att jag saknat något i portabel väg, däremot skulle jag vilja ha fast installerade sökarljus.

 

Vad hade du tänkt skapa?

Aa. Problemet brukar väl vara just så. Man saknar.inget direkt....... Innan fjärrkontroll fanns till tv saknade ingen just det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Caribic410:

Aa. Problemet brukar väl vara just så. Man saknar.inget direkt....... Innan fjärrkontroll fanns till tv saknade ingen just det...

Å andra sidan fanns det bara en TV-kanal...

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Caribic410:

Aa. Problemet brukar väl vara just så. Man saknar.inget direkt....... Innan fjärrkontroll fanns till tv saknade ingen just det...

Så sant. Men då kommer man sannolikt inte med en lösning genom att fråga vad folk saknar.

 

Som Henry Ford påstås ha sagt: “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”
 

Innovationsprocesser funkar så här: man måste få ur folk vad de egentligen försöker lösa för problem, inte vilken lösning de vill ha. Att fråga på ett forum ger säkert något, men sånt här sköts annars bäst genom intervjuer, observationer, research och annat.

 

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Kane:

 

För att gamla båtägare aldrig kan tänka i nya banor. Det här funkade förr och kommer att funka länge......😁

Ungefär som det här med könen hane och hona. Det har funkat i många hundra millioner år och kommer att funka länge.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ABC:

 

Då kan jag rekommendera att du testar nästa generations ficklampor som  har mer än 1000 lm i ljusstyrka. Det är nästan som att tända en bilstrålkastare. Kostar visserligen några hundralappar mer men dom är nästan 10ggr så ljusstarka.

Problemet med väldigt starka lampor är att de får ögats pupill att dra ihop sig så man blir blind för allt som ligger utanför det belysta området......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Billsr:

Här kommer det :)

Screenshot_20201009-211923.jpg

Lite komiskt faktiskt. Här byråkratiserar man det som skulle vara en kreativ process, vilket brukar lägga en våt filt på kreativiteten. En doktorsavhandling i Tyskland för decennier sedan fastlade att 95% av de utvecklingssatsningar som företag planerade och gjorde aldrig ledde till kommersiella framgångar, medan 95% av alla kommersiellt lyckade var resultatet av s.k. skunkutveckling som kreativa medarbetare gjorde i smyg på de resterade "lånade" 5% -en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja ha en lampa som man kan ställa ifrån sig och som ändå ger ljus rundstrålande. Tänk att du lägger lampan på en platt yta, då ska den ligga hyffsat still och ge ljus runt om. Den bör vara magnetisk samt ha någon antiglidmatta undertill. Jag vill att den även ska ha funktionen ficklampa (dvs riktat ljus) ladding med usb.

 

Användndningsfallet är att mecka i trånga utrymmen, lysa upp sittbrunnen, stenen, bordet med mera.

 

Tänker att den måste vara 1-3 dm hög, typ utformad som en pyramid med lampan högst upp, kunna välja rund eller riktad stråle och dimmbar. Pyramid gör den olämplig som ficklampa så det går inte riktigt ihop (lös det). Kan tänka mig betala 300-1000 för en sådan produkt. Dyrare pris förutsätter hölje av typ metall och känsla av kvalitet. 

 

Tillägg:flyta och vattentät, rött ljus

Redigerad av JamesCook

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Billsr:

Vi har inte fått något specifikt, utan uppgiften är att undersöka om det finns något behov och sen hitta på något koncept att designa, så det blir nog inte något riktigt producerat av idén i slutändan :)

Skulle man kunna göra någon form av sökarljus som ändå går att bära med, och kanske fästa på olika ställen? Skulle det vara något som det finns behov av? 

Svaret är väl egentligen ”nej”, det finns idag massvis med olika moderna ”lampor” de flesta med LED-belysning som dessutom är laddningsbara. Själv använder jag en liten ”ficklampa” med LED-ljus från Claes Olsson, när jag köpte den fick man en pannlampa på köpet. Pannlampan använder jag nu på hösten när jag går iland på kvällens hundpromenad, gillar inte pannlampa när man jobbar med någonting, vill då ha ett mer spritt ljus. Då har jag en liten laddningsbar arbetslampa från Jula. Vidare finns det ombord en laddningsbar strålkastare även den med LED. 
Käre student, du kanske redan har kollat vad som finns i sortimenten hos båttillbehörsbutikerna, hos firmor såsom Claes, Jula, Kjell och liknande firmor. Det finns redan många olika sorters belysningar.

 

Men för uppgiftens skull så skall en mobil belysning för såväl nyblivna som gamla båtägare vara lätt att bära med sig, den skall vara vattentät, skall flyta om man tappar den i sjön, den skall vara ljusstark, gärna med ”hel-och halvljus”, förutom en strömbrytare med fasta lägen skall den även ha en återfjädrande knapp för signalgivning. Den skall vidare vara snabbt laddningsbar både från 230 volts hushållsel och 12 volt likström Även kanske möjlighet att laddas via USB. Den skall vara utrustad med olika clips så att man kan fästa den på sina kläder. Den skall vara lätt att använda, skall ha en lättmanövrerad strömbrytare som inte kan slås på av misstag. Man skall kunna hitta den i mörker. Den skall även kunna ha en röd bländfri belysning att användas nattetid att läsa sjökort med.

 

Om du kan designa en belysning som är lätt att bära med sig, att ha i fickan med alla dessa specifikationer är det inte illa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Billsr:

Well, jag kan inte svara på varför just ny båt och varför få med :)

Det är så vi blev instruerade att undersöka.

Här har du problemet - du tror dig lösa uppgiften genom att göra exakt som du blev "instruerad".

 

En marknadsundersökning/analys handlar om så mycket mer. Du får ett frö och det är du som sedan skall lära dig det nödvändigaste inom området, just för att kunna ställa rätt fråga och få en viss kvalitet på svaren. Eller helt enkelt redan då inse att en vidare undersökning är överflödig. Det är vad uppgiften brukar handla om, i alla fall på universitetsnivå: Utföra uppdraget genom att blint slänga frågan vidare som "vi blev instruerade" utan vidare reflektion är kanske tillräckligt på grundskolans lägre klasser. Men på universitetsnivå förutsätts du tänka mycket mer själv, varför även jag är tveksam till om ditt inlägg egentligen är seriöst.

 

För det du frågar efter - om det nu inte är troll - är inget annat än definitionen på en "ficklampa" av något slag. Den är redan uppfunnen i tusentals varianter för att passa alla de just olika situationer och behov en sådan kan tänkas behövas i.

Om en "båt" (för 30.000-3.000.000:-) behöver en "ficklampa" medlevererad (för kanske max 100-) från fabrik - och i synnerhet vilken typ/modell/lösning - blir ju omöjligt att svara på.

Varför ?  Jo, just för att en båt är inte lik en annan båt, användningsområdet är enormt varierat och inte minst båtägarna är också olika. Lägg där till att det redan finns mer än nog av varianter på "ficklampa" för olika båtar - alltifrån pannlampa, portabla sökarljus till bogstrålkastare och spridarbelysning.

 

Allt detta hade du fått fram redan vid din första analys av uppgiften (en enkel googling i en båttillbehörsbutik), vilket alltid ingår i uppdrag på den här utbildningsnivån. Därefter kan man - om det fortfarande är relevant - formulera en fråga baserad på i alla fall nödig kännedom om området.

 

Men du verkar ha missat hela poängen med kursen: Det är inte att utföra det man blir "instruerad" till, det viktiga är varför och vilken kvalitet man vill ha på svaren. Det viktiga i verkliga livet kommer inte vara om du gjort det du blivit instruerad till, utan om svaren/rapporten du levererar ger någon användbar information. Och då får du faktiskt tänka lite själv först.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev animap:

Kom igen Billsr, detta är redan under utveckling inom fordonsindustrin.

Jag såg det på någon youtubevideo. Typ tio coolaste conceptbilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev JamesCook:

Jag skulle vilja ha en lampa som man kan ställa ifrån sig och som ändå ger ljus rundstrålande. Tänk att du lägger lampan på en platt yta, då ska den ligga hyffsat still och ge ljus runt om. Den bör vara magnetisk samt ha någon antiglidmatta undertill. Jag vill att den även ska ha funktionen ficklampa (dvs riktat ljus) ladding med usb.

 

Användndningsfallet är att mecka i trånga utrymmen, lysa upp sittbrunnen, stenen, bordet med mera.

 

Tänker att den måste vara 1-3 dm hög, typ utformad som en pyramid med lampan högst upp, kunna välja rund eller riktad stråle och dimmbar. Pyramid gör den olämplig som ficklampa så det går inte riktigt ihop (lös det). Kan tänka mig betala 300-1000 för en sådan produkt. Dyrare pris förutsätter hölje av typ metall och känsla av kvalitet. 

 

Tillägg:flyta och vattentät, rött ljus

Toppensvar, tackar för det :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Svaret är väl egentligen ”nej”, det finns idag massvis med olika moderna ”lampor” de flesta med LED-belysning som dessutom är laddningsbara. Själv använder jag en liten ”ficklampa” med LED-ljus från Claes Olsson, när jag köpte den fick man en pannlampa på köpet. Pannlampan använder jag nu på hösten när jag går iland på kvällens hundpromenad, gillar inte pannlampa när man jobbar med någonting, vill då ha ett mer spritt ljus. Då har jag en liten laddningsbar arbetslampa från Jula. Vidare finns det ombord en laddningsbar strålkastare även den med LED. 
Käre student, du kanske redan har kollat vad som finns i sortimenten hos båttillbehörsbutikerna, hos firmor såsom Claes, Jula, Kjell och liknande firmor. Det finns redan många olika sorters belysningar.

 

Men för uppgiftens skull så skall en mobil belysning för såväl nyblivna som gamla båtägare vara lätt att bära med sig, den skall vara vattentät, skall flyta om man tappar den i sjön, den skall vara ljusstark, gärna med ”hel-och halvljus”, förutom en strömbrytare med fasta lägen skall den även ha en återfjädrande knapp för signalgivning. Den skall vidare vara snabbt laddningsbar både från 230 volts hushållsel och 12 volt likström Även kanske möjlighet att laddas via USB. Den skall vara utrustad med olika clips så att man kan fästa den på sina kläder. Den skall vara lätt att använda, skall ha en lättmanövrerad strömbrytare som inte kan slås på av misstag. Man skall kunna hitta den i mörker. Den skall även kunna ha en röd bländfri belysning att användas nattetid att läsa sjökort med.

 

Om du kan designa en belysning som är lätt att bära med sig, att ha i fickan med alla dessa specifikationer är det inte illa.

Också superbra :) tack! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Här har du problemet - du tror dig lösa uppgiften genom att göra exakt som du blev "instruerad".

 

En marknadsundersökning/analys handlar om så mycket mer. Du får ett frö och det är du som sedan skall lära dig det nödvändigaste inom området, just för att kunna ställa rätt fråga och få en viss kvalitet på svaren. Eller helt enkelt redan då inse att en vidare undersökning är överflödig. Det är vad uppgiften brukar handla om, i alla fall på universitetsnivå: Utföra uppdraget genom att blint slänga frågan vidare som "vi blev instruerade" utan vidare reflektion är kanske tillräckligt på grundskolans lägre klasser. Men på universitetsnivå förutsätts du tänka mycket mer själv, varför även jag är tveksam till om ditt inlägg egentligen är seriöst.

 

För det du frågar efter - om det nu inte är troll - är inget annat än definitionen på en "ficklampa" av något slag. Den är redan uppfunnen i tusentals varianter för att passa alla de just olika situationer och behov en sådan kan tänkas behövas i.

Om en "båt" (för 30.000-3.000.000:-) behöver en "ficklampa" medlevererad (för kanske max 100-) från fabrik - och i synnerhet vilken typ/modell/lösning - blir ju omöjligt att svara på.

Varför ?  Jo, just för att en båt är inte lik en annan båt, användningsområdet är enormt varierat och inte minst båtägarna är också olika. Lägg där till att det redan finns mer än nog av varianter på "ficklampa" för olika båtar - alltifrån pannlampa, portabla sökarljus till bogstrålkastare och spridarbelysning.

 

Allt detta hade du fått fram redan vid din första analys av uppgiften (en enkel googling i en båttillbehörsbutik), vilket alltid ingår i uppdrag på den här utbildningsnivån. Därefter kan man - om det fortfarande är relevant - formulera en fråga baserad på i alla fall nödig kännedom om området.

 

Men du verkar ha missat hela poängen med kursen: Det är inte att utföra det man blir "instruerad" till, det viktiga är varför och vilken kvalitet man vill ha på svaren. Det viktiga i verkliga livet kommer inte vara om du gjort det du blivit instruerad till, utan om svaren/rapporten du levererar ger någon användbar information. Och då får du faktiskt tänka lite själv först.....

Jag förstår vad du säger. Dock är uppgiften snarare av karaktären att lära sig maskinerna vi prototypar i än att göra en långdragen behovsinventering och analys. Vi har endast ett par veckor på oss att gå från start och målgrupp till färdig prototyp, parallellt med 3 mattekurser och ett par andra saker. 

Så det jag är ute efter är ett par relevanta idéer och behov vi kan hitta en lösning för och prototypa. Men som jag sagt tidigare i den här tråden är att det är högst osannolikt att det kommer resultera i en riktig konsumentprodukt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Billsr:

Också superbra :) tack! 

Det blir ju liksom många upplysningar i denna tråden 🔦.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...