Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Billsr

KTH-student undrar vad nyblivna båtägare saknar för mobil belysning

Rekommendera Poster

Har nog inte sett så många Bustrar med kompass i heller.....😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härdbart rostfritt med ca. 13 % krom (som i köksknivar) är ju magnetiskt, men frågan är hur de klarar "havsmiljö".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev IngemarE:

Men rostfritt (syrafast, A4, som det bör vara i båtar) är ju inte magnetiskt, och "vanligt" rostfritt (A2) är bara lite magnetiskt....

Också en bra poäng! Även det något vi inte satt oss in i.. Hade det varit ett skarpt projekt längre fram i utbildningen hade vi nog vetat om det :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:
  1. Busterbåtar är vad jag tror mig veta inte tillverkade i magnetiskt material.
  2. Magneter påverkar kompasser vilket kan vara riktigt dåligt i vissa situationer i mörker.
    Många hävdar nog att man ändå inte ar någon magnetisk kompass ombord, men vissa har det. Kanske en varningstext!

 

36 minuter sedan skrev Zwen:

Har nog inte sett så många Bustrar med kompass i heller.....😉

Det var väl ungefär det jag skrev tycker jag.

 

Kompass finns som orginaltillbehör till Buster och på något vis bör ju lampan fungera tillsammans med båtens tillbehör, ev. med en varningstext som jag föreslog.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Billsr:

Också en bra poäng! Även det något vi inte satt oss in i.. Hade det varit ett skarpt projekt längre fram i utbildningen hade vi nog vetat om det :)

Jag kanske är negativ, men jag tycker det är märkligt om man skall hålla på med design att det tydligen inte är viktigt med materialkunskap eller "helikopterperspektivet" när det gäller marknadens behov. Ifrågasatte en del ganska tidigt, och jag gör det fortfarande.

 

Och resultatet må vara en kul designstudie, men en ficklampa med magnetfäste till en båt i aluminium, och medskickade rostfria plattor för att fästa lampans magnet på....

Det är just detta jag ser på företagen idag, särskilt bland nybakade studenter: En mycket stor kunskap inom det "roliga" men med total frikoppling från vissa - tyvärr nödvändiga - verkligheter.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste väl få säga och sammanfatta att magnetgrejen var en riktigt dålig idé. Dels är kraftiga magneter i allmänhet bannlysta ombord på många båtar, och som redan skrivits är varesig aluminium eller rostfritt stål magnetiskt.

Annars var det ju många andra nyttiga funktioner, varav jag hade klarat mig med mindre än hälften.

Istället för magnet kanske man kunde tänka sig en utfällbar klämma som man kan klämma fast lampan med på olika ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår kardborre i stället. Stör inga kompasser och rostar inte. :)

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev raol:

Jag föreslår kardborre i stället. Stör inga kompasser och rostar inte. :)

 

Bra!

Karborretapen tappar dock sin hållförmåga efter några år, men den kan ju kardborren kan ju lätt bytas ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som hade någon idee på min julbelysning?

(skalbar dimbar varmvitt leds-list, vad är det för lampor endel hissar upp i masten mellan stagen?)

 

Med en sådandär strålkastare som presenteras här nu, vore det bra med en strömbrytare som latjar bra, så man ev kan sända morsekod, uppåt 60 tecken i minuten (jag har förvisso enbart klarat 40tecken i minuten, och glömt nära hälften av tecknen, men ändå?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev raol:

Jag föreslår kardborre i stället. Stör inga kompasser och rostar inte. :)

 

Eller..?

bild.png.8d5e6fa8c04384b0240d127744be091d.png

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Peter_K:

Eller..?

bild.png.8d5e6fa8c04384b0240d127744be091d.png

 

Silvertape är väl Guds gåva till mänskligheten, killen på bilden har fixat sin upplysning, och sannolikt sparar han pengar då han inte behöver gå till frisören eller köpa rakblad 🪒. Men polisonger är väl ändå rätt så omodernt?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som behövs är en helt vanlig enkel ficklampa som FUNGERAR. Med betoning på ordet FUNGERAR. Utan en massa extrafunktioner och krimskrams. Det skall komma ljus ut ena ändan då man trycker på knappen och den skall tåla utomhusmiljö och litet saltvatten och fungera även vid minusgrader utan att plastdelarna splittras.

 

Om vi ser på ficklampsutbudet i dag så finns det inget vidare utbud på lampor som uppfyller de här oerhört stränga kraven.

 

Glöm alla fantasier om magneter. De bara stör kompassen och så krävs det en rikligt rostande fästplatta. Dessutom brukar magneter tappa magnetismen av vibrationer. Det räcker med att hålla liv i en tändmagnet och en kompassmagnet i en vibrerande motorbåt. Fler magneter än så har ingenting där att göra. De enkla lösningarna är oftast de bästa.

Redigerad av heimlaga
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...