Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Billsr

KTH-student undrar vad nyblivna båtägare saknar för mobil belysning

Rekommendera Poster

8 timmar sedan skrev JamesCook:

Jag skulle vilja ha en lampa som man kan ställa ifrån sig och som ändå ger ljus rundstrålande. Tänk att du lägger lampan på en platt yta, då ska den ligga hyffsat still och ge ljus runt om. Den bör vara magnetisk samt ha någon antiglidmatta undertill. Jag vill att den även ska ha funktionen ficklampa (dvs riktat ljus) ladding med usb.

 

Användndningsfallet är att mecka i trånga utrymmen, lysa upp sittbrunnen, stenen, bordet med mera.

 

Tänker att den måste vara 1-3 dm hög, typ utformad som en pyramid med lampan högst upp, kunna välja rund eller riktad stråle och dimmbar. Pyramid gör den olämplig som ficklampa så det går inte riktigt ihop (lös det). Kan tänka mig betala 300-1000 för en sådan produkt. Dyrare pris förutsätter hölje av typ metall och känsla av kvalitet. 

 

Tillägg:flyta och vattentät, rött ljus

Förutom att vara vattentät, flyta o ha rött ljus är den här från Biltema nästan vad du önskar.

 

USB-laddning, riktad lampa, arbetslampa, upphängningskrok, vridbar fot, magnet i foten...

Vad mer kan man begära för en hundralapp?

bild.thumb.png.326bb97e884503a4786d7f015587bf16.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Billsr:

Jag förstår vad du säger. Dock är uppgiften snarare av karaktären att lära sig maskinerna vi prototypar i än att göra en långdragen behovsinventering och analys. Vi har endast ett par veckor på oss att gå från start och målgrupp till färdig prototyp, parallellt med 3 mattekurser och ett par andra saker. 

Så det jag är ute efter är ett par relevanta idéer och behov vi kan hitta en lösning för och prototypa. Men som jag sagt tidigare i den här tråden är att det är högst osannolikt att det kommer resultera i en riktig konsumentprodukt. 

Ledsen att jag misstrodde dig från början och att jag i min iver att misstro också missade att du berättade vilket program du läser.

 

Det är nog snarast uppgiften som känns "fel" för mig och det kan ju inte du hjälpa.

 

Prototypframtagning och programmering av fleroperationsmaskiner mm. höll vi på med på gymnasiet, fjärde året på gymnasieingenjörsutbildningen.

 

En av mina första uppgifter på KTH var att göra en arbetsmiljöutredning på FFV Aerotech i Arbåga under en vecka som de skulle använda för att förbättra belysning, minska exponeringen för toluen, minska förbrukningen av toluen, minska risk för syrastänk, förbättra ventilation och punktutsug, justera temperatur och luftfuktighet, mm, mm.

 

En mångsidig belysning som kan användas som däcksbelysning, mysljus i sittbrunnen och ankarljus skulle vara bra.

När "lampan" använda som däcksbelysning ska den fästas lite högt på masten och lysa upp förtäckt.

När "lampan" används som mysbelysning ska den på något vis lysa upp ett bord i sittbrunnen utan att blända och ha "vackert" ljus.

När lampan används som ankarljus ska den lysa 360° med vitt ljus, hänga i bomnock eller sitta "på en pinne".

 

Lycka till!

Mackey

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En eloge till @Billsr som kämpat i motvind i denna fråga. Båtägare ÄR ett konservativt släkte men jag tror du har fått några idéer att bygga vidare på. 
Jag skulle vilja ha en enkel, vattentät, usb-laddbar lampa med en krok som man kan sätta i pulpit (dvs bågarna som ofta finns på varje sida om fören uppe på däck) som belysning när man på kvällen försöker hitta ”hem” till sin båt. Ljuset ska vara nedåtriktat och inte bländande. Att lampan har en ergonomisk strömbrytare behöver jag nog inte säga. 
Just nu har jag satt fast solcellslampor på var sida av pulpit och de funkar iofs bra men kan ibland kännas lite taffliga så gärna någon snygg design också.

Fast då kommer väl någon och snor dem förstås. ”Tänkte inte på det...”

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Ledsen att jag misstrodde dig från början och att jag i min iver att misstro också missade att du berättade vilket program du läser.

 

Det är nog snarast uppgiften som känns "fel" för mig och det kan ju inte du hjälpa.

 

Prototypframtagning och programmering av fleroperationsmaskiner mm. höll vi på med på gymnasiet, fjärde året på gymnasieingenjörsutbildningen.

 

En av mina första uppgifter på KTH var att göra en arbetsmiljöutredning på FFV Aerotech i Arbåga under en vecka som de skulle använda för att förbättra belysning, minska exponeringen för toluen, minska förbrukningen av toluen, minska risk för syrastänk, förbättra ventilation och punktutsug, justera temperatur och luftfuktighet, mm, mm.

 

En mångsidig belysning som kan användas som däcksbelysning, mysljus i sittbrunnen och ankarljus skulle vara bra.

När "lampan" använda som däcksbelysning ska den fästas lite högt på masten och lysa upp förtäckt.

När "lampan" används som mysbelysning ska den på något vis lysa upp ett bord i sittbrunnen utan att blända och ha "vackert" ljus.

När lampan används som ankarljus ska den lysa 360° med vitt ljus, hänga i bomnock eller sitta "på en pinne".

 

Lycka till!

Mackey

 

Tackar för det :) också ett toppenbra tips! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev ChristerN:

En eloge till @Billsr som kämpat i motvind i denna fråga. Båtägare ÄR ett konservativt släkte men jag tror du har fått några idéer att bygga vidare på. 
Jag skulle vilja ha en enkel, vattentät, usb-laddbar lampa med en krok som man kan sätta i pulpit (dvs bågarna som ofta finns på varje sida om fören uppe på däck) som belysning när man på kvällen försöker hitta ”hem” till sin båt. Ljuset ska vara nedåtriktat och inte bländande. Att lampan har en ergonomisk strömbrytare behöver jag nog inte säga. 
Just nu har jag satt fast solcellslampor på var sida av pulpit och de funkar iofs bra men kan ibland kännas lite taffliga så gärna någon snygg design också.

Fast då kommer väl någon och snor dem förstås. ”Tänkte inte på det...”

Lycka till!

Tackar så mycket :) jättebra att även höra hur det kan användas praktiskt! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte läst igenom alla tips, men en lampa med Bluetooth så jag kan reglera och ändra ljuset från telefonen vore bra, har det i min pannlampa och älskar Funktionen /C 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev s841:

Har inte läst igenom alla tips, men en lampa med Bluetooth så jag kan reglera och ändra ljuset från telefonen vore bra, har det i min pannlampa och älskar Funktionen /C 

Bra tips, tack för det :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-10 vid 02:15 skrev Caribic410:

Aa. Problemet brukar väl vara just så. Man saknar.inget direkt....... Innan fjärrkontroll fanns till tv saknade ingen just det...

Jag had faktiskt fjärkontroll till den TV- som var Gravarnes (Kungshamns) första TV. Min morfar köpte den begagnad och jag tog över den, i  mitten på 1960-talet, när de köpte ny TV.

Hade den på mitt tonårsrum. Visserligen bara en kanal, men fjärkontrollen var sladdansluten och man kunde höja och sänka ljudet och justera kontrasten på bilden.

Det fanns bara ett väggutag på mitt rum, men som elev på ellinjen på Vekstadskolan i Mölndal, instalerade jag ett stort antal väggutag på rummet. Utvändigt montage med kulo. Väggutaget där TV var ansluten manövrerade jag med en strömbrytare vid sängen.

Så jag kunde ligga på sängen och sätta på och stänga av TVn och höja och sänka ljudet.

Nu har fjärrkontrollerna utvecklats så att man begriper bara en bråkdel av vad alla knapparna har för funktion. Om det var bättre förr - de vette katten. En sak som jag med visshet var bättre förr - det var JAG.

Jag har nån liknade lampa som Peter. En sak som kunde förbättras på den var att den alltid visade var jag lagt den när jag behövde den och att alltid batteriet hade ström.

När jag nån sällsynt gång behöver den, så brukar jag inte hitta den och om jag skulle råka hitta den, så är batteriet slut - men det brukar lösa sig - man har ju mobiltelefonen.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Bjorns_snipa:

Pannlampa, gärna  kombinerad med ”Skipper”- eller ”Captain”-keps.

Låter som en kul enkel grej :) Tack för det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev toaen:

Jag had faktiskt fjärkontroll till den TV- som var Gravarnes (Kungshamns) första TV. Min morfar köpte den begagnad och jag tog över den, i  mitten på 1960-talet, när de köpte ny TV.

Hade den på mitt tonårsrum. Visserligen bara en kanal, men fjärkontrollen var sladdansluten och man kunde höja och sänka ljudet och justera kontrasten på bilden.

Det fanns bara ett väggutag på mitt rum, men som elev på ellinjen på Vekstadskolan i Mölndal, instalerade jag ett stort antal väggutag på rummet. Utvändigt montage med kulo. Väggutaget där TV var ansluten manövrerade jag med en strömbrytare vid sängen.

Så jag kunde ligga på sängen och sätta på och stänga av TVn och höja och sänka ljudet.

Nu har fjärrkontrollerna utvecklats så att man begriper bara en bråkdel av vad alla knapparna har för funktion. Om det var bättre förr - de vette katten. En sak som jag med visshet var bättre förr - det var JAG.

Jag har nån liknade lampa som Peter. En sak som kunde förbättras på den var att den alltid visade var jag lagt den när jag behövde den och att alltid batteriet hade ström.

När jag nån sällsynt gång behöver den, så brukar jag inte hitta den och om jag skulle råka hitta den, så är batteriet slut - men det brukar lösa sig - man har ju mobiltelefonen.

Också bra tankar, tack för det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS,

Nu har du fått myriader av uppslag och har säkert fått något att jobba med.

 

Följ sedan  gärna upp i tråden med vad det blev, gärna med bilder på design och funktion så vi får en intressant återmatning  😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett sökarljus i båten med halogenlampa som drivs via cigg-uttaget. En modernare variant skulle jag vilja ha med led, men det finns säkert. Använder oftast en led-ficklampa från ledlenser, den lyser ju lika starkt. 
jag har en pannlampa av modernare sort med tre eller fyra styrkor på det vita ljuset. Den är suverän. Den har ett läge för rött ljus. Det skulle kunna utvecklats med några olika lägen för styrka. Har noterat att rött ljus har en förmåga att äta upp de röda i sjökorten , så till sjökort har jag tyckt grönt ljus är bättre för konstigt nog har grönt inte ätit upp det gröna i sjökorten. Så hade gärna haft grönt som alternativ på pannlampan med, vitt, grönt och rött samt justerbar styrka på alla färger. Förr hade jag någon lampa från Biltema som var till cigg-uttaget som kunde visa vitt eller grönt ljus, den var bra till sjökort men säljs inte längre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är ett x-jobb från KTH och inte från träsniderskola i Långkrok så skulle jag vilja ha lite mer modern teknik och innovation: en räddningslampa:
- om jag ramlar ner i sjön i mörkret så följer lampan efter
- den tänds och kan hålla sig i närheten av mig
- larmar sjöräddningen
- är så pass intelligent att när den hör ljud eller ser ljus från en helikopter eller en räddningsbåt så riktar den ljusstrålen dit med SOS signal i morse alfabet så räddningen vet var de skall leta.

 

Detta tror jag skulle vara intressant, och inte en ny ficklampa att belysa vägen om man skall ut i buskarna och kissa på natten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev IngemarE:

TS,

Nu har du fått myriader av uppslag och har säkert fått något att jobba med.

 

Följ sedan  gärna upp i tråden med vad det blev, gärna med bilder på design och funktion så vi får en intressant återmatning  😉

Absolut, det tänker jag :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev M__G:

Jag har ett sökarljus i båten med halogenlampa som drivs via cigg-uttaget. En modernare variant skulle jag vilja ha med led, men det finns säkert. Använder oftast en led-ficklampa från ledlenser, den lyser ju lika starkt. 
jag har en pannlampa av modernare sort med tre eller fyra styrkor på det vita ljuset. Den är suverän. Den har ett läge för rött ljus. Det skulle kunna utvecklats med några olika lägen för styrka. Har noterat att rött ljus har en förmåga att äta upp de röda i sjökorten , så till sjökort har jag tyckt grönt ljus är bättre för konstigt nog har grönt inte ätit upp det gröna i sjökorten. Så hade gärna haft grönt som alternativ på pannlampan med, vitt, grönt och rött samt justerbar styrka på alla färger. Förr hade jag någon lampa från Biltema som var till cigg-uttaget som kunde visa vitt eller grönt ljus, den var bra till sjökort men säljs inte längre. 

Jättebra förslag! Tackar så mycket för det :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Eftersom det är ett x-jobb från KTH och inte från träsniderskola i Långkrok så skulle jag vilja ha lite mer modern teknik och innovation: en räddningslampa:
- om jag ramlar ner i sjön i mörkret så följer lampan efter
- den tänds och kan hålla sig i närheten av mig
- larmar sjöräddningen
- är så pass intelligent att när den hör ljud eller ser ljus från en helikopter eller en räddningsbåt så riktar den ljusstrålen dit med SOS signal i morse alfabet så räddningen vet var de skall leta.

 

Detta tror jag skulle vara intressant, och inte en ny ficklampa att belysa vägen om man skall ut i buskarna och kissa på natten...

Också ett toppenförslag. Stort tack :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Jag vill ha en mobil ljuskälla som alltid återvänder till båten om jag tar med den från båten upp till stugan eller från båten till bilen. Alltså, när jag tagit mig från båten upp till stugan/bilen i mörkret, och därför tagit med mig ficklampan, så återvänder ficklampan själv till båten och parkerar sig i sin station. Som bonus kan jag kalla på den från bilen/stugan. Så antingen en ficklampa modell Boston Dynamics-robothunden, men i miniatyr, som kan kuta tillbaka själv, eller en ficklampa med utfällbara rotorblad som kan flyga.

 

2. Kombinera detta med förslaget från @jan_af_lisoe så har du en presumtiv köpare här. Risk att lampan kostar mer än båten, men det låter jag dig lösa.

 

3. Den ska förstås vara

greppvänlig, vattentät, rött + vitt ljus, variabel styrka, riktat ljus och allmänbelysning, alltid laddad.

 

4. Helst också ha en FANTASTISK sugkopp, så att jag utan omsvep kan sätta den varstans på plastbåten alt alubåten alt träbåten men ändå få bort den utan problem.

 

5. Lampan behöver inbyggt gyroskop för att hålla nivån när det gungar, typ steadicam. Men inte alltid.

 

6. Kanske intelligent röststyrning också? "Lite till höger" - "nä tillbaka lite". "Pirater kranbalksvis om babord!" ger sylvass upplysning av önskat område direkt. Eller "lampis jag meckar med länspumpen, kom och lys lite här i hörnet".

 

Jag kan inte nog understryka hur viktigt det är att lampan alltid förstår vad jag menar.

 

7. Ytterligare bonus om sugkoppen också funkar bra i pannan på mig, då blir det ju en pannlampa också.

 

8. Tror nu att det vore bäst med rotorblad - istället för robothunden - för då kanske lampan dessutom kan mäta min puls med ir-kamera och om det behövs hålla min näsa över vattenytan genom att sugkoppa fast sig i pannan på mig och lyfta litet när jag trillat överbord. Medan den gör det som nämns i referensen i pkt 2 givetvis. Krävs nog mycket kompetent AI här.

 

9. Samtidigt kanske den kan larma alla andra liknande lampor i närområdet? De kan ju flyga till olycksplatsen och docka fast i varandra, och denna svärm lyfter mig upp ur vattnet och ombord min båt. Internet of things.

 

10. Sugkopparna igen! Svärmen koppar fast sig på båten och drar båten till säker plats/hamn om inte sjöräddningen hinner före.

 

Den här lampan skulle skickas med nyblivna båtägare, tycker jag. Jag tror att jag skulle kunna bli lite rädd för den med tiden, men ändå.

 

Redigerad av farn
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev farn:

1. Jag vill ha en mobil ljuskälla som alltid återvänder till båten om jag tar med den från båten upp till stugan eller från båten till bilen. Alltså, när jag tagit mig från båten upp till stugan/bilen i mörkret, och därför tagit med mig ficklampan, så återvänder ficklampan själv till båten och parkerar sig i sin station. Som bonus kan jag kalla på den från bilen/stugan. Så antingen en ficklampa modell Boston Dynamics-robothunden, men i miniatyr, som kan kuta tillbaka själv, eller en ficklampa med utfällbara rotorblad som kan flyga.

 

Den lampan är redan uppfunnen, eller rättare sagt ”Oppfunnen”.

Jag misstänker att den är registrerad hos patentverket i Ankeborg,  Karlisota i USA.
 

552B7BCD-7307-4176-96A9-D515FEB755CA.jpeg.a78cf145b60721287ea00227fc30e8f5.jpeg

 

💡

 

 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Den lampan är redan uppfunnen, eller rättare sagt ”Oppfunnen”.

Ja, se där, Oppfinnar-Jockes medhjälpare kom inte för mig. Har han uppdaterats till LED månne? Jobbigt annars med total lobotomi så ofta för att ersätta brunnen wolfram-tråd.


Ser dock fortsatt ännu obruten mark för mina övriga punkter!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev farn:

Ja, se där, Oppfinnar-Jockes medhjälpare kom inte för mig. Har han uppdaterats till LED månne? Jobbigt annars med total lobotomi så ofta för att ersätta brunnen wolfram-tråd.

Han har numera LED med Filament-teknik. Ser likadant ut men mycket mer energi blir över till andra saker numera, t ex att flytta sig snabbare.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-13 vid 20:45 skrev farn:

Ja, se där, Oppfinnar-Jockes medhjälpare kom inte för mig. Har han uppdaterats till LED månne? Jobbigt annars med total lobotomi så ofta för att ersätta brunnen wolfram-tråd.


Ser dock fortsatt ännu obruten mark för mina övriga punkter!

Det var rätt längesedan jag läste Kalle Anka & Co, men brukar fördjupa mig i Carl Barks samlade volymer ibland. Medhjälparen var ju självreparerande, han skruvade själv på sig en ny lampa/huvud.

 

Ja det är ju många önskemål och tips som trådskaparen här fått, skall bli intressant att se vad det blir av det.

Men jag har svårt att tänka mig en kombination av den lilla ficklampan man kan ha i just fickan, och den större ljusstarka och laddningsbara handstrålkastaren jag har, dessa används mycket från sent i augusti och framåt när det är mörkt tidigt på kvällarna.

 

76394CA2-6EAB-4E50-BF0F-133A207E6641.jpeg.f8f478aef69652d85b28f7b00c431599.jpeg

En sådan här har jag, den är väldigt bra och ljusstark. Ser nu att dom blivit rätt så dyr bara... Den har en kassett med laddningsbara AA-batterier, och dom kan ju bytas mot vanliga ”oladdningsbara” i nödfall. Den har 12 voltsladdare och en laddare för 230. Men den är för stor för att bära med sig på kvällspromenaden med hunden. Men trots att den saknar fot, sugkopp eller upphängare kan den ändå riggas upp lätt vid ”mörka jobb” ombord.

 

Jag har även använt den vid tilläggning sent på kvällen i naturhamn. Bara litet svårt att manövrera båten samtidigt som man håller i lampan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt att införa lite modern belysning i vår bobåt med vissa protester från övriga sällskap att den är så ljus och vit. Den mobila belysning som uppskattas mest är en sådan som också kan värma sittbrunnen, typ fotogenlykta.
Så om vill du slå dig in om den mobila båtbelysningsbranchen skulle jag rekommendera att den också genererar värme. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-09 vid 20:42 skrev ABC:

 

 

Om du nu är seriös så måste jag medge att jag inte förstår frågan. Vad är det för ljus man kan tänka sig sakna när man köper en ny båt? Om jag hade frågat dig om vad det är för mobila ljus du skulle vilja ha när du köper en ny bil, vad skulle du svara då? En ficklampa?

 

Om du ger några exempel på vad man kan tänka sig så kanske det klarnar.

Tror det var när jag köpte en ny Peugeot som jag upptäckte en laddbar ficklampa i bagageutrymmet. Tänkte att det var ju en vettig lite ovanlig idé. Men använde den aldrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också laddbar ficklampa i bagaget på min bil. Men har heller aldrig använt den, har ju redan ficklampa i telefonen som alltid ligger i byxfickan.....

 

Däremot har jag paraplyer infällda i gaveln på framdörrarna, och de har använts flera gånger 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Icke bärbart, men jag tror det skulle vara bra med massa små punkt ljuskällor, inne i skåp och skrymslen. Typ enstaka LEDs, nästan lite julpynt?

 

Jag köpte en RGB-ljus slinga ifrån Banggood (Kina), som jag inte var nöjd med. För det var enskilda röda LEDs, sedan grönt samt blått LEDs varvarvat. Ej enskild LED som har alla på engång. Samt så var det glappkontakt. Fjärrkontrollen var jag dock mer nöjd med. Konfigurationen var dock 3st LED i serie med ett 300 ohms motstånd (detta på 12v, och för varje kanal R/G/B).

 

Jag tycker det borde vara mer skalbart att ha alla LEDs parallellt (kanske ha dc-dc omvanlade, säge 0-4v dimmer).

 

Vet inte hur konfigurationen på övrig julbelysning är, finns det någon dimmbar julbelysning? Vad är det för belysning endel hissa upp i masten (mellan stagen)??

 

Jag vill enbart ha varmvitt ljus, tänkte fjärkontrollens R(öda) -kanal går till LEDs utmed tak, G(röna) -kanal går till LEDs i midje höjd, och B(låa) under knänan. Typ fisk fågel eller mittimellan.

 

Dock hittar jag ingen manual till fjärrkontrollen. Och default läge är någon disco variant, där alla lampor blinkar. Vet inte vilken knapp man ska trycka på, se bild:

 

 

20201212_221605_HDR.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla! 

Tänkte skicka en liten uppdatering till er som varit snälla och medverkat när vi gjorde vår undersökning :)

Vårt uppdrag var att branda lampan för Buster Boats för att ha ett varumärke att anpassa layout och form för. 

Resultatet blev en produktfamilj som skiljer sig i funktioner där den exklusivare har en kropp i aluminium och ett greppvänligt handtag som är gummibeklätt. Handtaget har utrustats med handvärmare, och har en av/på-knapp för funktionen på lampans främre del. Lampan har dioder på sidorna, både fram och bak, som växlar mellan rött, grönt och vitt ljus, för att kunna agera både lanterna och mysbelysning. En avtryckarliknande knapp sitter under handtaget för att kunna steglöst reglera ljusstyrkan på de aktiverade ljusen. En stor knapp med mönster på lampans handtag startar och stoppar den främre belysningen som alltid startar på sin lägsta nivå för att inte blända. Lampan har sugpropp med magnet under på sin bakre sida för infästning på platta ytor, magneter undertill för infästning på metallytor, samt ögla för karbinhake så den kan hängas i bältet eller fästas i relingen. Självfallet är den uppladdningsbar trådlöst, vattentät och flyter. Elektroder under handtaget tänder automatiskt den främre lampan på högsta styrkan när den faller i vattnet för att både hjälpa till att hittas om den faller överbord, men främst som nödfunktion om användaren faller i vattnet på natten. 

Tyvärr blev presentationen för stor för att bifogas här men vi fick nöjet att både göra iterativa designprocesser och ta fram prototyp med hjälp av fräs, 3d-skrivare och laserskärare. Tack igen för er medverkan! 

Busterfamiljbild.jpg

Busterprovärmeknapp.20.jpg

IMG_1244.HEIC

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för återkoppling!

 

Alltid roligt att se vad man ev. bidrar med eller vilka idéer ni fått av våra bidrag. 

 

Jag gillar absolut många av funktionerna, men en sak förstår jag inte.

Magnet!

  1. Busterbåtar är vad jag tror mig veta inte tillverkade i magnetiskt material.
  2. Magneter påverkar kompasser vilket kan vara riktigt dåligt i vissa situationer i mörker.
    Många hävdar nog att man ändå inte ar någon magnetisk kompass ombord, men vissa har det. Kanske en varningstext!

God Jul och Gott Nytt År!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Mackey:

Tack för återkoppling!

 

Alltid roligt att se vad man ev. bidrar med eller vilka idéer ni fått av våra bidrag. 

 

Jag gillar absolut många av funktionerna, men en sak förstår jag inte.

Magnet!

  1. Busterbåtar är vad jag tror mig veta inte tillverkade i magnetiskt material.
  2. Magneter påverkar kompasser vilket kan vara riktigt dåligt i vissa situationer i mörker.
    Många hävdar nog att man ändå inte ar någon magnetisk kompass ombord, men vissa har det. Kanske en varningstext!

God Jul och Gott Nytt År!

Mackey

Det har du rätt i, de är i huvudsak aluminium. Tanken har varit att skicka med en uppsättning självhäftande rostfria plattor.

Magnet ville vi ha för att kunna erbjuda en flexibel och snabb infästning som passar en variation av båttyper. Bra synpunkt med kompasserna dock! Det har vi inte tänkt på :)

God Jul och Gott nytt! 

Redigerad av Billsr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Billsr:

Det har du rätt i, de är i huvudsak aluminium. Tanken har varit att skicka med en uppsättning självhäftande rostfria plattor

Men rostfritt (syrafast, A4, som det bör vara i båtar) är ju inte magnetiskt, och "vanligt" rostfritt (A2) är bara lite magnetiskt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...