Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
per_62

Möten med små marginaler

Rekommendera Poster

För några år sedan upplevde jag ett obehagligt möte när vi efter en kappsegling i Sandhamn en lördagskväll gick för motor med en Shipman 28 in mot Stockholm och mörkret började falla. Helt plötsligt kommer det en liten snabbgående motorbåt utan lanternor som är på väg ut mot Sandhamn som passerar med någon meter från vår båt. Vi såg den först när den passerade vår båt. Har svårt att förstå hur dessa fartdårar tänker. En liten felmanöver, svallvåg eller en gir av någon av båtarna och det blir en kollision med troliga svåra personskador och kanske sänkta båtar.

 

Hittade nyligen denna video på Facebook från den 5 september på ungefär samma plats där det verkar vara ännu mindre marginaler:
Den snabba båten som passerar en mindre segelbåt med mycket liten marginal är en Fountain 42 med 2x500hk motorer och det kunde slutat med katastrof pga fart och obefintligt säkerhetsavstånd... 

 

Dessa situationer ska man inte behöva uppleva till sjöss och konsekvenserna kan bli katastrofala om det blir kollision.

Varför förstår inte vissa att de utsätter både sig själv och andra människor i omgivningen för stora faror med detta beteende.

 

 

image.png.f9e8741ac661afd1e95d1ede45571931.png

 

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att snabbt kasta ut lite flytlina som fartdämpare är kanske inte tillåtet men kunde varit lärorikt 😈

 

Personer med det mind setet krockar ibland med träd när de kör vattenskoter.

 

En bekant seglade för några år sedan söder om Fjällbacka när det kom en motorbåt med dålig uppsikt, familjen trodde att motorbåten skulle köra upp i deras sittbrunn men den gjorde inte det utan körde över deras gummidinge.

Segelfamiljen mådde inte bra efter den upplevelsen (som skedde kanske för 10 år sedan).

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev per_62:

För några år sedan upplevde jag ett obehagligt möte när vi efter en kappsegling i Sandhamn en lördagskväll gick för motor med en Shipman 28 in mot Stockholm och mörkret började falla. Helt plötsligt kommer det en liten snabbgående motorbåt utan lanternor som är på väg ut mot Sandhamn som passerar med någon meter från vår båt. Vi såg den först när den passerade vår båt. Har svårt att förstå hur dessa fartdårar tänker. En liten felmanöver, svallvåg eller en gir av någon av båtarna och det blir en kollision med troliga svåra personskador och kanske sänkta båtar.

 

Hittade nyligen denna video från den 5 september på ungefär samma plats där det verkar vara ännu mindre marginaler:
Den snabba båten som passerar en mindre segelbåt med mycket liten marginal är en Fountain 42 med 2x500hk motorer och det kunde slutat med katastrof pga fart och obefintligt säkerhetsavstånd... 

 

Dessa situationer ska man inte behöva uppleva till sjöss och konsekvenserna kan bli katastrofala om det blir kollision.

Varför förstår inte vissa att de utsätter både sig själv och andra människor i omgivningen för stora faror med detta beteende.

 

 

image.png.f9e8741ac661afd1e95d1ede45571931.png

 

Bra 👍 Att lägga ut, så kör man def inte, synd inte kbv var i närheten och såg detta. Sjv hade jag blivit skitförbannad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev per_62:

Den snabba båten som passerar en mindre segelbåt med mycket liten marginal är en Fountain 42 med 2x500hk motorer och det kunde slutat med katastrof pga fart och obefintligt säkerhetsavstånd... 

Vilken jävla idiot! Själv hade jag i ren ilska dragit fart på utombordaren (eller vad nu segelbåten har för motor) och jagat i fatt den saten. Givetvis hade det inte funkat, men ändå!

Jag försöker att inte hetsa upp mig för det ofog som en del håller på med men sånt här gör mig riktigt, riktigt förbannad. Nonchalans dragen till sin spets.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, fy fan. Den sista idioten är inte född.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

En del brinner det i huvudet för när sådant händer och en gaffel eller hammare åker iväg... själv har jag kastat en kanelbulle efter en motorbåt en gång. 
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/anklagade-seglaren-berattar-jag-kastade-en-gaffel

Synd att fritidsbåtar inte är utrustade med torpeder...

 

Jag har funderat på om man kan konstruera något vapen som sänder iväg någon kraftfull elektronisk puls som slår ut all el och elektronik hos målet för pulsen. 🔌

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har nog alla något att lära oss om reglerna både motorbåt som segelbåt.

Inte ovanligt att någon bryter mot reglerna 

Trånga farleder.

Åtgärd för att undvika kollision.

Risk för kollision.

Säker fart.

Utkik.

Visa hänsyn och respektera varandra är inget man upplever så värst ofta nu för tiden.

Är väl mer så att jag har rätt och skiter i alla andra, har jag inte rätt så skiter jag i det med.

Bara jag kommer först.

Handen på hjärtat så kommer jag säkerligen att bryta mot någon regel eller lag under dagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Wildeside:

Visa hänsyn och respektera varandra är inget man upplever så värst ofta nu för tiden.

Jag tycker generellt att trafik-moralen på sjön är bra. Det är bara det att vissa verkar vara födda utan omdöme överhuvudtaget, men de är ganska få.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju också sett en del skräckexempel på hur olika båtar och andra farkoster framförs på sjön. Men det är ju procentuellt väldigt få. 

I fredags såg vi några som körde konstigt, kanske inte farligt eller för fort, men det var en tveksam navigering. Litet senare såg vi den lägga till i hamn, samma tveksamheter, ingen ombord som förde befälet. Dåligt klädda i jeans t-skirt och tunna jackor, det blåste litet kallt och regnet var inte långt borta. Det fanns heller inga flytvästar på någon i besättningen. Gissningsvis nya och ovana ”sjöövare” sådana som övar på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många fountain finns det, den här

går jag förbi varje dag . 
 

kan kasta en gaffel på den

DD43286F-0703-4803-965D-7FF362B2DB1D.jpeg

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade denna länk där Hamnen.se har intervjuat bägge parter vid incidenten mellan en Fabola Campus 650 och den snabbgående Fountain 42. Seglaren uppskattade att Fountain 42 passerade med ett avstånd till en kroppslängd och att segelbåten som är liten snabbt kunde ha tappat roderverkan om en vindby svept förbi varvid det kunde ha blivit en kollision.

Hoppas verkligen att man inte hamnar i en liknande situation. Det är en riktig rysare att se denna video igen och höra seglarens berättelse.

https://www.hamnen.se/artiklar/reportage/med-1-000-hk-rakt-mot-en-liten-segelbat-det-var-ju-fri-fart/  

 

1019434180_Fountain42.thumb.png.b2e683eb1bc5df31d6b9339674194e16.png

 

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev per_62:

Det är en riktig rysare att se denna video igen och höra seglarens berättelse.

Ja, håller med samtidigt som det egentligen är ännu värre att höra föraren av motorbåten i inslaget!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, förarens inställning känns inte så bra.... tur att man inte seglar i Stockholms skärgård.. Man skulle kanske ha en gastuta i sittbrunnen att tuta på båtar som närmar sig.

 

Dags att begränsa farten inomskärs till 25 knop?

Redigerad av Dava
Är det verkligen så att man inte kan köra båtar som denna i under 50 knop eftersom den blir så ostabil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev så upprörd att jag glömde nämna motorbåtsförarens inställning.

Det är ju otroligt att denna förare inte förstår allvaret i sitt beteende att med hög fart använda andra båtar nästan som slalompinnar och att minsta kursändring av den egna båten eller att andra båtar som han kör oerhört nära av någon anledning girar kan få katastrofala konsekvenser, tex kollision med båtskador och möjlig förlust av människoliv.

En båt kan även av olika skäl helt plötsligt gira kraftigt och att förutse detta är omöjligt om man sitter i en annan båt och planerar att passerar nära. Speciellt kan en kraftig gir uppstå om föraren i den andra båten tappar kontrollen, en vindby uppstår, vågor etc.

Att även tro att man kan ha fri fart med minimala marginaler när man passerar mycket nära andra båtar är mycket mycket förvånande.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Ja, håller med samtidigt som det egentligen är ännu värre att höra föraren av motorbåten i inslaget!

Tycker filmen är otroligt bra, den visar hur en sådan situation upplevs i en liten båt när man har en stor, snabb båt med kurs rakt emot en. Även om avståndet är extremt litet i det här fallet, är det inte speciellt härligt när sådana båtar passerar på en eller två båtlängder heller i den farten, och jag hoppas någon lärt sig något här.

Att vederbörande motorbåtsförare hade aktuella inställningen var inte speciellt förvånande; hade hen begåvats med en fungerande hjärna hade hen inte kört så som gjordes i filmen.
I filmen sägs "...det uppstår farliga situationer i hamnar hela tiden"... ja, sannolikt när du är där i alla fall...

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt hemskt!

Det är som om motorbåtsföraren aldrig varit med om någon form av olycka i hela sitt liv! Finns det människor i den åldern som haft sådan tur?

Ett litet tekniskt fel, som att en skruv till styrningen gått av, så hade motorbåten ändrat riktning på en sekund. Den som har risken/farten i sin hand måste även vara medveten om vad som kan hända och hantera risken för detta.

Jag blir uppriktigt sagt riktigt ledsen om vi inte snart får läsa i tidningen att denna förare får kraftiga böter för vårdslöshet. Det är oerhört viktig att detta lagförs, och bevisen finns.

 

Här ett inslag jag nyligen skrev i ett annat inlägg (om att byta till större motor på en liten båt):

"Vi hade en 140 hk motor en en båt på 800 kg, den kom upp i 40 knop (vid högt gångläge/trim).

Övermotoriserade båtar tenderar att öka riskerna. Man kör oftare fort/fortare. Båten du valt har kraftigt V-format skrov och kommer att i hög fart ha väldigt lite båtyta med vattenkontakt - den blir instabil i hög fart. Problemet är då att, om man överraskas av en stor våg (två svallvågor som adderar på varandra) så kan man bli kastad åt sidan. Då ramlar passagerarna av din båt, kanske du själv med. Det låter tokigt, men min son gjorde en sväng precis vid en svallvåg. Han ramlade av gummibåten i full fart (25 knop). Jag stod bakom på vattenskidor och höll på att drunkna, så som jag skrattade - han gjorde en parabel 2 m upp i luften och ut ur båten."

 

När en båt i riktigt hög fart möter vågor (speciellt svallvågor från 2 olika båtar som adderas) kan gångläget bli instabilt. Behöver man ändra riktning i detta ögonblick kan det ha katastrofala följder, som i följande klipp:

 

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Ja, håller med samtidigt som det egentligen är ännu värre att höra föraren av motorbåten i inslaget!

Bara att konstatera att den siste idioten ännu inte är född. Det var nog de absolut mest korkade bortförklaringarna och egenanalyserna jag hört när det gäller sådana här situationer. Häng honom högt! Hoppas han får sitt straff när han skall passera Pärleporten!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

63B5E402-CA30-40BB-A42B-094F1D633CB8.jpeg.eba7171fbb9a13f82c59c6a84470ebba.jpeg335C05D1-3143-4F8D-8316-F9B6FF72D3D7.jpeg.b1ab73849c1e0e04d2d03378607fa231.jpeg
 

Om du är nykomling kommande säsong i Göteborgs södra skärgård och även i den norra, alltså runt ”Styrsöarna” i söder och runt ”Öckeröarna” i norr behöver du kanske inte oroa dig så mycket för muskelbåtar, det finns ett fåtal, men det finns tre samhällsnyttiga katamaraner, två snabbfärjor som opererar i södra skärgården, Styrsöbolagets Rivö och Valö, samt ambulansbåten Rescuer som har hemmahamn på Donsö, men som man kan möta både i norr och i söder. Håll undan för dessa och möt svallet med fören, även i måttliga farter, eller just i måttliga farter blir svallet som en vägg om man möter det på fel sätt.

Dessa båtar är ju lätta att känna igen och syns på långt håll, ändå tycks många bli överraskade och jag har sett en och annan incident.

Den mest uppskakande var när en segelbåt med spinnaker doppade hela förskeppet i svallet från ambulansbåten och fick spinnakern vattenfylld, men dom fick ner seglen och kunde starta motorn och blev manöverfärdiga.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev per_62:

Hittade denna länk där Hamnen.se har intervjuat bägge parter vid incidenten mellan en Fabola Campus 650 och den snabbgående Fountain 42. Seglaren uppskattade att Fountain 42 passerade med ett avstånd till en kroppslängd och att segelbåten som är liten snabbt kunde ha tappat roderverkan om en vindby svept förbi varvid det kunde ha blivit en kollision.

Hoppas verkligen att man inte hamnar i en liknande situation. Det är en riktig rysare att se denna video igen och höra seglarens berättelse.

https://www.hamnen.se/artiklar/reportage/med-1-000-hk-rakt-mot-en-liten-segelbat-det-var-ju-fri-fart/  

 

1019434180_Fountain42.thumb.png.b2e683eb1bc5df31d6b9339674194e16.png

 

Jävlar vad förbannad jag blir när jag hör idioten försvara sitt betende. Hoppas verkligen polisen tar tag i ärendet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev segelbagaren:

Övertryck i spetitanken och ett utblås på varje sida.

Ja det är ju skitbra, annars har jag funderat på torpeder, men jag misstänker att sådana är olagliga, iallafall i fredstid. Jag har även funderar på om man på något sätt kan sända iväg en riktad och kraftig elektromagnetisk puls som slår ut tändsystemet och all elektronik hos sådana här missdådare. Eller om man kan skicka iväg en vajer eller något som trasslar in sig i värstingarnas propellrar.

 

Motorbåtsföraren sade ju något i intervjun, angående att ”det alltid händer något” att för att undvika det kan man ju ”stanna i land”, just det, bra idé, stanna i land! Men låt bli bilen, eftersom du antagligen har samma farliga beteende bakom alla typer av rattar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man ser detta och hör förklaringen, förstår man att det händer saker.

 

Undrar hur man på ett effektivt sätt kan komma åt sådana där riskbeteenden?

 

Det är ju inte olagligt att vara dum i huvudet (än), men nu får ju andra medtrafikanter stå för notan med sin hälsa osv.

 

Hur långt räcker en sådan film rättsligt?


Kamerorna vi har efter vägarna räcker ju till bötesbelopp iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

...! Men låt bli bilen, eftersom du antagligen har samma farliga beteende bakom alla typer av rattar.

 

Torpeder är nog ännu olagligare i krigstid..

 

På vägen är det ju dock inte fri fart överallt... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju perfekt att de fick tag på den som körde som även ville svara på frågor.

Annars brukar det vara ett problem men det framgår inte  ifall han har sett filmen utan jag tror att han besvaade frågorna som allmänna hur man gör med båtar och höga hastigheter.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev lizardking:

Det var ju perfekt att de fick tag på den som körde som även ville svara på frågor.

Annars brukar det vara ett problem men det framgår inte  ifall han har sett filmen utan jag tror att han besvaade frågorna som allmänna hur man gör med båtar och höga hastigheter.

 

Sett filmen eller inte - han satt ju liksom i ena båten..? Filmen visar hur han körde, och eftersom det var han som körde så borde han ha uppfattat båten han passerade två meter ifrån, och gjorde han inte det borde han hålla sig till att åka Waxholmsbåt. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Sett filmen eller inte - han satt ju liksom i ena båten..? Filmen visar hur han körde, och eftersom det var han som körde så borde han ha uppfattat båten han passerade två meter ifrån, och gjorde han inte det borde han hålla sig till att åka Waxholmsbåt. 

Det är ju lätt att tro att han fått skygglappar och tunnelseende, som man kan få när det går undan.

Han hade väl inte ens sett något mindre än en finlandsfärja om det nu finns sådana just där.

Nej, inte ens åka Vaxholmsbåt, borde bli dömd till att inte vistas vid eller på vattnet över huvud taget, sig eget badrum undantaget.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ju lätt att tro att han fått skygglappar och tunnelseende, som man kan få när det går undan.

Han hade väl inte ens sett något mindre än en finlandsfärja om det nu finns sådana just där.

Nej, inte ens åka Vaxholmsbåt, borde bli dömd till att inte vistas vid eller på vattnet över huvud taget, sig eget badrum undantaget.

Och det badrummet borde vara i en statligt finansierad enrummare med galler för fönstret och lås på utsidan av dörren. Med fördel borde någon också tappa bort nyckeln.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...