Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Dava

Vad tänka på inför besiktning av trailer?

Rekommendera Poster

Det är dags att besiktiga min båttrailer, jag har förstått att det är en fördel att besiktiga den utan båt på, men vad ska jag mer tänka på?

 

Lampor fungerar bra. Däcken ser bra ut. Bromsarna fungerar... men är det något med bromsarna jag kan påverka eller kontrollera innan jag kör dit? Andra saker jag behöver tänka på? Ska alla stöttor och liknande vara monterade?

 

Har aldrig tidigare besiktigat en släpvagn men det hade enligt säljaren som haft den i 20 år aldrig varit några problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Dava:

Det är dags att besiktiga min båttrailer, jag har förstått att det är en fördel att besiktiga den utan båt på, men vad ska jag mer tänka på?

 

Lampor fungerar bra. Däcken ser bra ut. Bromsarna fungerar... men är det något med bromsarna jag kan påverka eller kontrollera innan jag kör dit? Andra saker jag behöver tänka på? Ska alla stöttor och liknande vara monterade?

 

Har aldrig tidigare besiktigat en släpvagn men det hade enligt säljaren som haft den i 20 år aldrig varit några problem.

 

Kolla så hjullagren inte låter illa, titta hur långt in bromskolven vid handsken sjunker in kommer inte ihåg men tror du ska ha 30 % kvar som den ska kunna sjunka in så du har en reserv, du ser det om du tvärnitar in trailern och håller den i låst läge. Sjunker den för långt in behöver du justera bromsbackarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. Backar jag går den ända in. Men jag ska kanske testa att tvärbromsa.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Dava:

Hmm. Backar jag går den ända in. Men jag ska kanske testa att tvärbromsa.. 

Det sitter den en backspärr så att bromsen släpper helt när du backar, ibland är det manuellt och ibland med automatik. Då kan nog draget skjutas samman helt. Om den urkopplingen inte fanns så skulle du alltid backa med full broms på kärran o det fungerar inte så bra.

 

Så ta inte för givet att det är fel på bromsarna för att draget trycks samman vid backning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som @kossor skriver ska du göra om du vill kontrollera bromsarna. Att draget skjuts ihop vid backning är rätt och har inget med bromsverkan vid framåtkörning att göra.

 

Du kan söka på STR hemsida efter säkerhetskontroll med kärra. Där ingår att kontrollera bromsarna med tvärnit.

 

Du kan även palla upp axeln så hjulen hänger i luften. Spänn in draghandsken med spännband ca 40 % av slaglängden.

Då skall du inte kunna rulla hjulen med dina armar framåt. Därimot bakåt ska gå bra. Då funkar bromsarna.

Om du behöver justera så justerar du på skölden (hjulet), inte på wiren.

Sök på nätet efter bromsjustering, vagn.

Finns många bra instruktioner.

 

Lycka till!

 

/Mathias

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...