Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
skippeer

Täta mellan däck och ram till taklucka

Rekommendera Poster

Förra vintern bytte jag krackelerat glas till 5 st Lewmar Ocean takluckor med gott resultat.

 

Helgen för 2 veckor sedan upptäckte vi att det droppar lite granna från en taklucka vid ösregn, veckan efter lossade jag en skruv i sänder (18 st) och tätade med Sikaflex.
I förrgår var jag i båten och upptäckte enstaka droppe på samma lucka så i vinter lär jag behöva ta loss både upphöjning och ram till luckan.

Allt tyder på att varvet 2002 tätade med silikon vilket rekommenderas av Lewmar för att göra det enklare att ta loss ramen.

 

Har googlat så ögonen blöder, på amerikanska siter rekommenderas 3M 4000 UV eller Dowsil 795, dessa fogmassor verkar inte säljas i Sverige.

BoatUS har en artikel från 2013 med en matris.

 

Min tanke i denna stund är att använda något superstarkt för att fästa sargen/upphöjningen mot däck/rufftaket i GRP, typ TEC 7 eller Sikaflex 292 om de är UV säkra. (Ser inget behov att i framtiden ta bort sargen.)

 

Använda tex vit Sikaflex 295 UV med primer för att täta mellan ramen till luckan och sargen/upphöjningen. (Enklare att ta bort ramen/luckan i framtiden.)

 

sealant-table.gif.1634d4e045f6dede486cc13370688d79.gif

 

Finns det erfarenheter av modernare och bättre fogmassor med låg hållfasthet (plast mot alu) och med hög hållfasthet (plast mot plast) som är lämpliga?


 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev skippeer:

Förra vintern bytte jag krackelerat glas till 5 st Lewmar Ocean takluckor med gott resultat.

 

Helgen för 2 veckor sedan upptäckte vi att det droppar lite granna från en taklucka vid ösregn, veckan efter lossade jag en skruv i sänder (18 st) och tätade med Sikaflex.
I förrgår var jag i båten och upptäckte enstaka droppe på samma lucka så i vinter lär jag behöva ta loss både upphöjning och ram till luckan.

Allt tyder på att varvet 2002 tätade med silikon vilket rekommenderas av Lewmar för att göra det enklare att ta loss ramen.

 

Har googlat så ögonen blöder, på amerikanska siter rekommenderas 3M 4000 UV eller Dowsil 795, dessa fogmassor verkar inte säljas i Sverige.

BoatUS har en artikel från 2013 med en matris.

 

Min tanke i denna stund är att använda något superstarkt för att fästa sargen/upphöjningen mot däck/rufftaket i GRP, typ TEC 7 eller Sikaflex 292 om de är UV säkra. (Ser inget behov att i framtiden ta bort sargen.)

 

Använda tex vit Sikaflex 295 UV med primer för att täta mellan ramen till luckan och sargen/upphöjningen. (Enklare att ta bort ramen/luckan i framtiden.)

 

sealant-table.gif.1634d4e045f6dede486cc13370688d79.gif

 

Finns det erfarenheter av modernare och bättre fogmassor med låg hållfasthet (plast mot alu) och med hög hållfasthet (plast mot plast) som är lämpliga?


 

Sätt den med sika, ta löst ramen, skär bort allt gammalt lim. Tvätta noga med aceton, gör lika på ramens insida. Fyll sedan ut ramen ordentligt med sika, ta en skål med mycket yeas i och ljummet vatten, en stor papprulle. Smeta ut fördela sikan runt ramens insida, brukar finnas en bred stans som du fyller ut. Lägg en sammanhängande sträng runt hålet där ramen skall sitta, skjut nu ner ramen mot båten tryck till den. Skruva fast den, nu ska du ha som en fet kant med sika som pöser ut jämnt fördelat runt hela ramen mot däcket. Efter montering och fastskruvning, doppa fingret i yeas vattenlösningen, dra jämnt mot ramens kant och ta bort överflödet. Du kommer få blöta och dra många gånger, du har nu en fin kant mellan ram och däck som är hundra tät. Det kommer gå åt mycket papper för att hålla fingret rent. Torka till du fått bort allt så det ser snyggt ut, ev limrester tar du sedan lite aceton på papper och torkar bort det du fått på metallen. Innan montering av lucka kolla så du inte fått in vatten i distansmaterialet mellan plastskikten i urtaget för luckan. Om du har vatten som dragit in där måste du få det torrt innan montering av luckan. Om du en dag ska ha löst luckramen igen går det ypperligt bra att skära löst den med tunn vajer försedd med två träbitar i varje ände som du drar i när du sågar.                   Lycka till // Peter

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen hur man gör, initialt är mina funderingar kring val av fog/tätmassa mellan:

  • Plastdäck/rufftak i GRP och plastsarg/upphöjning

respektive 

  • plastsarg/upphöjning och takluckans aluminiumram

.

Sika har många olika produkter, vilka rekommenderar du @kossor för ”hård montering” av sarg respektive mjuk montering av alu-ram?

 

Jag ser ibland att debatörer kopierar tidigare inlägg vilket gör trådar långa, vad är fördelen att göra så när man svarar på första inlägget?

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev skippeer:

Tack för tipsen hur man gör, initialt är mina funderingar kring val av fog/tätmassa.

.

Sika har många olika produkter, vilken rekommenderar du @kossor ?

 

Jag ser ibland att debatörer kopierar tidigare inlägg vilket gör trådar långa, vad är fördelen att göra så när man svarar på första inlägget?

Om du klickar på citera så kopieras ditt inlägg per automatik, för att du ska veta vad vederbörande svarat på.

Använder vanlig sikaflex för marint bruk, godkänt för att sitta under vatten. Finns på alla båttillbehörsbutiker, finns i grått vitt och svart, samt genomskinligt.

 

Min båt är tätad från fabrik med vitt silikon j....a sk..t säger jag bara släpper i stora strängar då man tvättar med exempelvis trasa. Har du sikat sitter det fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...