Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Martin_Haggstrom

Vinterförvaring på trailer?

Rekommendera Poster

39 minuter sedan skrev Freez:

Intressant har du en länk till duken?

 

Jag kan tänka mig att en placering utomhus med en pressening över båten ökar behovet av en torrboll eller liknande då plasten stänger inne fukten/kondens.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/vintertillbehor/overdrag/biloverdrag-619204/

Köpt två stycken och sytt ihop till en, täcker båten ner till relingslisten där sluter resåren åt blir perfekt, inget damm och skit på däck eller i båt, ventileras bra då det är fiberduk. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

 hej den hade utgått ur sortimentet 🙂 Finns det andra "musthave" produkter för en styrpulpet som förvaras utomhus under presenning. Kan någon göra en lista 🙂 och sen kan vi fylla på och förbättra.

 

Tvätta båten noga öppna alla luckor som finns ha motorrummet väl ventilerat det räcker långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Freez:

Funkar bra i mitt fall med en båt på ca 2ton. Går att knuffa lite men kan säkert vara en utmaning på en större båt.

Det låter bra! Då blir det nog inga problem för mig, min båt väger ca 500 kg. :)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, hoppas det är ok att jag kapar denna tråd med kompletterande närliggande fråga. Vi är tänkte oxå förvara båten på trailer med hjul borttagna och på pallbockar är stället. Är det OK att fästa presenningen i trailern med elastiska stroppar/presenningssnöre eller finns det tipprisk då eftersom man läser att många rekommenderar fästa pressen i hängande vattendunkar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Lundback:

Hej, hoppas det är ok att jag kapar denna tråd med kompletterande närliggande fråga. Vi är tänkte oxå förvara båten på trailer med hjul borttagna och på pallbockar är stället. Är det OK att fästa presenningen i trailern med elastiska stroppar/presenningssnöre eller finns det tipprisk då eftersom man läser att många rekommenderar fästa pressen i hängande vattendunkar?

 

Hur tung och hög är båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Jorgen01:

Hur tung och hög är båten?

Det är en Yamarin Cross 64. Båt och motor ca 1100kg. Totalt är nog hela täckningen drygt 3m högt.

48C946D3-FC37-44B3-B143-2EF5A6B53457.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tipps i denna tråd👍

När man pallar upp vagnen på pallbockar är den största fördelen (förutom minskad stöldrisk) att axelns fjädring blir avlastad, den är oftast av gummi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lundback:

Det är en Yamarin Cross 64. Båt och motor ca 1100kg. Totalt är nog hela täckningen drygt 3m högt.

48C946D3-FC37-44B3-B143-2EF5A6B53457.jpeg

Jag har gjort så i många år utan problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den mindre båten har jag alltid stående på trailer under vintern. För att avlasta hjullager/fjädring höjer jag upp den lite och ställer 3 pallbockar under, med plywoodbitar under eftersom jag har grus på min parkeringsplats och totalvikten är ca 1600 kg.

Har aldrig plockat bort vare sig hjul, drev eller utombordare pga stöldrisk utan förlitar mig på försäkringen. Det enda jag råkat ut för hittills, peppar-peppar, är en stulen utombordare för många år sedan när jag hade båten stående inne på ett klubbområde. Det blev dock en bra affär för mig i slutändan. När uppgörelsen var klar sa de dock att det inte var någon bra idè att ha motorn kvar på båten över vintern utan såg helst att jag tog av den fortsättningsvis. Svarade då att det kanske inte var så dumt eftersom man då kan nöja sig med att bara ha försäkring över sommarhalvåret, det tyckte de dock inte heller var någon bra idè😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

image.png.e08d991e8d2d090d133a748e7cb511e2.png

 

Om du har en löstagbar handske som denna skruvar du med fördel bort den och förvarar på annan plats.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-01 vid 08:03 skrev Lundback:

Det är en Yamarin Cross 64. Båt och motor ca 1100kg. Totalt är nog hela täckningen drygt 3m högt.

Presenningen ser väl förankrad ut, men tre små pallbockar under kärran kommer de verkligen klara en ordentlig storm? Här hade jag personligen valt en annan lösning tex att ha kvar hjulen men att ta bort eller låsa handsken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...