Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Martin_Haggstrom

Vinterförvaring på trailer?

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en Max 2 Nimbus och funderar på att köpa en bromsad trailer för transport mellan öst och västkusten 2 ggr år. Vill ha båten i Stockholms skärgård april-midsommar, sen i Skåne juni - augusti och sen Sthlm aug - oktober. Däremellan vinterförvara utomhus på trailer med bra skydd osv..

 

Funkar det att vinterförvara på en riktig bra trailer okt - april?. Försöker komma på hur jag bäst skall kunna ha båten på öst och västkusten som beskrivits

 

För och nackdelar med tänket

 

Se bild för båten. 

 

Tänker BE körkort osv...

 

 

Kapell till Nimbus.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle du inte kunna förvara på trailer på vintern, du skall ju transportera den på trailer på sommaren? Menar du att den far mer illa av att ligga still på en trailer vintertid än att transporteras 100 mil på sommaren.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag hoppas det funkar bra såklart, men kanske svårare med underhåll osv. Är det några nersidor med trailer kontra bockar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vinterförvarar alltid på vagn.funkar bra för mig. Rätt vagn med rätt stödpunkter såklart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Nej jag hoppas det funkar bra såklart, men kanske svårare med underhåll osv. Är det några nersidor med trailer kontra bockar?

Funkar klockrent stå på trailer, du kan alltid flytta på båten, står stadigt mår bra. Trailar 20 x 2 mil årligen till sörmland. Båten bor med andra ord på trailern. Grattis till din fina båt den är väldigt trevlig den båt du köpt.

 

IMG-20200919-WA0019.thumb.jpeg.c226db32cbafcf7c98fa3c39a26312cc.jpeg

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev M__G:

Jag vinterförvarar alltid på vagn.funkar bra för mig. Rätt vagn med rätt stödpunkter såklart...

Stödpunkter? Förklara ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Nice inget strul med däcken?

Har inte varit några problem under de 6 år den stått på den, är ju höglast däck. Glöm inte lås den ordentligt, lätt frakta iväg.

 

Stödpunkter, står på sex kölrullar och har fyra vaggor så den står med ett jämnt tryck stadigt och bra.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev kossor:

Har inte varit några problem under de 6 år den stått på den, är ju höglast däck. Glöm inte lås den ordentligt, lätt frakta iväg.

Ja herregud bara att koppla på o dra antar jag;) måste ha bra lås snos mkt här i Sthlm. Hur låser du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Martin_Haggstrom:

Ja herregud bara att koppla på o dra antar jag;) måste ha bra lås snos mkt här i Sthlm. Hur låser du?

Grovstålhandske över kulan ett mycket rejält lås. Betongklump framför vikt 2500 kg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Ja herregud bara att koppla på o dra antar jag;) måste ha bra lås snos mkt här i Sthlm. Hur låser du?

Lägg gärna upp lite bilder på den grymt fina båtar, vad sitter det för snurra i den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förvarar alltid båten på trailer på pallbockar.
(Jag har för mig att det finns en annan tråd i ämnet).

Enda nackdelen är ju stöldrisk, jag ser att du har en inombordsmotorn så kanske är stöldrisken lägre. Men trailer också värdefull.

Bra om du ställer på bockar, monterar loss hjulen, och gärna om det går, montera bort hela axeln så tjuven inte kan få på hjul stulna från någon annan trailer.

Det är väldigt bekvämt att sätta att ta upp båten - vinterförvara - sjösätta, slippa flytta mellan trailer och bockar och vice-versa.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev kossor:

Funkar klockrent stå på trailer, du kan alltid flytta på båten, står stadigt mår bra. Trailar 20 x 2 mil årligen till sörmland. Båten bor med andra ord på trailern. Grattis till din fina båt den är väldigt trevlig den båt du köpt.

 

IMG-20200919-WA0019.thumb.jpeg.c226db32cbafcf7c98fa3c39a26312cc.jpeg

Känns ju som ett skolexempel på lämplig vagn till båten,  utan att ha koll på vad vagnen tål och vad båten väger. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går hur bra som helst att ha den på trailer på vintern. Jag har haft det i 10 år utan några som helst problem. Bor i Uppsala och brukar dra ner till Helsingborg på sommaren och ta en tur till Danmark😉

20200914_170453.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvarar alltid båten på trailer utan problem. Står den utomhus ökar dock risken för svartmögel, så ett gäng torrbollar som byts några ggr under förvaringen är inte fel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev M__G:

Känns ju som ett skolexempel på lämplig vagn till båten,  utan att ha koll på vad vagnen tål och vad båten väger. 

Båten runt 3400kg trailer lastar 3200kg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Freez:

Förvarar alltid båten på trailer utan problem. Står den utomhus ökar dock risken för svartmögel, så ett gäng torrbollar som byts några ggr under förvaringen är inte fel. 

Ja den kommer i sådant fall stå utomhus men täckt givetvis. Vad är en torrboll 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Ja den kommer i sådant fall stå utomhus men täckt givetvis. Vad är en torrboll 🙂

Fuktslukare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill avlasta hjul/lager/etc (ur stöldskyddpunkt kan det vara bra att ta bort hjulen) kan du ställa vagnen på pallbockar eller hemgjorda bockar typ Sigge, Siggebocken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev kossor:

Lägg gärna upp lite bilder på den grymt fina båtar, vad sitter det för snurra i den?

KAD 32 Volvo Penta

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ha min båt på trailer i vinter för första gången så tråden kom lägligt. :)  Hur är det att måla bottenfärg när den ligger på trailer? Det verkar trångt. Drar ni den lite bakåt för att komma åt hela botten där rullarna annars ligger? 

Jag är van vid att lyfta och då kan man ju måla de sista fläckarna när den hänger i slingorna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Lägger man dem i luckor och förvaringsutrymmen?

Nej, i "boutrymmen" och det har väl inte du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev MarkusF:

Ska ha min båt på trailer i vinter för första gången så tråden kom lägligt. :)  Hur är det att måla bottenfärg när den ligger på trailer? Det verkar trångt. Drar ni den lite bakåt för att komma åt hela botten där rullarna annars ligger? 

Funkar bra i mitt fall med en båt på ca 2ton. Går att knuffa lite men kan säkert vara en utmaning på en större båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Ja den kommer i sådant fall stå utomhus men täckt givetvis. Vad är en torrboll 🙂

Jag har aldrig använt fuktslukare i min bodel, har aldrig haft problem med mögelangrepp hittills. Plockar ur allt i båten, dammsuger ur allt inklusive textilen tapeten på skrovsidorna i bodelen. Tvättar sedan ur hela båten, stoppar i myggnät i ruffluckan och har den vidöppen, öppnar allt som går att öppna från maskinrum till inspektionsluckor. Lägger sedan över en vindduk över hela båten lika som säljs på jula till husbil. Står så i kallt förråd, har funkat klockrent i snart 20 år med olika båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Kane:

Nej, i "boutrymmen" och det har väl inte du?

Nej exakt, då struntar jag i torrbollar 🙂 Räcker väl att ha luckorna öppna under pressen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev kossor:

Lägger sedan över en vindduk över hela båten lika som säljs på jula till husbil.

Intressant har du en länk till duken?

 

Jag kan tänka mig att en placering utomhus med en pressening över båten ökar behovet av en torrboll eller liknande då plasten stänger inne fukten/kondens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Nej exakt, då struntar jag i torrbollar 🙂 Räcker väl att ha luckorna öppna under pressen?

Har du en helt öppen båt kan du hoppa över torrbollar men skulle du trots allt få svartmögel skaffa denna flaska som enkelt tar bort möglet. 

https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/batvard/rengoring/mogeltvatt-550179/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Freez:

Har du en helt öppen båt kan du hoppa över torrbollar men skulle du trots allt få svartmögel skaffa denna flaska som enkelt tar bort möglet. 

https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/batvard/rengoring/mogeltvatt-550179/

 hej den hade utgått ur sortimentet 🙂 Finns det andra "musthave" produkter för en styrpulpet som förvaras utomhus under presenning. Kan någon göra en lista 🙂 och sen kan vi fylla på och förbättra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...