Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Martin_Haggstrom

Bromsat släp vikter - hjälp

Rekommendera Poster

Hej 

 

Har en Porsche Macan 2019 och en Nimbus Maxi 2 som väger 1700 kg enligt uppgift.

 

Kan jag traila den med en bromsad 80Km/h trailer från väst till öst och tillbaka?

 

Blir galen på alla vikter och totalvikter osv.

 

Har fattat att jag måste ha BE kort eller räcker dem med B+?

 

Snälla hjälp fattar inte släpvagnsvikt lingo och definitioner osv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släpvagnen har en maxvikt som inte får överskridas. Så båtvikten inkluderas där.

 

Vet inte vad din Porsche väger, men det är väl inte ett bilmärke som längre bryr sig om att bygga lätta bilar (man kan ju stoppa i en större motor istället). Skulle säga att det är mycket tveksamt om du får framföra ekipaget ens med B96 (B+). 

 

Jag tycker att det är lite komiskt med släpvagnsreglerna, jag får med mitt B-körkort dra mitt 1500-släp lagligt med vår Renault Clio från 90-talet, men inte med någon av våra nyare bilar då de alla har en totalvikt över 2000 kg.

 

Edit: Om någon reagerar, så får jag inte last det helt fullt. Men om vi räknar med att solingen väger strax under 1000 kg och mitt släp har tjänstevikt på 340 kg, bilen får dra 1300 kg, så är det upp till polisen att väga för att bevisa hururvida jag gör mig skyldig till överlast, vilket är ett rätt oskyldigt brott till skillnad från olovlig körning som den som kör med en olovlig fordonskombination gör sig skyldig till. 

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är sifforna för bilen. Båten väger 1700 Kg.

 

Tjänstevikt 1975 kg

Totalvikt 2510 kg

Lastvikt Max 535 kg

Släpvagnsvikt Max 2000 kg

Släpvagnsvikt obromsad Max 750 kg

Släp totalvikt (B) Max 990 kg

Släp totalvikt (B+) Max 1740 kg

 

Finns det något bromsat släp till 80km/h som jag kan använda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är helt kört ;)

 

Mitt släp är rätt slimmat men väger ändå 340 kg. Du behöver ett släp som väger max 300 kg till en nästan dubbelt så tung båt. 

 

För att köra det lagligt med B+ får maxvikten på släp vara max 1740 kg. 

 

Du har inte skrivit vad du har för körkort. Men viss överlast brukar slinka igenom. Tar du BE-körkort och fixar en kärra med maxvikt på 2500 kg (maxvikt är lastvikt+egenvikt sk tjänstevikt) så får du köra den och polisen kommer förmodligen att rycka på axlarna om du blir stoppad.

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxvikten betyder egentligen inte något alls mer än för körkortsbehörigheten. Man kan köpa släp byggda för 2000 kg last men typade för 1250 kg för att komma undan att behöva ta nytt körkort.

 

I ditt fall skulle det ändå inte fungera. Du får dra max 990 kg på ett B-kort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag fastnar i ett spamfilter, men jag tycker alla gånger att du ska satsa på ett BE-kort!

 

Då kan du utan att vara orolig köra med vilket släp som helst. Lite överlast blir inte så dyrt och vad jag har förstått så bryr sig inte polisen nämnvärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag skall absolut ta ett BE körkort. Jag tänker att släpdelen är lugn, min fråga är om min bil klarar att dra godkänt släp och båt om 1700Kg. Har ej köpt släp ännu men köper det som funkar om det funkar. Jag försöker fatta om bilen kan dra båten och släp givet att jag har BE kort och sen vill jag gärna förstå hela "matematiken"

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, rent maskinellt ska det inte vara några problem. Med BE-kort kan du dra i princip hur tungt släp du vill. (så länge det i sinnevärden eg. tjänstevikten) inte överstiger 2000 kg. Sen får du som vanligt vara lite försiktig, därför rekommenderar jag dig att köpa ett släp som i teorin klarar mer än dina 1700 kg.

 

Typ som denna. https://www.fogelsta.com/sv/se/slapvagnar/battrailer/bromsade-battrailers/262500tb-svx/312016/

 

 

Alltså det är körkortet och inte bilen som sätter gränsen. Bilen är sedan godkänd för släpvikt för max 2000 kg. Den är garanterat testad för att klara minst 25% överlast. Jag hade inte kört runt med så mycket last dagligen, men en tripp om året hade jag inte tvekat över. Båt med släp kommer ju väga någonstans mellan 2100-2300 kg. 

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Mina uppgifter för bilen

 

Tjänstevikt 1975 kg

Totalvikt 2510 kg

Lastvikt Max 535 kg

Släpvagnsvikt Max 2000 kg

Släpvagnsvikt obromsad Max 750 kg

Släp totalvikt (B) Max 990 kg

Släp totalvikt (B+) Max 1740 kg

 

Tänkte att jag skulle vara lite mer pedagogisk. Ovan har du dina uppgifter ur bilregistret. 

 

Reglerna som vi behöver vara klara över är att följande maxvikter gäller för körkortsbehörigheterna:

B: Max totalvikt på hela ekipaget får inte överskrida 3500 kg. Bilens totalvikt är fast enl. ovan på 2510 kg, kvar blir precis som visat näst längst ner 990 kg som så blir max släp totalvikt på B-körkort.

 

B96 (kallat B+): Max totalvikt på bil plus släp 4250 kg. Samma resonemang som för B, men släpet får nu ha en totalvikt på 1740 kg. Detta är vad som står i registreringsbeviset och har inget med vad ett lastat släp egentligen väger (förrän polisen tar fram sin våg). Har du ett släp stämplat med 2000 kg så kommer du åka dit för olovlig körning som kan ge dagsböter och vid upprepade förseelser fängelse. Detta även om släpet är tomt! 😮 

 

BE: Här får släpet ha max 3500 kg totalvikt. Nu är det istället bilens maxvikt som är begränsande. Din bil ovan får dra max 2000 kg (släp + båt), allt därutöver räknas som överlast, alltså kör du ett släp stämplat med 2500 kg med en vägd totalvikt på 2200 kg kommer det att ge penningböter på nån tusenlapp. Väger de och upptäcker att släpet med båten väger under 2000 kg så är det helt ok. Det hade det inte varit med B96.

 

Tjänstevikt är den vikt släpet väger tomt. 

Tjänstevikt för bilen är tomvikt inkl. förare och full tank.

 

Läs mer här:

https://www.korkort.nu/korkortsklasser/tungt-slap/vilka-regler-galler-kring-be-korkort-och-vikt/

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack nu fattar jag så egentligen handlar det helst om att hitta ett lätt släp 300kg som tar min båt om 1700 kg = 2000kg. Då klarar jag maxvikten för bilen om 2000 kg. 

 

Om släpet väger 500kg så får jag chansa på att bilen klarar att dra 2200 kg och ta penningböter om polisen lyckas väga. Båten ser nog tyngre ut än vad den är tänker jag 🙂 

 

Blir BE kort helt klart.

 

Finns det några 2000Kg släp som väger kring 300-400 kg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Martin_Haggstrom:

Om släpet väger 500kg så får jag chansa på att bilen klarar att dra 2200 kg och ta penningböter om polisen lyckas väga. Båten ser nog tyngre ut än vad den är tänker jag

Det räcker nog inte med böter du får nog parkera ekipaget och ta bussen hem.

I alla fall parkera båt och släp på närmsta parkeringsplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Jorgen01:

Det räcker nog inte med böter du får nog parkera ekipaget och ta bussen hem.

I alla fall parkera båt och släp på närmsta parkeringsplats.

 

Sant jag har aldrig tänkt så långt.. Sannolikheten att bli stoppad är så liten så att det skulle hända två gånger tar min hjärna för obefintlig. Men inget är omöjligt:

 

https://www.tidningenproffs.se/nyhet/2020/02/fick-boter-tva-ganger-for-samma-overlast/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har viktigt jobb att göra, därför sitter jag framför datorn. Har även stora prokastrineringsproblem och ska försöka logga ut efter detta inlägg men jag googlade lite mer och hittade en polis och husvagnsägare som reder ut det lite. Enligt denna polis kan du inte bli stoppad från vidare färd så länge överlasten inte överstiger 20%.

 

https://www.husbilhusvagn.se/nyheter/polisen-talar

 

Det bygger iofs på att du inte känner till att du överlastar.. Men jag googlade på din båt och den verkar inte väga mer än 1600 kg, fortfarande lite för mycket om släpet väger 500 kg.... 

 

Det finns 30-släp som inte väger så mycket.. men då får du ju bara köra i trettio och inte på motorvägen, ganska drygt Stockholm-Skåne, även om jag skulle föredra det jämfört med sjövägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får bilen inte dra mer så är det enligt vad jag har fått i mig olovlig körning.

Och då är det nog bara att ställa släpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olovlig körning blir det om du pappersmässigt inte får köra kombinationen. Annars överlast.  Låt säga att du med b-kort får ha en släpvagn med max totalvikt 990 kg, du hänger på en som har totalvikt 1000 kg. I det läget får du inte köra vidare. Du får ställa av släpet eller hitta någonmed rätt körkort som kommer och kör åt dig.

Har du be-kort och hängt på en vagn som har totalvikt 1000 kg och en tjänstevikt på 500 kg men vagnen inkl last visar sig väga 1200 kg så har du 200 kg överlast. Det är 40% överlast på lastvikten. 20 % över på bruttovikten. 

Bäst att du inte kör transporten om du inte har be-kort och kan hitta vagn som är så lätt att vagn plus båt inte överstiger max släpvagnsvikt, ofta är båten tyngre än man tror dessutom. Snopet bli stående i en kontroll och behöva låta en lastbil eller bärgningsbil ta över transporten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, Tackar det var det jag undrade över. Så om jag köper Fogelstan du föreslår då blir båt 1700kg + 530 kg 2230 kg vikt för släp o båt. Bilen tar maxvokt 2000 kg i pappren men det kan man kankse chansa med o ej bli stoppad för egentligen. 
 

Är 230 kg övervikt mot vad bilen klarar två turer om året typ 100 mil om året något att oroa sig för? Tack vad grymma ni är förresten.

 

ett annat alternativ är ju att låna en bil som får ta högre maxlastvilt säg 2500 kg;)

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Martin_Haggstrom:

Yes, Tackar det var det jag undrade över. Så om jag köper Fogelstan du föreslår då blir båt 1700kg + 530 kg 2230 kg vikt för släp o båt. Bilen tar maxvokt 2000 kg i pappren men det kan man kankse chansa med o ej bli stoppad för egentligen. 
 

Är 230 kg övervikt mot vad bilen klarar två turer om året typ 100 mil om året något att oroa sig för? Tack vad grymma ni är förresten.

 

ett annat alternativ är ju att låna en bil som får ta högre maxlastvilt säg 2500 kg;)

Eller också byter du bil som får dra lite mer, är ju också ett alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer med lite inputs. 
 

om din båt väger 1700kg, så ta reda på om det är ”torrvikt” 

 

ex min båt utan motor väger 1200kg. Men med motor väger den 1450kg. Om vi sedan ser till alla vätskor, bränsle, färskvatten, toalett tanken, dfi olja till kommer 250kg. Då är vi uppe på 1700kg. Lägger vi sedan till ankare i för och aktern blir det 12,5 kg extra. Sedan allt annat från stereo till GPS och kastruller osv, så blir det säkert 50-80 kg extra. 
 

Så jag har en båt som väger ca 1800kg, men på papper väger den mindre. 
 

värt att tänka på, både med val av vagn och dragbil. 
 

I familjen har vi dragit en Yamarin 76dc med 300 hk motor på en TK BT 2500/2600. 
 

den har dragits ca 180 mil varje sommar med en BMW X3 2013 med 2 liter diesel motor på ca 200hk. Gick bra, men kändes att det var tungt på kulan och man märkte klart av att den fanns där. 
Sedan 2 somrar tillbaka drar vi den med en XC90 D5 2018 ca 200hk. 
Stor skillnad, märks knappt att den har något bak på kulan. 
 

Tror du säker behöver en vagn som tar mer än 1700kg (beroende på hur du beräknat vikten) och då faller det helt med din nuvarande bil. 

Tror absolut att du och bilen klarar av dessa turer, men blir du stannad, så blir det mer än bara böter. Du kommer inte få köra vidare. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev kossor:

Eller också byter du bil som får dra lite mer, är ju också ett alternativ.

Dock så finns ju gränsen kvar vid 4250 kg med endast B96. Ökad dragvikt innebär ju även ökad tjänstevikt och då blir ju marginalen mindre upp till 4250. BE kort är det som funkar då bilens max dragvikt sedan blir den övre gränsen som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev pseudonym:

Dock så finns ju gränsen kvar vid 4250 kg med endast B96. Ökad dragvikt innebär ju även ökad tjänstevikt och då blir ju marginalen mindre upp till 4250. BE kort är det som funkar då bilens max dragvikt sedan blir den övre gränsen som gäller.

Håller med ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket spekulationer och jag som kör min båt efter en Renault Clio med 107 hk motor har aldrig blivit stoppad och har därmed inte polisens syn på saken helt klar för mig. 

 

 

Det jag vet är att med B och B96-kort så är det ekipage-vikten som begränsar. Du får INTE köra med en bil+släp som väger mer än 3500 kg resp 4250 kg i totalvikt.  

 

Med BE-kort så försvinner den regeln, nu är det max totalvikt för bil 3500 kg och släp 3500 kg.

Det blir inte olovlig körning om man har ett släp som har en totalvikt för mer än bilens totala dragvikt! Man får dock inte lasta släpet till mer, men den vikt som skjuter över blir övervikt. 

 

I Martins fall så kommer släp och båt väga ca 2200 kg.

Han har två alternativ:

 

Har man ett släp som är typat för 2500 kg så blir det bilens dragvikt som är begränsande och böter ala 2000 kr kommer att utfärdas för överlast för dragbil. 200 kg av 2000 kg är 10% enligt min länk ovan låter polisen dig köra vidare om allt annat ser bra ut, rimligtvis kommer de inte heller stoppa dig och blir du stoppad igen längre fram kan du säga att polisen redan har bötfällt dig och att du aldrig kommer göra om det... Du får ju hävda att du är nästan framme/ bara har någon mil kvar.

 

Alternativ två är att köpa samma kärra men be tillverkaren typa den för 2000 kg. Då kommer max last vara ca 1500 kg och du kommer att åka på 2000 kr i böter för 14% överlast på ditt släp. Som tidigare kommer du att få köra vidare..

 

Jag vet inte vilket alternativ som är bäst. Kanske ändå bättre att köpa en kärra med lägre totalvikt och hoppas på att de inte väger den...

 

Edit: Han kan förstås alltid köpa en ny större Porsche också, men det är alltid billigast att behålla den bil man har. Även med lite böter på det...

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev kossor:

Eller också byter du bil som får dra lite mer, är ju också ett alternativ.

Tack allihopa tror det blir så här. Tar BE kort. Är teorin svår förresten?

 

Köper en begagnad släpkärra som klarar 2500kg och uppåt. Båten är ju knappt 8 meter så måste väl ha en vagn som tar båtar upp till 7,2 eller liknande? Förresten funkar det eller måste trailern ta båtar till mer än 8 meter? 

 

Sen lånar jag en bil som klarar mina 2200 - 2400 kg drygt o trailar utan risk för böter mm. 
 

Tack för alla svar hittills;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt ekipage väger fullastad med 57 m3 (19+38) bensin/diesel cirka 64 ton! 😉

67622F42-5856-4BD8-AAB3-703C7C938D79.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev pseudonym:

Mitt ekipage väger fullastad med 57 m3 (19+38) bensin/diesel cirka 64 ton! 😉

67622F42-5856-4BD8-AAB3-703C7C938D79.jpeg

Den klarar vikten lätt, till ekipagets nackdel ät att den ska förvaras nät ts inte transporterar båten, sen kan båten bli lite svår att lastsäkra på den typen av fordon. Men allt går ju såklart....

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VW Touareg har dragvikt för släpvagn från 2000 till 3500Kg beroende på motorstorlek m.m. det är väl den personbilen som jag hittat som får dra mest.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Elegancej:

VW Touareg har dragvikt för släpvagn från 2000 till 3500Kg beroende på motorstorlek m.m. det är väl den personbilen som jag hittat som får dra mest.

 

Är det samma bil som Porsche Cayenn? För Macan är väl Tiguan? Kanske inte exakt samma spec. Men brukar väl vara väldigt lika, det är ju i princip samma bil.

 

Sprang på denna vid en sökning:

https://www.dragbilarna.se/be/3500kg/

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Dava:

Är det samma bil som Porsche Cayenn? För Macan är väl Tiguan? Kanske inte exakt samma spec. Men brukar väl vara väldigt lika, det är ju i princip samma bil.

Är det inte Audi och Porsche som delar bottenplattor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Touareg klarar stora båtar.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...