GÄ till innehÄll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

HejđŸ€ 

Hur ofta byter ni kolfilter till fÀrskvatten? StÄr att det rÀcker till 4500l eller byts varje Är? Jag undrar om det inte Àr överkurs och byta varje Är dÄ man kanske anvÀnt 300l bara, va och hur gör ni? Mvh flipper 909... 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Varför ens ha kolfilter pÄ vattentanken..?
Gör rent min varje Är med lite Klorin och vatten.
PÄ vintern fÄr den stÄ utan lock och "vÀdra".

Vattnet smakar helt OK.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Hej och vÀlkommen till MG!

 

Är lite inne pĂ„ samma linje som Peter_K.

 

Vi har inget kolfilter.

Vi fyller alltid vatten som kommer frÄn ett reningsverk.

Vi anvÀnder vattenkonserveringsmedley Aqua Clean.

Vi har inte rengjort tanken pÄ Ätta Är.

Vattnet blir ibland nÄgon mÄnad gammalt.

Vi har vatten som smakar gott.

 

Om man fyller frÄn brunn (obehandlat vatten) rekommenderar jag bÄde partikelfilter och konflikter före tanken vid fyllning sÄ att Inger grums kommer in i tanken.

 

PS

Jag har prövat vatten i Stockholm och det blir inte dÄligt...

Det hÄller för att lagras lÀnge.

Jag har pratat med en annonym vattenkemist som sÀger att kommunalt vatten i Stockholm kan lagras i sex mÄnader utan problem, fast det fick hen inte sÀga öppet.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Jag har bara en enkel sil mellan tanken och pumpen. Har aldrig anvÀnt varesig filter eller nÄgonting annat, och jag lever fortfarande... kommunalt vatten hÄller livsmedelskvalitet.

 

DÀremot... nÀr jag köpte nuvarande bÄt smakade vattnet litet unket, gick att dricka, men nÀr man kokade kaffe eller te pÄ det blev det odrickbart. Efter rengöring av tanken med klorinlösning och flera genomspelningar av tank, slangar och pumpen blev det bra.

 

Jag har sett flera bÄtÀgare som först fyller sin tank, och sedan fyller nÄgra PET-flaskor med vatten att anvÀnda till att dricka eller att koka kaffe pÄ, sÄ gör inte jag.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Hej Flipper909,

 

Aktivt kol har begrÀnsad verkanstid efter att det tagits i bruk, det Àr dÀrför det stÄr att filtret skall bytas varje Är. Det Àr ocksÄ begrÀnsat till antal liter, i ditt fall tappar det aktiva kolet sin effekt efter 4500L ELLLER 12 mÄnader.

 

Aktivt kol i granulat brukar hÄlla i 6 mÄnader. I block ca 12 mÄnader. Antalet liter beror gissningsvis pÄ hur mycket kol filtret innehÄller.

 

Sen Àr det viktigt att komma ihÄg att kolfilter enbart Àr ett komfortfilter som tar bort dÄlig smak. Det kan Àven reducera vissa kemikalier och tungmetaller om det nu skulle förekomma i vattnet, men aktivt kol tar inte bort skadliga mikroorganismer sÄsom bakterier, virus eller protozoer.

  • Gilla 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Jag fyller bara vattentanken med vatten som kommer frÄn reningsverk, Àr det orenat sÄ fyller jag en dunk eller tvÄ sÄ att jag klarar mej till nÀsta hamn som har vatten frÄn reningsverk.

PÄ höstens sista fÀrd slÀnger jag i vattentanks rengörings tabletter som fÄr ligga i tanken och skvalpa runt, tömmer tanken och spolar ur den.

  • Gilla 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto pÄ maringuiden.se. Det Àr lÀtt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem pÄ maringuiden.se? Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...